Hur fick ni photoshop ? :)
Måste bara fråga alla här.
- Hur fick ni photoshop ?
- Vad har ni för photoshop ?
- Är ni nöjda ?
- Kostade det ? Isåfall, hur mycket ?
Tack på förhand ;)
(visste inte vart jag skulle sätta tråden)

1. I butik
2. CS4
3. Mycket
4. Uppgraderingen från CS3 kostade ca 2.700:- ( originalversionen kjostade 7.500:- när jag köpte ).
Studenter kan köpa original väldigt billigt. För de flesta räcker Photoshop Elemnts mer än väl och kostar under tusenlappen.

Från min brors företag^^
Har CS3 Extended och CS4
Mycket!
Hm.. Vet inte då dom får alla program gratis av Adobe då dom samarbetar med dom.
Jag beställde mitt PS via Adobes sida
Cs3 har inte uppgraderat till Cs4 ännu. Det kommer jag inte göra förren jag köper ny dator och får Vista.
Nöjd? Ja det är bara förnamnet! Jag är SuperDuperNöjd 
Jag har den svenska versionen. Och jag betalade runt 10,000 kr
Här har man inte varit på ett tag :)
Köpt
CS4
Dyrt…kommer inte ihåg exakt vad jag gav.
Cindy…köp inte en dator med Vista….vänta till den 22:a Oktober då Windows 7 släpps. (antagligen kommer man att kunna köpa datorer med Windows 7 innan dess men ska man bara köpa operativet så är 22:a oktober den officiella releasedagen.
Vista tar för mycket resurser av datorn så det du vinner på en ny dator förlorar du alltså pga Vista. Windows 7 är mycket snabbare och funkar på datorer med mycket mindre prestanda. Eller så skaffar du en Mac istället…. ;)
Tack Zpookey för ditt råd!!!! Uppskattas!!
Grejen är den att själv fattar jag inte mycket av det där. För ett tag sedan när jag funderade på att uppgradera till CS4 så blev jag osäker och ringde Proxdata som byggt min dator.
Dom sa då att eftersom jag sitter med XP (jag betalade extra för att slippa Vista då) så skulle inte CS4 funka bra hos mig.
Utan dom sa att jag var tvungen att ha Vista av en massa olika orsaker för att få Cs4 att rulla bra.
Då bestämde jag mig för att vänta med CS4 tills det var dags för ny dator.
Men nu när du säger så här så blir jag ju kluven igen haha.
Man vet ju inte vad man ska göra….
Jag har fortfarande problem med mitt minne när jag jobbar i PS. Ska jag tex använda Fluid mask så måste jag stänga ner alla program och starta om datorn. Annars räcker inte minnet till.
På Proxdata sa dom att det beror på mitt XP som suger minne och inte lämnar tillbaka minne förren datorn stängs av.
Vista däremot funkade inte så sa dom. Utan Vista lämnar tillbaka hela tiden.
Därför har jag tänkt att det måste bli Vista nästa gång.
Men då är jag alltså smartare om jag väntar tills Windows 7 kommer?
Oj, hur har ni råd när det kostar så mycket ? :o
@Cindy…
Haha…sa de verkligen att Vista inte suger minne? Det är ju liksom ett av de största problemen som Vista dras med. Tar du en snabb dator idag och installerar Vista istället för XP så är Vista datorn bra mycket segare än XP. CS4 på Vista kommer att vara slöare än på XP….med ett undantag.
Jag antar att Proxdata inte nämnt att du måste ha en 64-bitars Vista för att du ska få en prestandaförbättring eller hur? Så 64-bitars XP eller Vista är bättre på minneshantering än vad 32-bitars XP eller Vista är….och 64-bitars operativsystem brukar inte vara standard när man köper en dator…det måste man säga till om. Under förutsättning att man inte köper märkesdatorer typ HP, Compaq, Acer etc….de levereras i stort sett alltid med 32-bitars operativsystem.
Hur mycket minne har du i datorn? 32-bitars operativsystem kan bara hantera totalt 4GB Ram….och det är alltså totalt i hela datorn. Så om du sitter med ett grafikkort som t ex har 1GB minne så kan operativsystemet bara använda 3GB Ram till….så har du 4GB installerat så används bara 3GB.
Sen ska växlingsfilen vara 1.5ggr det installerade minnet. Så har du 4GB Ram så ska växlingsfilen vara 6GB. Helst av allt ska du ha flera hårddiskar på datorn och gärna lägga växlingsfilen på en hårddisk där inte Windows är installerat. Det gör inget om du har en tre, fyra hårddiskar i datorn…du får en bra prestandaökning om du ställer in Photoshop att använda flera diskar som scratchdiskar…och gärna inte använda hårddisken som du har windows på som scratchdisk. Du kan ju i photoshops inställningar bestämma hur mycket av ditt Ram-minne som ska kunna utnyttjas av PS.
Skillnaden på hur mycket minne 32 bitar och 64 bitars Vista totalt kan hantera.
Version 32-bit 64-bit
Vista ultimate 4GB 128GB
Vista Enterprise 4GB 128GB
Vista Business 4GB 128GB
Home Premium 4GB 16GB
Home Basic 4GB 8GB
När det gäller windows 7 så ska du välja Professional eller Ultimate eftersom att de båda har ett speciellt XP-läge om man skulle behöva att köra appliaktioner som inte direkt är anpassade till Windows 7. Skulle exempelvis något plugin till PS inte fungera i Windows 7 så kan du köra PS i XP-läge. Denna funktionen finns inte i windows 7 Home Premium som är den minsta versionen i familjen. Dock stödjer alla Windows 7 64-bitars processorer.
Lite info…
http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions
Skillnaden mellan de olika versionerna…
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/compare-editions
Oj..det blev ett lång inlägg detta :)
Men som sagt…skaffa en Mac i september när Snow Leopard släpps istället för att vänta på Windows 7….Mac är bara såååååå mycket roligare att jobba med PS i. 
Wow! Tack snälla du för all information!!!! Det här ska jag skriva ut och spara så jag vet vad det handlar om när jag ska köpa ny dator.
Det är så jäkla svårt eftersom man inte själv förtår någonting.
Och ärligt talat så vet jag ingenting om Mac. Varför är Mac bättre?
I början när min dator var ny så hade jag ännu mer problem. Men då lämnade jag in den och dom satte in ännu en hårddisk i datorn som enbart används av Photoshop.
Då fungerade det mycket, mycket bättre. Men problemen kvarstår när jag ska använda Plug-in Fluid mask. Och det har även hänt att jag inte kan spara eftersom minnet är totalt slut.
Jag jobbar i PS från morgon till kväll. Men är helt bombad när det gäller datorer egentligen haha.
laddar upp två bilder här så du kan se. Min dator och mitt virtuella minne.
1. Fanns redan i laptopen.
2. CS3 Extendet
3. Superduper nöjd!
4. 0kr!
Jag har Photoshop Elemnts 5.
Den ingick när jag köpte en ritplatta (Bamboo Fun Small ) ca 1.000:- hos http://www.amselection.com/
För mina behov räcker den bra och jag är väldigt nöjd med PSE 5.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Laddade ned testversionen från adobes hemsida och fick sen en kod från internet, hehe.
- CS4
- Mycket!
- Näpp :D
- Genom pappas jobb xD
- CS
- Det täcker ju allt jag behöver, så ja..
- Gratis :)
#12 Hur fick du serialnr till cs4? jag har provat många gånger men aldrig lyckats…kan du hjälpa mig? För jag vill ha cs4 på min andra dator.
#14 Laddade ned något program från pirateb, tyvärr är det något fel så varannan gång jag ska starta ps så måste jag ha en ny kod. som tur är så är det bara att trycka på en knapp för att det ska komma upp en ny kod.. eh svårt att förklara.

- Det fanns med när mamma köpte datorn.
- Photoshop Elements 4.0
- Japp, finns allt som jag behöver … och mer…
- Gratis. ;)
#15 Okej:)
- Elements 4.0 hittade jag hemma i byrålådan och CS4 är en testversion.
- Elements 4.0 & CS4 Extended.
- Nöjd är bara förnamnet :) Kör mest CS4 nu.
- 0 kr!
Varje gång du genererar en ny kod och knappar in den så skickas dina uppgifter till Adobes registerering….det är antagligen bara en tidsfråga innan de börjar tycka att du har en väldig massa licenser. Bara ett tips…det kan bli en dyr licens för dig det där.
@Cindy igen…
Storlek på växlingsfilen ser OK ut…
Men alla bokstäverna du har…är det partitioner eller fysiska diskar?
Om du har mer än en fysisk disk så lägg Photoshops scratchdiskar på en annan hårddisk…sprid gärna ut den på fler diskar. Men inte på samma disk. Att lägga scratchutrymmet på en annan partition men ändå på samma disk som windows och PS är installerat på hjälper inte. Den ska läggas på en partition som ligger på en annan fysisk disk. Det finns nämligen bara en läsarm på en hårddisk…så om den ska hoppa mellan c: och d: som ligger på samma fysiska hårddisk så tar det extra tid. Men om d: ligger på en annan fysisk disk så kan din dator läsa och skriva till både c: och d: samtidigt….rörigt?
Hoppas att du förstår…annars är det bara att PM:a så förklarar jag bättre :)
haha ja du, det där förstod jag inte mycket av *s*
C: är där jag har alla program i datorn
E: är en extern hårddisk där jag har alla stockisar och alla andra bilder.
F: är hårddisk nr2 inbyggd i datorn som jag lagt in extra enbart för PS
G: är en annan extern hårddisk för jobbgrejor
H: är en strömstabilisator för att datorn ska få jämn ström.
J: var bara ett USB minne som jag hade i tillfälligt.
Nää jag fattar inte ett dugg av vad du skriver.
Men här ser du vad alla diskar är för nåt. :)
Jag har alltså två diskar i själva datorn. På C har jag bara program inklusive photoshop. Och E har jag bara för att jag ska kunna jobba bra med photoshop. (fattar inte själv, men dom sa att det skulle vara bra)
. Köpte
. Cs3 Extended
. Jättenöjd :)
. Kommer inte ihåg priset exakt
@Cindy…
Dina scratchdiskar för Photoshop skulle jag lägga på F: och G: om det nu är två helt skiljda diskar ingen av dom är någon del av c:
Gå in i "Preferences->Performance och bocka i vilka andra två diskar du vill använda…använd inte c: eller disken som c: finns på.
Kolla även hur mycket minne du tillåter PS ta i anspråk där.
Jag hade Photoshop i första datorn men gick över till Paint Shop Pro som jag fortfarande jobbar med och här helnöjd.
Paint Shop Pro kostar ca 800 kronor
Ja jag förstår inte riktigt…
F som är en senare inbyggd hårddisk i datorn används bara av photoshop.
Jag förstår inte varför jag måste ha två diskar för photoshop.
Menar du att jag ska bocka här där jag har F bockat? Ska jag använda ännu en disk för photoshop?
Jag fick mitt gratis laddade ner det (då det avr tillåtet ) från P,b
de är Ps cs2 o är xtremt nöjd

- Fick det av min pappa
- Adobe Photoshop CS3
- Absolut
- Vet faktiskt inte
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Nej du behöver inte ha scratchfilen på två diskar…men det skadar inte. Det får dock inte vara på samma disk som Windows….och inte heller på en annan partition på samma disk som en annan scratchfil.
Men du….jag vet inte om du ser vad jag ser. Om du tittar på systeminformationen för XP så står det att du har 3GB RAM…Men i inställningarna för PS så står det att du bara har 1.5GB att använda…och av det har du satt PS att använda 56%…alltså drygt 800MB.
Något i din dator roffar åt sig hälften av minnet…har du mycket som autsostartar i din dator? Och du kan öka hur mycket minne som PS får använda….öka till 1145MB till en början..du kan säkert öka mer sen.
Men att använda 800MB tiill PS är alldeles för lite.
Sen kan du peta i 1GB till i datorn så att du har 4GB. Då borde PS röra på sig som du vill.
Edit: Har en Mac med 3GB minne….har en massa program igång för tillfället och när jag gick in i inställningarna för PS så stod det att jag hade 3GB att nyttja till PS…trodde faktiskt inte att det var en sådan gigantisk skillnad på minneshanteringen mellan Mac och PC.
Jag kör PS på minsta iMac (20", 2.4Ghz, 3GB DDR2 RAM) och det rullar på av bara attan. Den kostade 9995:- när jag köpte den men gick upp till 12995:- med lite vassare hårdvara för några månader sedan….Mac kommer dock att sjunka i pris till hösten…skulle tro att minsta iMac kommer att kosta 9995:- igen….men som sagt så kommer den att vara vassare än den jag har….bara ett litet tips alltså.
- Mitt första fick jag låna skivan av en polare. (Photoshop elements 2.0) Photoshop elements 7.0 fick jag i konfirmations present (mkt mkt mkt bättre än alla j*vla smycken och glas!!!
- Adobe photoshop elements 2.0 och Adobe photoshop elements 7.0
- Mja. Kan knappt något, men använder det mest till små redigeringar och att skriva på bilder.
- 2.0:an = gratis 7.0=gratis (för mig xD)
#28 Ja ha….det där var precis vad min son sa till mig. Han sa att någonting snor minne för mig. Då är det alltså på det viset.
Minnet är något som strulat ända sedan jag köpt den här datorn. Jag har haft den inlämnad ett par gånger och påpekat att det måste vara nåt med minnet. Men dom har testkört och hållit på med min dator och säger att allt funkar som det ska.
Det är väl inte så konstigt då att jag måste starta om datorn varje gång jag ska använda Fluid mask.
Då räcker inte minnet till.
Jag ska spara all info du har skrivit det är jättebra för mig att ha eftersom jag själv inte förstår nåt av det här.
Så jag ska börja med att öka minnet för PS till 1145 mb. Jag gör det så får jag se vad som händer.
Det ända som jag har som autostartar när jag startar datorn är Speed up.. men det är nåt jag skaffat mig ganska nyligen så det kan inte ha med det att göra.
Annars är det ingenting annat än virusprogrammet. Jag har Nood32
Tack igen för all hjälp.
- Hur fick ni photoshop ? Fick det på gymnasiet från skolan.
- Vad har ni för photoshop ? CS3
- Är ni nöjda ? Oerhört
- Kostade det ? Isåfall, hur mycket ? "gratis"

Undra hur många i denna tråden som INTE köpt sitt Photoshop, utan tankat de :P ;) eller de kanske är dom som inte skriver i :P
Det har aldrig varit lagligt att ladda ner från TPB.
Men det du menar är nog att det inte var olagligt att ladda ner…det som var olagligt var att dela med sig. Och eftersom att TPB bygger på att man delar med sig samtidigt som man laddar ner så var du olaglig oavsett.
Jag kan dock tycka att Photoshop är löjligt högt prissatt.
Oftast är det hemmapulare som vill leka i programmet. Och för dessa har adobe skapar elements. Adobe gör helt fel i detta. Det hade varit bättre att de hade haft en hem- och studentutgåva som var kraftigt prissänkt, ett par hundra kronor hade räckt. Men om man har tänkt att använda programmet profissionellt och tjäna pengar då betalar man. Men den billiga versionen ska på intet sätt vara bantad i funktioner. Adobe hade tjänat mycket mer än vad de gör i dag på denna prissättningen. Tänk så många hemmapulare som hadee rekommenderat adobes produkter på jobbet och antagligen kämpat för att företaget skulle köpa in det om de hade vetat vad programmet kan göra fullt ut….och det vet man inte om det är en massa begränsingar eller bantade versioner.
Som student har man idag rabatterade priser men det skulle man ha som privatperson utan vinstsyfte också.
Tror att master suite CS4 går lös på c:a 40.000:- normalt….men som student så kostar det c:a 6.000:-
Ganska ordentlig skillnad det där.

Finns det någon gratis PS? Isåf, var kan man ladda ner den och vad heter den?

Eller använda alla program som laddas i webblkäsaren som vi länkat till en massa gånger. Tex www.pixlr.com eller avancerade Phoenix på www.aviary.com
#28 & #30! Egentligen hör ju inte detta till tråden, men jag vill gärna haka på här och säga att jag kör Windows, men skulle väldigt gärna vilja byta till en Mac pga många saker. Snyggare utseende, mindre- el inga virus, enklare att bildbehandla mm. Alla jag pratat med som har Mac har bara positiva saker att säga. Men att byta går ju inte när man samlat på sig en massa program som bara funkar i Windows. PS t ex, eller PSE som jag har. Vi har Vista på en laptop men det är inget jag rekommenderar. Som tur är används den inte av mig:D Den är ganska ny, men har redan blivit slö, och det kommer upp en massa irriterande lösenordsrutor titt som tätt. Cindy, har du tid att vänta på Windows 7 så är Zpookeys råd ett gott råd! Eller byt till en Mac, men kolla dina programvaror om dom funkar först.
#37 Nej jag kan inte vänta. Jag har redan beställt en ny dator. Och jag känner inte att jag vill byta till Mac.
Jag vet inte vad jag haft för fel här, men nu är en ny dator på väg så jag hoppas att mina problem ska lösas. Vilket jag tror.
Och att vänta på windows 7 skulle jag inte kunna göra. Det tar alldeles för lång tid. Jag vill att windows 7 ska uppdateras ett tag innan jag byter till det.
Jag hoppar aldrig på nya mjukvaror så fort de kommer ut.
Nu längtar jag bara efter min nya dator haha 
#37 Då önskar jag dig lycka till med den nya:) Alltid kul med nya prylar. Att öppna en ny dator är rena julafton;) Håller nog med dig där om nya mjukvaror, man vill att dom ska vara provade ett tag. Jag visste inget om Mac tidigare, och är inte så hemma med dom nu heller, men hade jag vetat det lilla jag vet idag, då när man köpte dom första datorerna, ja då hade jag satsat på Mac. Nu sitter man ju sas fast med sina programvaror i Windows:(