UTMANING
Nu tycker jag att vi kör en sån där utmaning som Pelle skrev om i en av sina retuschtrådar. Det verkar kul :)
Tack Pelle för idén.
Alla som vill vara med retuscherar alltså samma bild. Jag har letat som en galning efter en bra retuschbild. Det är svårt att hitta kvinnor med pluppar i ansiktet *s*
De flesta bilder är redan retuscherade som man hittar på bildbankerna.
Den här bilden är i allafall hämtad på www.photoxpress.com
Här är en länk till bilden för den som vill hämta den i större format på sidan
Ni som inte besökt sidan tidigare kan registrera er där. När ni gjort det har ni några gratisbilder att hämta var dag.
Gör en valfri retuschering av modellen. Det behöver ju självklart inte vara den vanliga typen av retusch. Det finns ju många olika variationer på vad man kan göra.
Det kan vara skoj att se lite variationer. Vi har ju alla olika stil och en del olika tekniker när vi jobbar i PS.
Här har ni originalet att jobba med. Inte den roligaste bilden, men hade svårt att hitta någon bra.
Kör så det ryker!!!!
När vi känner oss mättade på den här bilden så får gärna någon annan starta en ny Utmaning med en ny idé :) Men vi håller oss till stockbilder. Alltså inte egna bilder.
Jag börjar med att lägga in min bild.
Det är ingen speciellt avancerad retusch. Alltså ingen Dodge and burn teknik.
Bara oskärpa med pålagd struktur efterråt.
jag har inte heller jobbat något med smink mer än lite ögonskugga. Ändrat färgen en aning på ögonen, och ändrat hårfärgen och hudfärgen.
Jag har fixat till munnen lite också :)
haha, men ååååååååå hon ser ju alldeles förtvivlad ut ju! 
Roligt att det har kommit en utmaning hit också, men är det inte lättare att bara ta över konceptet ifrån vilken annan fotosida som helst och ändra ifrån fotoutmaningen till retuschutmaningen? Kanske kan man ändra också så att man får hitta en stockbild någonstans om man inte har egna bilder, alternativt bara stockbilder som ni skrivit. Det här kändes aningen rörigt tycker jag. Jag är lite perfektionist som vill ha allt klart och tydligt och tydliga regler, och jag tycke att det definitivt kändes lite rörigt med "När vi känner oss mättade på den här bilden så får gärna någon annan starta en ny Utmaning med en ny idé". Jag tycker att det vore mycekt lättare (och lite roligare) att göra det hela till en lekfull tävling med vinnare.
Det här är mina åsikter och förslag och jag förväntar mig inte att de ska följas, men kanske tänkas igenom?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#4 Vi återkommer…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Detta är en ganska svår bild tycker jag… 
Jag har pillat med det mesta på bilder. Ljus, färger, retuscherat huden, pillat med ögon,läpparoch hår. Även lite grann "dodge & burn".
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Jag vet inte varför det känns rörigt när jag skriver att vi bara ska använda stockbilder till just utmaningen. Jag menar att du får använda vilken bild du själv vill om du startar en utmaning. Men det ska vara en stockbild. Du har då möjlighet att leta fram något du tycker är bra.
Under den här länken ligger en tråd som Anders nyligen la in. Längst ner har han lagt in länk till olika ställen där det finns stockbilder att hämta.
Visst kan vi göra mer regler för Utmaningen. Men min tanke var att inte göra det. Utan att mer ha det som en kul grej. Och jag kände att vem som helst kan när som helst starta en ny utmaning. Ungefär som vi tidigare gjort med photoshoptennis.
Ska vi ha det som en tävling och utse en vinnare så blir det helt annorlunda. Och det innebär ju också att varken Anders, Pia eller jag kan få vara med och leka. Eftersom vi inte får delta i tävlingar.
Att det känns luddigt när jag skriver att "När vi känner oss mätta på den här utmaningen så kan vem som helst starta en ny" tycker jag inte är så luddigt.
Jag tycker att även om en medlem kikar in här flera veckor efter att vi har tröttnat på den och kanske startat en ny, så ska den medlemmen ha chans att göra en test i allafall.
Det spelar väl ingen roll om Utmaningarna ligger öppna… eller??
Men alla synpunkter är välkomna. Och jag ska gå igenom det med Anders och Pia så får vi se vad vi kommer fram till.
Jag såg inte detta som någon tävling, tycker bara det är kul att prova på nya saker och retuschera tycker jag är kul :) Dock fattade jag inte att man kunde välja olika stockbilder, trodde att vi skulle redigera den bild du valt men men, det kanske inte spelar så stor roll nu :p
#6 Ja jag vet Anders. Jag hittade ingen bra bild till detta.
Du lyckades i allafall fixa till två fina retuscher 
# 9 Nej alltså man ska redigera den bilden som gäller i Utmaningen. Vad jag menar är att om ni själva startar en utmaning så väljer ni själva bild. Alltså en stockbild.
#7 Kul att du la en textur bakom modellen. Det piffar upp.
Och du har lagt ner tid och omsorg på din retusch också. Bra jobbat! 
#11 aha :) Jag är lite trög. hehe :p Aja, då har jag väll i alla fall fattat rätt?
#12 Tack så jättemycket :) Ja det tog sin tid men det var mycket roligt faktiskt ;)
#13 Ja det tror jag säkert att du har 
Det är när du startar en egen utmaning som du väljer vilken typ av utmaning det ska vara, samt att du bestämmer vilken bild vi andra ska jobba med. 
#8: Att göra det hela till en tävling/utmaning betyder inte alls att det inte blir lekfullt och det gör absolut så att ni Medarbetare också kan vara med och tävla. Fotoutmaningen som finns på olika sidor bygger på att den som vinner startar nästa utmaning (med ett nytt tema, här skulle det bli en ny bil då) och det är personen som startade senaste utmaningen som agerar domare och ansvarar för att en resultattråd kommer upp. Alltså ä det hela tiden olika personer som är med och tävlar och vem som helst förutom tävlingledaren kan vara med och tävla i varje omgång.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#16 Ja vi har ändrat detta nu. Så om du tittar bland trådarna så är det omgjort till en tävling.
#17 okejj :) när avgörs den?
Det står i tråden. 090828 kl 22,00 är sista inlämning.
#12 haha så bra!! 
Alltså denna utmaningen är väll en tävling? Eller vad menar du gå till utmaningstråden?
#25 Här har du tävlingen RETUSCHUTMANING
#26 jaha så man måste retuschera en ny bild, jag trodde man skulle tävla med sitt bidrag här ;) har redan kollat den tråden, men modellen vart inte riktigt i min smak så hade inte så stor lust att retuschera den faktiskt :p tyvär…
#27 Om du har läst inläggen i den här tråden så ser du att det fanns önskemål om att Utmaningen skulle ändras till en tävling.
Den här tråden som jag startade gjorde jag mest för att hitta på något kul.
Men när dessa önskemål kom upp så ändrade vi det. Den här tråden ligger kvar, men det är alltså ingen tävling.
Vill du vara med i tävlingen så är det en andra tråden som gäller.
#28 mm fattar :)

En utmaning..kul! Här kommer min retusch. Jag har "bara" försökt att få henne att se så naturlig ut som möjligt.