Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 857 ggr
Cindy-
2009-05-29 01:36
0

Änglamark

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En himla plåttrig och jobbig manipulation.

Stockbilder från Sxc.hu - Dreamstime - Deviantart.

Cindy-
2009-05-29 01:36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är originalet på flickorna

Mellliie
2009-05-31 20:33
0

Åh, gud så coolt!

Metinia
2009-05-31 23:26
0

Oj vad vackert! Riktigt fint! Lika snyggt som vanligt!

En sak som jag undrar över dina bilder. Du har ju en liten egen stil, med lite fantasi, mystik och framför allt väldigt härliga nästan glänsade hudtoner. Hur gör du dså att huden blir så?

werner
2009-06-02 15:47
0

Vackra, räven är det som fångar min blick mest :)

Cindy-
2009-06-06 14:19
0

Tack ska ni ha. Kul ni tyckte om den. Det har varit en hel del jobb med denna bilden då det är så mycket detaljer som ska blendas in.

#3 Ja egentligen gör jag inte så mycket med huden mer än att jag jobbar med skugga och highlights. Så tyvärr har jag inget mysigt knep att dela med mig av där. Men ljus och skugga. Det är allt.

#4 Ja den lilla räven är så söt :)

Metinia
2009-06-06 19:15
0

#5: Tack för det. Det blev ändå ett bra tips till mig. Nu vet jag lite hur jag kan börja experimentera.

annaforsgren
2009-06-11 21:15
0

superfint!, förstår inte hur du gör:O..

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Cindy-
2009-06-12 12:24
0

#7 Tack. :)

Jag tror det ser svårare ut än vad det faktiskt är.

Så här jobbar jag:

Jag skapar bakgrunden av några bilder som jag tycker passar. Använder gradiant tool och lagermasker för att få mjuka övergångar.

Alla detaljer friläggs. De flesta köper jag från Dreamstime. Men det finns även en hel del att hitta på Sxc.hu. Eller om man har egna foton man kan använda.

Sen placerar man ut detaljerna där man vill ha dom. Och här är det viktigt att man tänker på skuggor och ljus så att detaljerna ser ut att höra hemma där. Utan skuggor skulle de se ut som att de hängde i luften.

Sen måste färgerna stämma överrens. Om min bild tex går i gul-röd färg så kan jag inte ha någon detalj med blå nyans. Då syns det direkt att den inte hör hemma där.

Alltså måste man jobba med varje detalj man monterar så att de passar in. (Det blir många lager i lagerpaletten, ett tips är att göra mappar för olika detaljer)

För vattnet kan man använda en bild på vatten. Men i den här bilden har jag gjort eget vatten av ett flood filter. Lätt som en plätt :)

Växter och andra detaljer placeras dit. Och bubblorna är pensel.

Sen känner man av hur bilden känns i färg och ton och gör små justeringar. Även kontrast och nivåer ska kollas.

Det tar lite tid att göra en sån här bild. Minst en dag. Men det är roligt och träning ger färdighet.

Rom byggdes inte på en dag, så sätt igång och prova med en lättare minipulation först. Det är väldigt kul :)