Första retuscheringen
Bra förstaförsök!! När du maskar hårfästet. Använd en mjuk pensel med mycket låg opacitet så ska du se att det går bättre.
# 3 - Tackar o bockar :-)
Jo jag förstod vad jag gjort för fel men då hade jag redan sparat. Men nu vet jag till nästa gång.
Sen vill jag fråga om man ska minska ner formatet innan eller efter retuscheringen.
Oj….lägg det här på minnet.
Jobba alltid med stora filer. Minska aldrig ner en bild innan du börjar redigera.
För att få besta resultat av ditt jobb ska du helst jobba med högupplösta bilder så du kan förstora upp dom rejält utan att de blir suddiga.
Tex när du ska plocka pepplor eller andra detaljer i ansiktet osv. då behöver du förstora upp bilden. På en liten bild missar du massor.
En annan sak. Du skriver att du inte kan göra ändring eftersom du redan sparat.
I fortsättningen föreslår jag att du gör så här. Vilket jag alltid gör.
När du börjar jobba med en bild. Så ska du spara regelbundet så att inte bilden går förlorad om tex datorn skulle hänga sig.
Första gången väljer du Spara som. Och ger den ett namn. Sen behöver du bara klicka på spara i fortsättningen. Spara många gånger under tiden du jobbar.
Kom ihåg att du ska spara i PSD format. Alltså i photoshops egna format.
Då sparas filen med alla lager som du har jobbet med. Så att du när som helst kan plocka upp bilden igen och göra ändringar.
När du är helt färdig med en bild. Så sparar du igen som vanligt i PSD format.
Sen dublicerar du bilden. (Högerklicka på den blå listen på bilden och välj Dublicera)
Den kopia du får nu av bilden kan du använda för att slå ihop alla lager. När du gjort det, så ändrar du till den storlek du ska ha för att tex lägga ut på webben.
När du minskat ner till den storlek du ska ha så lägger du på skärpan. och sedan sparar du den i JPG för webb.
Den bilden du har kvar i PSD (photoshop-format) kan du ha kvar i din dator. Du kan ha en särskild mapp för psd filer.
Nu kan du när som helst ta upp din bild i photoshop och göra ändringar. Eller kika hur du tex gjorde en speciell grej.
De färdiga bilderna som du sparat i JPG format för webben, kan du spara i en annan mapp.
Om du följer mitt råd här. Så kommer du alltid att ha tillgång till dina bilder i psd format med alla lager bevarade om du tar upp den i PS igen.
*viskar* ……..jag jobbar med Paint Shop Pro
Det fungerar ungefär likadant.
Jag sparade aldrig bilden i PSD eller PSP-format utan gjorde en jpeg direkt.
Men jag ska ta mig an en annan bild och spara (lovar) 

Och jag jobbade i stora formatet och brukar förstora väldigt mycket när jag jobbar med detaljer. Jag har dock aldrig retuscherat ett ansikte men det var riktigt skojigt och det kommer bli fler.
ahhh ja okey, då får du spara i psp format då :)
Ja absolut att du ska föra fler ansiktsretuscher!!!! Det är kul :)