Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 2973 ggr
Metinia
0

Kritik: Ansiktsredigering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev så sugen på att redigera en bild så jag var bara tvungen att göra det (ville så gärna testa några nya sätt att redigera ögon och hud).

Bilden som jag redigerat har jag tagit själv och jag började med att redigera huden. Följde en mycket bra tutorial när jag gjorde huden: Hudtutorial. Sedan har jag även redigerat ögonen (min favorit, älskar att redigera ögon!). Där har jag mixat lite olika varianter utav tutorials och använt mig av mina egna skills…

Nu är jag klar med bilden (tror jag i alla fall) och skulle gärna vilja ha lite kritik på redigeringen. Vad kan jag tänka på till nästa gång? Några tips kanske?

Här kommer originalet.

Metinia
0

Och här kommer den redigerade varianten. Nu är det fritt fram att kommentera.

Cindy-
0

Klar förbättring. Du fick fram en mycket härligare färg på huden. Och även ljuset i ansiktet gör att bilden ser mer fräsch ut. Och naturligtvis ögonen. Ögonen är viktiga i en bild och du har lyckats fixa till dom mycket snyggt.

Om jag ska vara kritisk så har jag tre saker jag vill kommentera. Jag tycker att för mycket av hudstrukturen försvann. Det blev en aning gummikänsla över huden.

Tycker också att det vore snyggt att jämna ut hudtonen, det ser lite flammigt ut.

Och sist, dina födelsemärken. Om du vill ha dem kvar (vilket jag personligen tycker att du ska ha) så kanske du skulle gjort dom lite synligare. Nu ser man dom bara som lite lätt suddiga prickar och man vet inte om de ska vara där eller inte.

Men som sagt, ett bra jobb!!! Skrattande

Metinia
0

#2: Tack för kritiken, den var mycket bra. Nu har jag tydliga mål inför nästa gång, vilket är bra.

Håller med det du säger, t.ex. att huden ser lite "gummi-aktig" ut, ska nog ta och se om jag kan göra något åt det…

Angående hudtonen och flammigheten så ville jag få bort den, men jag visste inte riktigt hur jag skulle göra, har du några tips?

Ska även tänka på det där med födelsemärkena. Hum, ska se om jag kan göra något åt dem. Tack för kritiken i alla fall, mycket nyttig!

Cindy-
0

Ja det är det kritiken är till för, att vi ska utveckla oss själva och lära oss. Skrattande

För att jämna ut hudtonen finns lite olika varianter.

Jag läste nyss en tråd där Zpookey skrev att han använder Lagningspenseln så långt det går till att jämna ut hudtonen. Det kan vara en idé.

Jag kan också föreslå klonstämpeln. Men då måste man ha tungan rätt i munnen för det får inte synas att det är klonat. Så väldig låg opacitet och en mjuk pensel. Bara dutta lite. Eller "pudra" som min kompis säger :) Jag själv är superdålig på att klona så jag brukar göra så här.

Jag tar en mjuk pensel, mycket låg opacitet, ca 6% sen tar jag prov på hudfärgen med pipetten så att jag får förgrundsfärgen i den färg jag vill måla med. Sen målar jag försiktigt, försiktigt. Fyller i där det ser lite ojämnt ut.

Ser det aningen flammigt ut efter att jag målat så väljar jag lite gaussisk oskärpa. Då flyter det jag målar ut och jämnar till sig. Sen kan du ju även sänka opaciteten på det du målat.

Men du ska ha lagret du målar på under lagret med struktur. Inte över för då målar du bort delar av strukturen. Och du ska måla på ett tomt nytt lager. Alltså aldrig någonsin på själva fotot.

Så prova nåt av det här nästa gång. Skrattande

Metinia
0

#4: Tack för riktigt bra tips! Underbara! Skrattande Jag såg precis som du även Zpookeys inlägg, så läste det som stod där med…

Zpookey
0

Kul att se att någon testat mitt övningsexempel :)

Just det här med struktur är svårt….och svårast är det om man har en väldigt slät hy från början….då blir det nämligen inte så mycket struktur för relief-filtret att obba med. Det var därför som jag skrev att man kan använda sig av apelsiner, läder, sten och annat med struktur….för det är inget som säger att lagret där man lägger relief-filtret tvunget måste vara originalbilden….det är det som är det fina i kråksången. Man kan t ex lägga denna bilden som ett lager och lägga relief på den istället…och sedan välja "täcka över"
"Problemet" är bara då att strukturen läggs på hela bilden inklusive ögon, hår, tänder etc…så man får radera eller maskera områdena man vill lägga struktur på.

Enklast är faktiskt om man håller inne ALT eller CTRL (osäker på vilken) och sedan vänsetrklickar på den svarta maskeringsrutan (med lite vitt i) på lagret "Arbetskopia". Detta gör att allt man målat med vitt blir markerat. Sen klickar man på relieflagret och trycker på DEL så raderas all relief runt om det man målat….smidigt.
Det kan hända att det är det som man målat som försvinner men då backar man bara ett steg och går upp i menyn "Markering" och väljer "invertera" sen trycker man DEL. Se bara till att det är relieflagret som är markerat annars raderar man på fel ställe.

Tänk på att man kan använda precis allt som struktur….varför inte bark, tegel etc….det finns många skojiga alternativ :)

Tillägg: Alla människor har struktur i ansiktet oavsett hur len hud man har….detta är en av orsakerna till varför man ska använda så stora bilder som möjligt från början….för då syns strukturen. Man ska aldrig börja en retuschering med att beskära eller förminska en bild…det ska man alltid göra efteråt.

Metinia
0

#6: Tack för riktigt bra tips. Undrar, bara, har du någon kritik att säga till min bild? (Förutom att jag borde försöka få fram lite mer struktur, det tror jag att haf fattar utav dina tips, Flört)

Zpookey
0

Om jag ska ge kritik på bilden så är det egentligen det att det är för mörka ringar under ögonen och att du ser lite för sur ut (om det nu är du Tungan ute)

Som sagt….förarbetet innan man börjar med filter är det viktigaste steget.

Jag tog mig friheten att fixa till lite :)

Metinia
0

#8: Haha, vad snygg jag blev (ja, det är jag på bilden, ett ganska misslyckat självporträtt tagen i all hast).

Måste säga att din redigering blev lite bättre än min, även fast jag tycker att det var lite överdrivet under ögonen, ser nästan plastikopererad ut. Gillar starkt att du har gjort så jag ser glad ut, :) (Fast även om munnen är glad nu så ser mina ögon ganska ondskefulla ut…) Det jag egentligen var ute efter med bilden var ögonen, har ett inlägg på Foto iFokus där jag har klippt bilden, till så som jag hade tänkt mig den (länk).

Får jag fråga mer exakt hur du gjorde den redigeringen? Den var väldigt bra! Vill så gärna lära mig, men det är så svårt om man int ehar en aning om hur man ska göra. (Får gärna skriva här i tråden eller skicka ett PM till mig om hur du gjorde.)

Metinia
0

#8: Måste även tillägga att det var grymt snygg hudstruktur du har fått till, ser riktigt bra ut!

Zpookey
0

Jag får väl försöka mig på en tutorial på det med :)

Ska bara hitta tid att göra det….håll ögonen öppna :)

Metinia
0

#11: Vore riktigt snällt, ska vänta med stor förväntan, :)