Ladda hem penslar
Hur är det här med penslar egentligen. Jag har letat här inne efter tidigare trådar. Och det verkar vara så lätt, men för mig blev det bara kaos.
Jag vet inte vad jag har gjort, men jag har fått samma penslar på flera olika ställen. Och även PS originalpenslar har tydligen förökat sig hos mig, ligger dubletter överallt.
Känner att denna oredan inte blir lätt att reda ut.
Så här gör jag, vilket tydligen är helt fel.
**1. Laddar in penseln i Penslar/Adobe Photoshop Only
2. Går till penselmenyn och väljer läsa in.
3. Sedan går jag till menyn igen och väljer Spara penslar.
**Och jag tror att det är där det blir fel.
En bra förklaring hur jag ska bära mig åt när jag laddar ner penslar tas tacksamt emot.

det finns två olika mappar man kan lägga penslarna i. En som är för PS egna penslar och en för de som man laddar hem. det spelar ingen roll var man lägger dem egentligen (jag brukar dock lägga dem i PS egen mapp)
Spara dem i Adobe/AdobePhotoshop/Presets/Brushes
När de är i den mappen så behöver man inte spara dem mer - tror dt är därför de har förökat sig.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Okey Anders, tack.
Då ska jag försöka med det. Men jag har för mig att en gång när jag gjorde egen pensel så sparade jag den inte, utan valde bara "Läs in" och då var den borta nästa gång jag öppnade PS.
Då läste jag Artikeln Ingela hade om sin myrpensel, där hon inom parantes skrev att (glöm inte spara), så därför har jag efter det valt "spara penslar".
Men jag ska testa igen i eftermiddag om det funkar.
Jag försökte även plocka bort dubletter. Och när jag återställde penslarna igen för att göra annat, så fick jag frågan om jag skulle spara ändringarna. Och det ville jag ju, men då blev det konstigt igen, då hamnade jag där inne i mappen för penslar, för att välja VAR jag skulle spara. Så då vågade jag inte spara för risk att det skulle bli ännu fler penslar. *s*

Nya penslar som du vill ha kvar ska du spara. Problemet är att om man sparar dem tillsammans med PS egna originalpenslar och gör det flera ggr, så kan jag tänka mig att de förökas. jag vet inte riktigt hur man gör för att spara en enda pensel, eftersom den pensel man skapar läggs ju till någon av de uppsättningar som redan finns :/ , det går säkert läsa på på nätet. Ett tips annars kan vara att spara dem ihop med en uppsättning penslar som inte innehåller så många penslar
Anders
digitaldarkroom
Ja, tack ska du ha. Jag ska ta tag i det där med penslarna. Känns lite rörigt då jag behöver hämta en pensel just nu. *s*
# Har det löst sig med penslarna? Jag har samma problem i Element 5.0. Penslarna förökar sig och jag hittar inte de jag verkligen vill ha. Det är som om någon vänt upp och ner på mitt penselförråd och rör runt. Får prova Anders metod annars.
#5 Jag har tyvärr inte hunnit kolla det där än. Men jag måste göra det, för det är cirkus bland mina penslar *s*
Jag hoppas ni löst problemet.
Jag blir galen på penslarna. Jag har laddat hem penslar från en sida. Jag ska nu spara dem hos mig i PS element5. Jag laddade hem en pensel av en barnsko och döpte den barnsko. Så nu har jag en hel avd. som heter Barnsko och som innehåller de penslar som vad med från start men inte den jag försökte ladda ner.
Hur gör man……..kan någon gjälpa mig och förklara steg för steg.
Pust…….
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Ja du jag minns inte om det är samma i element som i CS3. Men jag laddar hem penslar och lägger den i den mapp som jag har photoshops penslar. Jag har för mig att jag fick klicka in mig först i Adobes mapp, sen i photoshops mapp, och därefter in i en mapp som heter förinställningar, och där inne ligger mappen för penslar. Där lägger jag dom. Men jag döper inte om dom.
Utan alla penslar i den gruppen som jag hämtat lägger sig som en egen grupp. Då är det lätt att hitta dom när man ska ha dom.
Adobes Mapp ?
När jag går in under start - program - Adobe- kommer jag direkt in i Photoshops Redigerare.
Men var är Adobes mapp ? Det är kanske det som är olika i CS3 och Elements
Om jag går in i program så går jag vidare till Utforskaren - Program - Adobe - Photoshop - Förinställningar - Penslar
Så har jag… jag antar att du måste ha likadant eller ?
Men hur som helst så måste du in i Photoshop, och därefter leta dig fram till mappen för penslar. Min penselmapp ligger i Förinställningar. Mappen förinställningar ligger i Photoshopmappen. Men din penselmapp kan ju heta nåt annat kanske. Så in i photoshop och leta *s*
Jag letar och letar men hittar inga penslar.
Går via utforskaren och hittar en massa konstiga filer men inget om penslar.
Jag fattar inte….jag gör som du skriver Cindy i ditt första inlägg. Så hade jag gjort innan jag läst ditt och blev så glad att det var rätt….men inga penslar stannar kvar
De befintliga penslarna får nya "gruppnamn"….jag tror det gått troll i mina penslar. Ibland blir det dubbel upplaga.
Jag har sökt på nätet för att hitta en BRA manual med bilder. Men de beskriver ofta en annan version än den jag har så bilderna ser inte lika ut.
Suck…pust….stön
Har precis tittat på din hemsida. Wow säger jag bara.
Så här står det på Adobes hemsida. Här ser det ut som om man ska lägge penseln och ersätta en redan befintlig….eller ??Lägga till en ny pensel till penselbiblioteket
- Välj penseln
. - Klicka på pilen bredvid penselexemplet. Popup-paletten visas i alternativfältet. Välj en kategori på popup-menyn för penslar och välj en pensel som du vill ändra i pensellistan.
- Använd alternativfältet för att ändra den ursprungliga penseln.
- Visa palettmenyn genom att klicka på pilen bredvid penselexemplet, och välj sedan Spara pensel.
- Ange ett namn i dialogrutan Penselnamn och klicka på OK.
Den nya penseln markeras i alternativfältet och läggs till längst ned på paletten för penslar.
#13 Ja så där gör man nog när man laddar hem pensel som man vill ha liggandes i någon av de redan befintliga kategorierna. Det har jag aldrig gjort.
Jag har endast laddat hem en grupp penslar, alltså en grupp som redan har ett namn. Och då lägger jag dom bland de andra penselgrupperna. Så de jag laddar hem ligger alltså inte i någon redan befintlig grupp utan i en egen, med ett eget namn.
Kul att du gillar min hemsida, du glömde väl inte skriva i min GB??? *asg*
Skamsen erkänner jag att jag glömde skriva. Försökte gå in igen men nu är det Error.
Nuuu kom jag in på hemsidan.
#15 haha, ja sånt får man inte glömma *s*
Tack nu ser jag att du varit inne… :)
Penslarna jag laddar hem ligger i en zippad mapp.
Jag tror det är här jag gör fel. Jag använder Izarc…..ska mappen öppnas innan jag laddar den i penslar ?
Ja vissa av mina penslar har också varit zip-filer. Då brukar jag ta hem dom först och spara dom och så sippar jag upp dom (om man nu kan säga så) och lägger dom som vanligt i min penselmapp.
ZipGenius heter mitt program som jag använder för att zippa om zip filer.
Ja så kan det också vara. Jag har aldrig råkat ut för det. Jag brukar ladda hem penslar från detta ställe som jag länkat till här. Och jag läser alltid och kollar att det är photoshop penslar jag laddar hem. Det finns ju penslar för tex GIMP också. Och dom kan man inte ladda hem.
Kolla att det står .abr efter penselnamnet så att du inte har laddat hem nåt annat konstigt *s*
Ja det står abr.
Men jag har läst om detta med vers. att man tex i PS 5 inte kan ladda penslar avsedda för PS 6 eller nåt liknande. minns inte exakt hur det stod och nu hittar jag inte var jag läst det.
Nä det stämmer nog. Har man ett senare program så kan man ladda hem alla ps-penslar som är gjorda i samma eller tidigare ps.
Men jag vet inte hur det är riktigt, men jag tror inte man kan ladda hem penslar gjorda i senare ps-program. Har också läst det någonstans.
Ja nu har jag kommit så långta att jag hittar penslarna och zippade upp mappen eller vad man säger.
Jag laddar in penslarna och sparar. De nya penslarna ligger nu längst ner under alla standardpenslar. Jag testar det och allt är frid och fröjd så lång.
Jag stänger ner Photoshop och när jag går in igen är penslarna borta trots att jag sparar ………..jag blir g a l e n
Nejdå de är inte borta. Klicka på din pensel. Gå upp där du väljer penslar. Klicka på den lilla pilen till höger. När den öppnar sig så klickar du igen på en liten pil till höger. Sen väljer du "Läs in penslar" Så ska du se att dom ligger där.

Photoshop innehåller två mappar för penslar - en för de som kommer med programmet och en för de man själv lägger in. jag brukar lägga alla penslar direkt i "fabriksmappen", alltså photoshops egna
Anders
digitaldarkroom
Anders vad heter den mappen då? Jag har bara hittat en penselmapp. Och den ligger i mappen förinställningar, som ligger i PS-mappen.

båda heter förinställningar, men ligger på olika ställen… jag kan inte förklara var den andra öligger eftersom jag inte brukar använda den
Anders
digitaldarkroom
Ni na ni na ni na na …..jag sjunger
Nu är penslarna på plats….yesss yessss
Tack för all hjälp.
Så bra!!! Ja skam den som ger sig! *s*
Hur var det nu igen……..
Jag har Photoshop Elements 5 och vill ladda ner penslar.
Är det så att jag bara kan använda penslar som gjorts i vers.
PS Elements3-4-5……dvs "underliggande" vers. av PS ?
Jag tror detta varit på tal förut men jag hittar ingen information.
#31 Ja, du kan inte använda penslar som är gjorde med senare versioner. Tyvärr.
Grrrrrrrrr…..varför hittar man de finaste penslarna bland de man inte kan använda.
Tack för ditt svar.
#33 Ja det är lite typiskt.
1 Det finns ju PS Elements upp till 6 (tror jag)
2 Sen finns ju PS 6 och 7 och kanske fler.
3 Sen finns ju då kungen CS.
Längst ner på skalan står Elements och högt upp CS….eller ?
Konstig gradering men du förstår kanske hur jag menar
Nu hittade jag en information på nätet (Obsidian Dawn) där det står så här betr vilka versioner man kan använda penslar av.
. Once you have the file(s) unzipped (hopefully somewhere that they are easily found), you should see a file that has an *.abr extention. I am currently running Photoshop CS, and this is what it looks like. (My brushes were made in Photoshop 7.0. They will work in Photoshop 7 and any Photoshop that came out after that (ie: CS, CS2, and CS3).
In order for them to work in earlier versions, I have heard that you can rename the file to have a *.jbr extention. I haven't tried this, however, and have no idea if it will work.)
Jag undrar över den understrukna raden. Jag kan alltså döpa om filen…..men vad menas med "to have a *.jbr.extention
abr. är filnamnet på penslar. Jag antar att jbr. också är ett filnamn. Och att dom menar att du kan döpa om dem till abr. för att kunna använda dom.
Prova en gång, det kanske går.
När jag laddar ner så föreslår datorn filformat abr och jag kan där endast ändra till filformat "alla filer".
Men var ändrar jag från abr till jbr ?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, för jag har ingen aning.
Hoppas någon annan här vet.

#35 Själv tkr jag att elements (har 3.0) är bättre än Photoshop 7.0 :)
Alltså, det lättaste enligt mig är egentligen att spara penslarna i en helt ny mapp på skrivbordet. Då slipper man krångla med allt annat och kan bara läsa in penslarna i photoshop när man behöver dem :O
Jag håller med dig. Numera sparar jag i en egen mapp och läser in när jag behöver dem.
Man lär sig med tiden……efter att ha haft världens oreda bland mina penslar.
Jag har själv åxå ett stort himla tjååå med de men penslar! fattar inte riktigt vilken mapp man ska sätta dem i för ja har engelska Ps.
samt råkade kolla på Cindys sånna före efter bilder asså säger bara Herregud vad fina!