Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 963 ggr
sumpen
2009-07-12 13:40
0

Redigering- vad tycks?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Jag kände att jag börjat tappa stinget med fotograferingen. Bilderna blev dåliga och oskarpa osv osv. Men en kompis lyckades få mig på benen igen och lärde mig några tips. Här är ett resultat. Den va ganska fin då jag såg den som Före bild men när jag ser dessa 2 ihop så blev efter resultat så himla bra! Det enda jag inte kommer på hur man får bort äröverexponeringen på hundens öra.
Finns det någon som har något enkelt förslag till hur jag ska få just örat en aningen mörkare? Eller andra förslag? Alla förslag är varmt välkomna!

Tänkte skriva ut den här bilden och ge till mor och far.! Blev så nöjd med den =)

IngalillS
2009-07-12 14:56
0

Riktigt snyggt, delar du med dig av tipsen ? :)

sumpen
2009-07-12 16:01
0

tack så mycket! =) hha ärligt talat så har jag inte så stor aning om vad jag gör. på denna bilden lyckades jag hitta ett filter som hetter mjukt oranget filter tror jag, som gjorde den mkt varmare bilden! =) jag har gjort den skarpare, ändrat lite nivå, ändrat kontrast ytterst lite. =)

filtret hittar du på Image>adjustments>Photo Filter>
Jag hade warming filter (85) och orange färg =)

pellepiano
2009-07-12 21:05
0

Att få bort överexponeringen i efterhand kan gå om man fotat i RAW. Annars är det kört, är det är så utfrätt.

sumpen
2009-07-12 21:40
0

verkligen inte på något annat vis? =/

Lynxx
2009-07-13 01:03
0

Inte alls så tokigt - de ger en känsla av kvällsljus.

Troligen enda sättet att få fram de urfrätta delarna e att ersätta dem genom att klona päls fr andra delar av bilden & anv. Dodge&Burn (Skugga/Efterbelys) för att ljusa upp/mörka ner - om nödvändigt (se ex i bilden) Ja har även ljusat upp ögat ngt - samt anv filtret smart skärpa…

/L

sumpen
2009-07-14 00:40
0

#5, Tack så mycket för hjälpen! =) Pälsen belv verkligen mycket bättre! Dock tycker jag desvärre inte om ögat, det ser läskigt ut… inte alls varmt och mjukt som original, jag ber så hemskt mkt om ursäkt. HAr du en kopia där inte ögat är med redigerat så får du JÄTTEgärna skicka den bilden.

för övrigt blev det kanonbra! =)
Mvh Ida

bjorneee
2009-07-16 19:48
0

jag använde också klonings tekniken men istället för att använda dodge/burn så använde jag hue/satureation lager för att sätta dit egen färg. passade även på att ta bort grästrået som täckte nosen.

dijete
2009-07-17 14:22
0

Det filtret är inget speciellt, Det är bara ett filter. Det är bättre att leka med kurvorna själv än att photoshop gör allt åt en..

sumpen
2009-07-19 19:27
0

#7, Mkt! fint redigerat! =) fint att du tog bort strået, vågade inte ge mig på det!

#8 jo fast jag är inte så jättehaj på photoshop så de dög alldeles utmärkt för mig  =)