PS Photoshop ?
Jag blir så förvirrad av dessa förkortningar som PS o dyl, vilket förutsätter att man redan känner till alla program. Vilket Photoshop vågar en amatör börja med? Ska det vara Adobe Photoshop eller Corel Photo Shop eller någon annan som heter likadant? Vilken typ? Vilken version? Var hittar man någon gratis för att testa om man klarar av den?
Kollade nyss ett som heter Gimp, men fick inte intryck att det passar för äldre dam precis. Nu har jag laddat ner PhotoScape och undrar om det är bra för att lära sig grunderna i bildredigering. Programmet får inte vara så avancerat att man ger upp efter en vecka.
Jag vet tyvärr inte vad PhotoScape är för program.
Det finns inget som heter Corel Photoshop. Jag antar att du menar Corel Painter.
Corel Painter är mer ett konstnärsprogram där du har enormt mycket penslar och underlag att måla på. Ett helt underbart program om man gillar att måla.
Om du vill prova Photoshop så finns det att ladda hem på Adobes hemsida under en 30 dagars period.
Annars har jag hört att GIMP är ett bra gratisprogram. Så varför inte prova det :)
PS = Photoshop som finns i vers. 5, 6 7 och ett som heter CS. De är rejält dyra.
PSE= Photoshop Elements har nu senaste versionen nr 7 kommit. Kostar runt 1000-lappen.
PSP= Paint Shop Pro……eller Corel Paint Shop Pro som det också heter. Jag tror senaste heter 9 och den är något billigare än PSE.
GIMP kan du ladda ner gratis.
GIMP och Photoshop Elements är väldigt lika i utförande.
Om du väljer någon av Photoshops program eller Paint Shop Pro så gör som Cindy säger och ta en "free trial" på 30 dagar.
Och sen ett tips….ge inte upp. Första anbklicken av ett program kan verka skrämmande men det finns så mycket information och hjälp att få ute på nätete och här på iFokus.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Joho då. Corel har mycket i sitt "skafferi". Det är en gammal välkänd leverantör på marknaden med många program.
Jag har Corel Painter och vet vad det är. Jag har också haft Corel Photo Shop (obs mellanrum mellan orden), men avinstallerade det m fl nyligen eftersom jag inte gillar Corels program. Förmodilgen bör man vara "stor" fotograf med stort intresse för redigering, för att uppskatta Corels program.

Finns oxå massor av program att använda direkt på nätet, gratis. Både enkla och ganska avancerade ( Phoenix )

#2 Är PS oc PSE alltså Adobes program? Är de tillägg till Adobe Photoshop Album Starter (APAS om man får skoja till det lite)? Jag har Adobe Acrobate 9 Pro och Adobe Reader 8 liksom APAS version 3.2 av den. Det är ju dyra program, men fotoalbumet fick man hämta gratis.
Nu har jag knåpat med PhotoScape en stund och funnit att man kan göra lite smått och gott där. Det kanske är lagom så här på nybörjarstadiet. Vet någon om man kan hämta fler cliparts, ramar o dyl till det programmet?
Jag kommer säkert att skriva och fråga när jag kör fast. Ni verkar ju väldigt drivna på detta.
PS och PSE är helt fristående program från Adobe. De är alltså inget tillägg till Adobe Photoshop Starter på det sättet att du kan inte uppgradera från Album starter till PS eller PSE.
För Adobe Acrobate och Reader gäller samma sak som ovan.
Jag vet inget om Photoscape
Jag vet inte heller något om Photoscape :) Men det lättaste är o söka upp information om Photoscape på google eller något! Det finns säkert massa avändbart matrial eller i alla fall läsning :)

#6 Efter åtskilliga försök att fatta Adobes försäljningsstrategi, har jag kommit fram till att Adobe Photoshop Elements är den billigare varianten, men lite dyr bara för nöjes skull tycker jag. Genom att anropa Adobes hemsida från mitt Adobe Photoshop Album Starter, fick jag erbjudanden till humanare priser. Det är alltså värt några kronor att vara kund redan.
#7 Ja, det finns hjälptexter och en instruktionsvideo i PhotoScape (obs att det är stort P och S i programnamnet), så man bör klara av att utföra enkla uppgifter på egen hand.
Nu hoppas jag få se exempel på vad någon annan med lite vana har åstadkommit. Det är säkert inspirerande.
Om du letar i tidigare inlägg här på forumet hittar du många redigerade bilder där du kan få lite tips.

#9 Ja, det är lätt att hitta redigerade bilder här, men många glömmer bort att berätta i vilket program de skapats.
De som anger program skriver att de använt "PS" vilket är närmast värdelös information med tanke på att de flesta på marknaden förekommande redigeringsprogram har just den förkortningen. Se bara här ovan hur många vi råkat nämna, men av helt olika leverantörer och i olika versioner och alltså inte alls likadana.
Jag kan också säga att jag använder PS, men de som inte känner till PhotoScape, tror kanske att jag menar Adobe Photoshop 7, som är den nyaste versionen från Adobe. Viktigt att skriva ut hela programnamnet alltså.
Ytterligare ett tips.. Jag har inte provat själv men de som testat säger att det är bra. Det går att fixa lite enklare ändringar och lägga till rama bla.
Det är gratis men går att uppgradera mot betalning.
Tror jag läste något att Corel Photo shop pro och Adobe photo shop pro är samma program, men att adobe har köpt upp photo shop.
Rätta mig gärna om jag har fel 
Jag rättar dig…det finns inget som heter Adobe photo shop pro. Och det finns inget som heter Corel photo shop pro heller utan det heter Corel paint shop pro.
Adobes photoshopprodukter heter inte pro utan CS….som står för Creative Suite. Senaste versionen är CS4.
Corel Paint Shop Pro (PSP) är ett bildbehandlingsprogram i typ med Adobe Photoshop CS. PSP utvecklades av Jasc innan det köptes av Corel.
Vad gäller Adobe photoshop album starter edition så slutade Adobe med det programmet den 30/6-09
Adobe photoshop album starter edition är heller inget Photoshop-program i den bemärkelsen utan en programvara som ofta följer med kameror och liknande och som man främst använder för att katalogisera bilderna man fört över från kameran tll datorn…därav namnet album.
Photoshop är en av de få produkterna som Adobe själva utvecklat från början.
Program som t ex Dreamweaver och Flash är produkter som Adobe köpt upp på senare tid och som numera ingår i CS-familjen…men det var Macromedia som utvecklade Dreamweaver och Flash från början.
#13 Givetvis skrev jag ju fel
. Var Paint Shop Pro jag menade.. Skrev även fel ang Adobe.. var ju givetvis Jasc.. sorry Nu får jag skämmas ordentligt 
Det är nog ingen som hatar dig för det 
Det låter bra det