Photoshop Problem!!!!!!!
Någon här som är duktig på PS???
Jag har haft så mycket krångel med mitt PS. Jag kör Cs3.
Men nu sedan jag uppgraderat minnet rejält och gjort vissa inställningar så har det funkat ganska bra. Tills igår……………….
Nu kan jag helt plötsligt inte använda verktyget BESKÄR.
Jag använde det senast i förrgår utan problem. Men igår gick det helt enkelt inte. Datorn hängde sig och visade meddelande om att det visuella minnet inte räckte till.
Jag provad flera gånger men det fungerade inte. Jag fick göra grymma avslutningar för att komma ur eländet. Och när jag försökte starta PS igen så fick jag inte ens upp programmet utan att starta om datorn.
Jag har pratat med en som är kunnig i programmering, och han kan inte förstå vad det är för problem.
Jag provade i morse också om det var likadant, och det var det.
Jag jobbade i PS i går kväll och kan använda alla andra verktyg utan problem. Men inte Beskärverktyget.
Är det någon här som har en aning om vad det kan bero på, som varit med om något liknande. Eller ha en aning om var problemet kan ligga.
Jag har gott om Visuellt utrymme. Men det är detta problemet som var tidigare också när datorn krånglade. Då fick jag upp detta meddelandet hela tiden och kunde inte ens utföra små markeringar.
Nu är jag väldigt trött på detta. Datorn är ny sedan några månader och jag har även i efterhand kostat på den en hel del pengar för att det ska gå att köra PS utan problem.
Är väldigt tacksam för svar. (ursäkta att detta blev lite långt, men jag skriver i rena ilskan)

Jag vet inte vad det kan vara, men ibland krånglar program och jag är ingen dataexpert alls… men…
Fråga på dator.ifokus
Har du prövat med att installera om PS?
Citerar snabbtips #35 från moderskeppet.se
"Det här är som att dra i nödbromsen. När inget annat hjälper dig.
- Stäng Photoshop
- Starta om det
- Medan det startar håller du ner “Shift+Ctrl+Alt”
Då slängs inställningsfilen. Du blir av med allt, inklusive egna presets och makron.
Syftet är just att få bort någon inställning som fastnat och som strular. Det hjälper när inget annat gör det. Men du blir av med dina personliga inställningar, inte alltid så roligt."
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Ja, jag pratade med en kille i dag som jobbar som programmerare. Han trodde att det kunde vara något minnesfel i min dator. Så jag får väl kolla det först.
Uppstod problemet efter att du installerade mer minne? Isåfall så är det så att du inte ändrat storleken på det virtuella minnet i datorn. Det virtuella minnet ska vara 1.5 ggr så mycket som du har RAM i datorn.
Så har du 1GB minne ska det virtuella minnet vara 1.5GB, och har du 2GB ska det virtuella vara 3GB
För att ändra det virtuella minnet gör du följande.
Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Egenskaper".
Klicka på fliken "Avancerat"
Klicka på "inställngar" vid avsnittet "Prestanda"
Klicka på fliken "Avancerat"
Klicka på "Ändra" längst nere vid "Virtuellt minne"
Se till att "Eget värde" är iklickat
Sätt "Ursprunglig storlek (MB)" på 1.5ggr av mängden minne du har (du kan också titta lite längre ner där det står "rekommenderad" och fylla i den siffran som står där.
På "Maximal storlek" skriver du c:a 1 GB mer än vad du skrivit i "Ursprunglig storlek", så har du skrivit 3000 i ursprunglig så skriver du 4000 i maximal.
Klicka sedan på "Aktivera" och sen på ok, ok, ok osv…
Starta edan om datorn….klart.
Hoppas att det hjälper :)
Problemet hade jag även innan. Ja då var problemet ännu större.
Extra minne satte jag in för ett par månader sedan.
Och problemen började uppstå för ett par veckor sen…..då märkte jag att programmet började hänga sig när jag skulle göra nåt litet i photoshop. Tex när jag skulle ta tag i den blå listen på en bild för att flytta den lite åt sidan på skärmen så hängde datorn sig. Och så fick jag skicka felrapport…………
Sen igår så hände detta med Beskäringsverktyget. Och det kommer upp en skylt att jag har för dåligt med minne.
Precis så var det hela tiden innan jag satte i mer minne.
Det du beskriver ovan måste jag kolla. Jag vet att det är pekat så att PS tar minnet från den nya hårddisken jag la in. Den är för övrigt tom. Jag använder den endast för PS minne.
Sen finns det ett ställe där man ändrar hur mycket PS ska få använda. Och där finns också ett exempel. Och där har jag lagt mig över gränsen.
Ja, det mesta har fungerat bra sedan jag satte i mer minne. Men nu börjar det som sagt krångla igen.
Jag har pratat med en kille idag. Och han kan photoshop, och han är även programmerare. Han säger att med min utrustning så ska det fungera galant. Han har själv en sämre dator där han kör PS och det funkar bra.
Och i och med att det hela tiden kommer upp att minnet är för lågt så trodde han att det kunde vara ett minnesfel i datorn.
Själv är jag ju alldeles nollad när det gäller sånt här men jag får väl lämna in den för andra gången. Det är inte klokt, En ny dator med nya grejor.
Jag börjar själv misstänka att det är ett minnesfel i datorn faktiskt. När jag tänker tillbaka på de tidigare felen så har det varit minnesproblem då också. jag kunde inte markera och inte anväda vissa verktyg för att minnet inte räckte till. Trots att jag även då, innan uppgraderingen av minnet borde ha kunnat köra.
Jag kunde ju köra ps i min gamla urdåliga dator. men inte i den här nya.
Jag ska kolla inställningarna igen när jag kommer hem från jobbet.
Tack för att du försöker hjälpa.
Ändra det virtuella minnet som jag skrev…det kommer att lösa dina problem.
Låt oss säga så här.
Du hade 1 GB RAM i datorn innan.
Det virtuella minnet i windows var 1.5GB
Du installerar ytterligare 3 GB RAM så att du nu har 4GB
Det virtuella minnet står fortfarande på 1.5GB
Du ändrar värdet i PS så att PS får lov att använda 3GB av ditt minne…men eftersom att windows bara tillåter 1.5GB så kommer minnet att fullt väldigt snabbt när du använder PS vilket gör att du får en massa konstiga problem.
Gör som jag skrev för att öka det virtuella minnet.
Välj INTE alternativet att windows själv ska bestämma eftersom att windows inte vt om att du ska använda PS och att du tillåtit PS att använda så mycket minne.
Ändra det virtuella minnet som det ska vara så kommer dina problem att försvinna.
Okey, jag ska göra som du säger. Tack. 
Nu har jag ändrat. Min stog på 2045 MB och på rekommenderat stod det 4591 MB.
Så nu har jag ändrat. Hoppas detta löste mina problem. Den var bara inställd på halva kapaciteten ju.
Tack snälla
nu ska jag testa hur det funkar. 
Zpookey tack!!! Du har löst mina problem (för den här gången) Jag hoppas verkligen att det inte ska dyka upp något mer.
Jag kan använda beskäringsverktyget nu efter att jag ställt om värderna,
Men tycker inte du att det är märkligt att jag använt beskäringsverktyget innan. Ända fram till i förrgår……..och helt plötsligt funkar det inte.?!!
Ja ja, nu funkar det i allafall.
Men jag känner hur tungt min dator jobbar när jag jobbar med stora filer. Är det samma sak hos dig? Eller är det min dator som är knäpp???
Får jag kapa lite?
Plötsligt slutade alla verktyg fungera, mit i en bild. O__o; sudd, pensel, färgväljare etc..
Stängde ner och startade om, när jag skulle öppna bilden igen hade jag plötsligt TVÅ PS cs3 på menyn?! Inget av dem funkar.
Ska starta om datorn *suck* och hoppas det hjälper.. Ska ju bli en fölsepresent till syrrans styvdotter imorron ><
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nä..funkar fortfarande inte..
och så kom en skylt ''please reinstall tablet''..meh, har ju instalerat den 3 ggr, tagit bort alla gamla filer och startat om datorn mellan varje gång! ><
Och varje gång jag startar datorn säger den ''ny maskinvara har hittats''..gjorde det på förra ritplattan okså, men båda två har funkat. (Bamboo och Graphire4, inte installerade samtidigt)
*kommenterar på*
Nu funkar PS.
Någon som vet vad jag ska göra med drivrutinerna till plattan? Ignorera installationsguiden som jag brukar?
Och kan man få fram penselinställningarna (formdynamik, spridning etc) utan att behöva ta fram lager och överblick hela tiden?
Som du ser så rekommenderas det att du ska ha 1150MB
Så sätt ursprunglig till 1150MB och maximal till 1500MB och tryck sedan på "Aktivera", OK, OK och starta sedan om datorn.