Ett nytt HDR försök
Jag börjar få lite haj om hur HDR fungerar nu :)
En vanlig tråkig gångväg utanför ett bostadsområde:
http://i44.tinypic.com/2n1tdhw.jpg
kan helt plötsligt se riktigt interessant ut:
http://i41.tinypic.com/2wlrhgx.jpg
Vad tycker ni?
Jo detta blev verkligen skillnad 
Visst är det kul? haha……..jag älskar HDR.
Vad jag tänkte på när det gäller din bild är att den blev lite "black" alltså den är lite för ljus och saknar konrast.
Sen tycker jag att himlen blev konstig. Och det beror på att den är så ljus på originalet.
Efterjobbar du något i photoshop? Eller gör du kanske dina HDR i photoshop?
Försök att se om det går att få lite mer "studs" i färgerna. Kolla nivåerna och kontrasten. Kanske lite dodge and burn också kan lyfta bilden.
Synd också på plupparna på himlen. Men dom kan du ta bort i photoshop också.
#1, Jo, HDR är jättekul.
Himlen blev konstig för att den han flytta på sig en hel del mellan exponeringarna, molnen rörde sig snabbt igår. Den är ju inte så ljus i alla originalen, det där var ju bara ett exempel på en bild av 10 i bildserien.
Jag gör ingenting i photoshop eftersom jag sitter på linux, och photoshop är ett windowsprogram. Om jag ska redigera något får det bli i GIMP eller liknande, men det går det med. HDR-programmet jag använde är gratisprogrammet Qtpfsgui som finns till både windows och linux. (ladda ner windowsversionen här om du vill testa). Jag fotade med kameran i raw-läge, så förutom HDR-processningen så var det "framkallningen" i med ett raw-program där man kan ställa in en del inställningar som påverkade hur bilden blev.
Anledningen till att bilden saknar kontraster och färger är för att det var mulet ute, det hade precis slutat regna, och dessutom var det på kvällen så det var inte så starkt ljus som det var på dagen. I det läget så är det inte så mycket kontraster ute, och inte så stor skillnad på färgerna. Men nästa gång ska jag se om det går att fuska fram lite mer kontraster genom antingen qtfsgui eller GIMP eller något annat program. Eller helt enkelt fota vid en annan tid på dagen.
Vad gäller fläckarna så trodde jag att dom skulle försvinna i och med att jag gjorde rent kameralinsen, men så blev det tydligen inte. Jag får försöka leta vidare och se var på kameran dom där dammkornen sitter.
Tack för tipsen!
Ja du har ju GIMP så visst kan du få fram lite mer kontrast och färg. Och jag tycker inte att det är fusk :)
Nej dom där prickarna sitter nog längre in i kameran. Du har fått in damm helt enkelt och bör lämna in kameran för rengöring.
Det är synd på fina bilder att ha de där prickarna där. Men du kan ju även ta bort dom i GIMP.