Katt retuschering
Jag som har hållt och håller på mest med retuchering av kattfoton tänkte ge lite tips. Jag skickar in ett exempel på ett foto som jag har tagit på en bekants katt, här är originalet. Inget roligt foto där bakgrund och färg är väldigt störande, katten hamnade dock i skärpa, ögonens svärta är "simmiga" i sin färg.
När man ska retuchera gäller det att ha fångat upp djurets färger, både ögonfärg som päls, för att retuscheringen ska bli så exakt och bra som möjligt.
Något som är jätteviktigt är ögonen, här har jag svärtat och använt mej av adobes uppljusningpensel och skuggpenseln, för att få ytterligare liv i ögat har jag använt mej av "svampen" sponge tool, den ger lite livfulla färgplixlar.
Katten är i verkligheten inte så bruntonig som på originalfotot, den har fått lite av den rödton som ligger över hela fotot.
Den här bilden valde jag att ta fram enbart katten.
Mycket bättre, kanske lägga en svart ram eller något eller skugga lite i ned kanten så det känns mjukare och inte så avklippt resten är jätte bra :)
Helt klart bättre!

Jättefint. Tack för tipsen.
de blev absolut mkt bättre, men jag skulle nog ha mörkat ner katten lite mer så de inte blir en så "stark" brytning.
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
Jag har en ljus skärm, så det är ksanske därför jag ser att du missat lite mellan den svarta linjen precis intill katten och den svarta bakgrunden, på vissa ställen :)
Men det ser mycket bättre ut nu! Lite skuggor på katten med burnverktyget och rätt iställningar kan minska konstrasten lite.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
tycker de där gula runt om katten ser lite för kluddrigt ut, men annars bra ;)
Snyggt!