Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 1246 ggr
Cindy-
2009-08-19 22:38
0

Strul med plugin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som kan förklara för mig varför jag inte kan lägga in några plugin i mitt PS

Jag har haft ett par plug in förut. Alltså i min gamla dator. Och det var inget problem alls.

I min nya dator vill det däremot inte funka riktigt.

Det här är vad jag får upp när jag försöker lägga in den i mappen för plugins

Vore tacksam om jag kunde få hjälp.

pellepiano
2009-08-19 22:46
0

Jag tycker det ser mer ut som ett meddelande man får när det inte går att packa upp en zip-fil, än en protest från Photoshop.

AndersT
2009-08-19 22:56
0

packa upp dem till skrivbordet först, sedan till målmappen. har haft samma problem, men löste det på det sättet…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
2009-08-19 23:16
0

Men Anders den går inte att packa upp.

Är det nåt speciellt med Vista eller varför gör den så här???

ja Pelle det är så. jag kan inte packa upp. Men frågan är vad det är för fel. Det måste ju ha med Vista att göra väl??

Cindy-
2009-08-19 23:23
0

Jag hade ett plugin som heter Flude mask som är uppackat redan eftersom jag hade det i min gamla dator.

Nu är ju photoshop installerad på nytt i min nya dator och när jag ska försöka lägga in den bland filtren så funkar inte det heller.

Då får jag upp denna

pellepiano
2009-08-19 23:24
0

Är det samma uppackningsprogram som du använt förr, eller en annan nedladdning av zipfilen? Kanske pröva ett annat uppackningsprogram?

Kräver inte Fluid Mask en installation?

Cindy-
2009-08-19 23:43
0

Nej fluid mask behöver inte någon installation. Inte vad jag minns i allafall.

Jo jag har ett annat uppackningsprogram. Förut hade jag WinZip. Nu har jag provat nåt som heter WinRAR, för det skulle vara bättre. Men jag vet faktiskt inte.

Vet inte om det har med det programmet att göra eller inte….

AndersT
2009-08-19 23:49
0

så här var det för mig: när jag skulle packa upp direkt till Photoshop och pluginmappen där funkade det inte. men jag packade upp till skrivbordet istället och sedan flyttade jag "manuellt" från skrivbordet till målmappen. menar du att det heller inte funkar?

prgrammet i  sig borde inte göra ngn skillnad, men det kan ju bero på det…

skillnaden för mig var iaf till var jag packade upp filen…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
2009-08-19 23:52
0

Okey Anders. Men det verkar inte som att jag kan flytta över från skrivbordet heller. Helskumt.

Zpookey
2009-08-20 02:50
0

Det står ju att du inte har tillräcklig behörighet.
Antagligen är det så att mappen som du försöker att lägga dina plugin i har för strikt satta rättigheter…önskar att jag på ett lätt sätt hade kunnat förklara hur du ska fixa det…men just nu är jag lite tröttig i ögat :s

Cindy-
2009-08-20 09:16
0

# Okey, ja jag ska ringa ner till Proxdata när dom öppnar och fråga varför det blir så.

beem
2009-08-20 14:10
0

Jag har Vista på vår bärbara och där har jag problem med att behörighet saknas ibland. Jag har inte lyckats klura ut var den behörigheten är begränsad.

Bilder som jag gör i PS har jag plötligt inte behörighet att ens flytta till en ny mapp.

Det jag har upptäckt är att när jag startar datorn så får jag ibland ---bara ibland---upp "datorn låst" och måste då klicka på ikonen med mitt namn för att komma in. När detta händer har jag aldrig problem med behörigheter att ändra i programmen.

Det är något knepigt med Vista som inte finns i XP. so mjag har på den stationära datorn.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Cindy-
2009-08-20 14:39
0

Okey beem. Gå in och högerklicka på disk C. välj egenskaper och sen säkerhet.

Kolla där om du har fullständig behörighet. Om inte, så kan du ändra där.

Jag har gjort det nu och nu ska jag kolla om det går bättre.

Cindy-
2009-08-20 15:21
0

Nej, mig hjälpte det inte i allafall.

snart bilr jag galen här. Varför ska det alltid krångla??????? Grrrrrrrrrrrr

Jag har två plugin som jag haft tidigare som jag absolut vill ha. Men det funkar alltså inte.

Har försökt ladda hem andra bara för att se hur det går. Men det funkar inte alls.

Usch jag har inga ord för hur arg jag är nu!!!! Jag har ringt Proxdata och gjorde precis som dom sa. Men inte hjälpte det.

Vart ska man få hjälp någonstans egentligen när sånt här händer??

beem
2009-08-20 15:27
0

Ring till dom igen….håll dom varma. De ska ju kunna hjälpa dig…ge dig inte.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Cindy-
2009-08-20 15:35
0

Nej jag ringer inte Proxdata igen. Dom blir bara trötta på mig. Det är ju inte deras problem att jag inte kan ladda hem plugins…..

Dom har redan hjälpt mig så mycket med sånt som dom egentligen inte har någon anledning att göra.

Det värsta är att jag har massor med jobb och tappar totalt arbetslusten när saker inte fungerar.

Cindy-
2009-08-20 19:26
0

# 5

Jo Pelle du hade rätt angående Fluid mask. Jag hade glömt, men visst var man tvungen att ladda ner det precis som du sa.

Nu har jag i allafall köpt mig ett nytt så nu är jag nöjd och glad med den delen av problemen.

Men det återstår problem, alltså hur jag ska få hem och kunna installera vanliga plugin.

Jag är egentligen ingen plugin användare, eftersom jag anser att det är rätt onödigt då man kan göra de flesta i photoshop. Men jag hade en Flood som jag gillade. Och den vill jag gärna ha tillbaka.

Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga tyvärr.

pellepiano
2009-08-20 20:51
0

Jag lider med dig.Men förstår  inte riktigt vad du menar som går fel när du säger att du inte kan hämta hem plugin ens en gång.

Kan du inte packa upp filer ( zip ) från nätet?

Om du kan packa upp zipfiler, med plugins, kan de som inte har egen installerare, inte flyttas till pluginsmappen? Om de kan flyttas, dyker de inte upp i Photoshop? 

När jag laddar hem plugins är det ytterst få som inte har en egen installerare. Fast jag är ju på Mac så det kanske är annorlunda där.

Cindy-
2009-08-20 21:47
0

Ja du Pelle, varför det blir så här har jag ingen aning om. jag är ju inte direkt någon fena på det här med datorer så jag känner mig helt handfallen.

Jag är glad att jag fick hem Fluid mask. Men det var ju som du sa. Man laddade hem det. Och det funkade ju utmärkt.

Men vad jag menar är att när jag provat ta hem plugins så funkar det inte.

På min gamla dator gjorde jag så att jag laddade ner en fil som då alltid var zip. Jag zippade upp den direkt i den mappen den skulle ligga. I det här fallet i Photoshops plugin-mapp.

Och det funkade utmärkt. Jag gjorde detta tre gånger. Sen var filtren inget att ha så jag tog bort dom. Men sparade Flood som jag gillade.

Nu när jag ska zippa upp plugin filer till den aktuella mappen så får jag bara ett meddelande som lyder Åtkomst nekas.

Då gjorde jag som Anders sa, zippade upp den på skrivbordet. Då funkade det att zippa upp den. Men när jag sen skulle lägga den manuellt i rätt mapp så fick jag upp meddelande Du har inte behörighet.

Så det gick inte att ta det den vägen heller.

Jag ringde ner till Proxdata där dom byggt min dator. Och förklarade problemet. Dom sa att det var någon inställning och att jag skulle komma ner med datorn.

Jag blev så jäkla trött på dom för jag har åkt fram och tillbaka med den här datorn och min gamla dator i mer än en veckas tid nu.

Och varje gång måste jag besvära min pappa. Jag kan ju inte bära den själv. Den är rätt tung.

Så jag sa bara att jag får ta det någon annan dag då. Jag tycker att det var ynkligt att dom inte kunde skicka hem någon till mig och fixa det. Dom gör ju körningar till folk annars. Och jag bor bara 5 minuter från dom.

jag har handlat för massor med pengar, men så fort man betalt så är man inte intressant längre haha.

Och nu sitter jag här med en ny dator som ännu inte är fullt okey pga en inställning som jag inte själv förstår och kan ändra på.

jag har varit inne och ändrat så att jag har full behörighet. Men det hjälpte ju inte tyvärr.

Så jag har inte mycket val. Jag får försöka få någon som hjälper mig ner med burken igen. Men jag tänker inte fråga min 70-åriga pappa mer. *s*

pellepiano
2009-08-20 22:46
0

Kom på en grej, kan du inte göra en ny mapp där du lägger dina pluggar och sen i Photoshop anger den mappen som alternativ pluginsmapp. Så gjorde jag förr när jag inte ville installera om alla plugins från föregående Photoshopversion. Då angav jag bar den gamla pluginsmappen som Addiotionaöl Plugins Folder.

Cindy-
2009-08-20 23:04
0

Hm… kanske inte är någon dum ide. Men hur gör man för att ange den nya mappen som alternativ mapp då?

Jag menar plugin ska ju ligga i plugin mappen. Och om man har en annan mapp hur hittar PS att hämta där i så fall.

pellepiano
2009-08-20 23:30
0

Under   Preferences > Plugin så kan man ange alternativ mapp ( den körs samtidigt så alla andra pluggar fungerar fortarande )

sumpen
2009-08-20 23:32
0

jag tror det saknas något i zipfilen som gör din fil "hel". utan den delen blir den inte "complete" och går därför inte öppna. Det är vad jag tror =)

Lynxx
2009-08-20 23:35
0

I Ps CS4 e extra plug-inmappen under (se bilder):

----------

I Vista finns ett Unzip-program - man skall inte behöva ngt. extra program för att ''unzippa''. De skall räcka med att dubbelklicka på .zip-filen & bestämma var filen/na skall extraheras & sparas.

Lynxx
2009-08-20 23:35
0
& starta sedan om Ps
Cindy-
2009-08-21 00:32
0

Okey, tack Pelle och Lynxx. Jag ska testa det.

Nej Sumpen det är nog inte det som är problemet. För jag kan öppna den om jag gör det på skrivbordet.