Retusch före - efter
Det här är en flicka från Afrika. Hon är städerska, och när den här bilden togs håller hon precis på med sina städ sysslor åt semesterfirare som besöker Afrika.
Mitt uppdrag från mina kära föräldrar var att göra nåt med den här bilden. Jag har gjort det lite snabbt till några andra i Afrika. Men inte direkt lagt ner någon större tid på det. Dom tycker i allafall att det är superkul att få bilderna på sig själva med ny bakgrund osv. :)
Men den här flickan, den lilla städerskan ville jag göra till Afrikas drottning. Hon springer varje dag och passar upp på andra, städar och fejar för knappt någon lön alls.
Jag ville så gärna göra en bild till henne som hon kan vara stolt över. En bild där hon kan känna sig som nåt annat än en sliten städerska som ingen tar större notis om.
Nu är det ju så att jag inte är någon fena på det här med retusch. Denna tog mig många långa timmar att fixa. Och det finns ännu jobb att göra på den.
Men jag måste känna mig färdig eftersom den har tagit alldeles för lång tid. Och jag har annat som väntar.
Men vad jag önskar här, är att få lite konstruktiv kritik från er som kan det här med retusch.
Jag har fortfarande tid att göra ändringar, om dom inte är alltför stora och invecklade, innan bilden ska skickas för print.
Så jag tar tacksamt emot förslag till förbättringar eftersom jag vill att den ska bli så bra som möjligt.
Ja det är ju typiskt. Jag har glott på den i två dagar för att hitta nåt som är galet. Och så fort jag lägger upp den här så hittar jag en grej direkt som jag måste jobba mer med. haha
#1 Jag känner igen mig i det xD
Men det är snyggt ;D
Tack ska du ha :)
Ser riktigt bra ut….bortsett från en detalj. Det ser FÖR bra ut. Och du har ljusat upp huden lite för mycket i panna, på kinder och haka…ser lite ut som att hon har duttat vitt puder i ansiktet….det är för ljust..vilket gör att det ser lite tecknat och plastigt ut. Men i övrigt ser det mycket bra ut :)
#5 Ohhh ser det alltså onaturligt ut? Det var just det jag inte ville *s*
Okey då får jag försöka mörka ner på dom ställena. Tack så mycket för lånet av dina ögon haha

Jättesnyggt blev det, ser nästan ut som två olika personer :)
Du är så duktig cindy!
Håller med om att den ser lite overklig ut, som en docka. Sen tycker -jag det var synd att huden blivit lite grådassig. Gillade den -chockladbruna färgen hon hade i orginalet.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Den är fint gjord. Har några synpunkter.
Tycker uppskärpningen är något för brutal på tänder och ögon
Softningen är lite för ljus i ansiktet för min smak. Jag skulle också ändra reflektionen i ögat då det nu är en kamerablixt istället för en softbox eller paraply som nu den softade reflektionen antyder.
Jag tror hon blir/blev jätteglad för bilden.
Tack för alla kommentarer 
Ja jag tycker att hon fortfarande är chokladbrun. Jag har bara dragit ner den röda tonen, för rött ansikte tycker jag inte är snyggt. Sen kan jag tyvärr inte hålla med om att hon ser overklig ut. Eller att hon ser ut som en docka.
Jag vet inte, men jag tycker inte det.
Tack Pelle. Jo jag har en del ändringar jag måste göra på bilden. Tänderna har jag redan ändrat lite. Och uppskärpningen ska jag tänka på också. Softningen har jag också ändrat på.
Reflektionen i ögat, ska jag ta bort den helt eller hur menar du?
Ja ännu har hon inte fått den. Och jag har fortfarande lite tid att göra ändringar på bilden.
Men jag tror hon kommer bli nöjd :)
Kommer kanske in lite för sent här, men min spontana reaktion var att klänningen på hennes högra axel (bildens vänstra) är alldeles för mycket uppljusad. Det stämmer inte överens med de naturliga skuggorna.

#11 Man kan tycka det är petigt, men jag skulle gärna se reflektionen av en softbox eller paraply i ögat, eller om det ska föreställa naturligt ljus , reflektionen av hyddans öppning kanske. Nåt som ger den typen av mjuka highlights i hennes ansikte helt enkelt.
Det kommer ju inte synas så tydligt i en så lite bild iofs.
#12 Nejdå du är inte sen, alla kommentarer är välkomna när dom än kommer. 
#13 Nej Pelle, man ska vara petig och inte lämna nåt åt slumpen. Det är helt rätt.
Jag har förstått nu att jag har en hel del jobb kvar att göra på denna. Och så fort jag får lite tid så ska jag plocka upp den och försöka göra mitt bästa. Jag hoppas jag får till den. Om inte, bättre i allafall :)

wow! ;0

Jag har sett väldigt många av dina bilder, och du är verkligen otroligt duktig!
// En 12-åring som håller på med photoshop mycket, och vill bli lika duktig som du.
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Är helt förundrad över hur man kan lyckas förändra/förbättra bilder så mycket utan att det ser fake ut…!
Hade oxå velat ha en bild på mig som vacker… *suck*… Öppnar photoshopet och ser vad man kan lära sig i dag xD
Du är grym :)
Tack snälla ni för kommentarerna.
#16 Så gulligt av dig, tack. Och vet du vad..?? Om du är envis och verkligen vill lära dig, så kommer du också att göra det. Och du kommer bli superduktig!
Allt hänger på hur mycket man vill en sak. Och kom ihåg att du alltid kan fråga om det är något du undrar över, eller behöver hjälp med.
#17 Tack så jättemycket. Jo visst kan man förändra hur mycket som helst. Nu är jag personligen inte duktig på det. Men jag har sett andra som är helt fantastiskt duktiga!! Och man blir väldigt "taggad" när man ser deras bilder. Och det inspirerar till att lära sig mer och mer. Bli bättre och bättre :)
Det enda man egentligen kan göra är att läsa böcker och andras tutorialer och se om man kan hitta något mellanting som passar en själv. Sen är det bara att öva. :)
Jag är väldigt osäker på det här med retusch. Känner inte att jag har det "i min hand". Men jag ska naturligtvis inte ge upp förren jag behärskar det.
håller med #5