Retushering - Hjälp!!!
Nu har jag suttit med denna bilden i gott och väl 16 timmar och bara retusherat varenda por med dodge & burn och jag börjar känna mig hyffsat klar med just huden…för att inte tala om min hand. Jag har även lagt till ögonfransar och läppstift men här tar fantasin slut….jag skulle vilja göra en bild med KAPAOW!!! Om ni förstår vad jag menar…just nu känns den som pffft….
Förslag tack.
Åh det är jättefint!!! Härliga ögonfransar! 
Nu har du lagt ner många timmar haha. Ja det är inte klokt vad lång tid det ska ta att få till något snyggt. Men hon ser väldigt bra och naturlig ut.
Om jag hade kommit så här långt, så hade jag nog lagt ner lite mer på själva ögonen. Iris. Gjort ögonen mer framhävande.
Även om bilden är jättefin nu så finns det inget som sticker ut i bilden.
Så ögonen hade jag absolut framhävt mer på ett eller annat sätt.
Jag tror även att jag hade fibblat lite med hudtonen.
Hur som helst så har du gjort ett fantastiskt jobb!!!! 
Snyggt! Dock ser huden lite väl glansig ut samtidigt som dn inte riktigt känns särskilt slät och fin. Jag tycker att det ger ett intryck av att huden är lite fet, vilket jag inte tycker är vackert. Upplever det mest i pannan, inte så mycket på andra ställen i ansiktet.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Blev väldigt snyggt med ögonfransarna och effektivt att de har en liten skugga också.
Jag tycker dock att det finns en del grundproblem med originalbilden, där dess highlights känns allt annat än exklusiva. Val av belysning tycker jag också är udda för den typen av ansiktsbild.
Jag tycker också att huden inte ser ut som 16 timmars retusch, då väntar man sig mer hud som i sminkannonser. Tycker den är för ojämn/gropig vid munnen och i pannan på en del ställen. Jag tror det är risken med att gå in för mycket på porerna att glömma de något större områdena.
Börjar bli nice! :)
Tycker du ska försöka arbeta lite mer på detaljerna bara. Ljusa upp skuggorna lite på vissa ställen, arbetat med ögonen så de blir mer framhävande, försök även att arbeta med ljussättningen.
Gjorde en jätte snabb skiss på 3 min, syns kasst som fan ser jag nu så den blev inte mycket till hjälp

Prova ljusa upp hela bilden litegrann, gör ögonvitorna mer vita och förstärk ögonfärgen :)
Tycker att du har gjort det snyggt. Vet inte riktigt vad du menar med KAPAOW!!!
Men här kommer ett exempel ifrån mej, jag har förstärkt ljuset och gjort den "softigare" och motsatsen har fått mer skugga och mörker. Det går ju att dra upp kontrasten på mitt exempel och få en helt annan bild utan soft…smaksak.
bilden är ju mörkt i bakgrunden så prova gör ögon vitan eller ögenfärgen ljusare eller så att de syns mer kanske!?(: