Nytt retuschförsök
Ja då har jag försökt med en retusch igen.
Är väldigt tacksam för konstruktiv kritik då jag kämpar för att lära mig göra snygga retuscher.
Den retuscherade bilden

Efterbilden känns gravt överskärpt tycker jag.
# 3 Ja den har för mycket skärpa. Blev nog blind när jag glodde för länge på den.
Lägger upp en ny här. Är denna bättre tro? 
#2 Kan kanske bero på att det är för mycket skärpa.
Svårt att ge kritik när man inte vet vad ditt mål med bilden är riktigt. Det jag menar är att man bedömmer bilderna olika beroende på syftet, tex om bilden ska vara en "high end glamour/fashion bild" eller om du bara är ute efter att förfina.
Hur som helst tycker jag du gjort mycket bra jobb med färghanteringenoch även retuscheringen. Dock så tycker jag bilden är överskärpt, och du borde plockat bort löst hår, påsarna under ögonen. Jag vet inte hur mycket kritik jag ska ge eftersom jag som sagt inte vet exakt vilken känsla du är ute efter. Om du är ute efter mer glamour bild så finns det många mer roliga saker du kan göra med bilden för att förbättra den. Arbeta för att få mer liv i håret, förfina ögonfransarna och ögonen, ta bort vecken på halsen och nacken, reducera skuggorna på nyckelbenen och även i ansiktet. Ljussätt på nytt för att förbättra kontrasterna. Försök även dra ner lite på mättnaden i nyanserna för att få lite mer av en mode känsla, ögonvitorna/tänderna är lite väl vita.
Ush nu lät jag jätte negativ i min kritik men det är jag verkligen inte, tycker det är en bra bild och det märks att du blir bättre för varje ny bild du visar :) . Och tittar man på orginalet så är det en enorm förbättring!

Jag tycker bilden är en klar förbättring som #5 skriver. Sedan verkar den fortfarande överskärpt. Övrigt är bra/funkar beroende på vad bilden ska användas till.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Ja mitt mål med bilden var att testa på retusch av huden. Jag vet om hårstråna och vecken i nacken.
Men jag har tydligen inte lyckats så bra denna gången heller. Jag vet inte varför den fortfarande är överskärpt eftersom jag har så lite skärpa på nu.
#6 Ja bilden ska inte användas till någonting, utan detta var mer en träning på att förbättra huden.
Och jag fattar inte att den kan vara överskärpt…………….

Älskar färgerna :D
Tack för alla kommentarer. Det är bara att fortsätta träna. Tillslut kanske det blir bättre. 
ja håller nog med de andra med skärpan annars var det är helt solklar förbättring jag är ingen mästare på sånt men tycker den blev sjukt fin!
jag skulle nog ha tonat ner den texturen på nått vis.