Införskaffat ritplatta :D
Fan va jag beundrar er som jag sätt här på iFokus som använder ritplatta, inte minst Cindy- jag har idag köpt en platta efter massa om och men (om jag vågar slänga pengar på det eller ej) nu har jag bara målat i si så där 10 minuter och det är SKIT SVÅRT, kommer få öva arslet av mig innan jag lärt mig detta så pass att jag kommer försöka använda det till photoshop..
Bifogar min första skapelse med det här lilla osammarbets villiga monstret jag har liggandes på bordet ^^
Har ni några tutorials eller så för att få detta gå smidigare? lite otålig är jag allt :D

så fint :D !!
Skit kul är det :D sitter och kladdar fantasy träd :) det var ett bra köp :)
Men så sött!!! Inte dumt alls 
Du kommer vänja dig vid din ritplatta, var så säker.
Man vänjer sig väldigt fort. Och det känns mycket lättare och mer naturligt att jobba med pennan.
Ta tex när du ska använda snabbmasken, eller när du ska göra nåt annat som kräver lite precision. Då är pennan oslagbar! Du kan vara mycket mer noggrann med pennan.
För att vara första försöket var jag väldans nöjd, nu håller jag på mer fantasyträd som ser ut som Tim Burton + hej kom och hjälp mig men det känns redan nu så mycket lättare än när jag postade inlägget, 2 veckors kladd så kanske det blir något av det :)
Men tänkte fråga om du laddar ned penslar till photoshop eller använder egna, använder du pennan då mer eller kör på musen? det är lite sånt när man bara ska ha en liten pryl någon stans som jag fått för mig kommer bli bissart svårt utan att ta till musen ;P
#4 Ja jag använder penslar som jag laddat hem. Tex rök - eld - vatten osv….. lite blommor och sånt.
Ibland använder jag pennan och ibland musen. Det beror lite på vad jag ska göra.
Om jag tex ska lägga på päls på ett djur så använder jag pennan… lägga små blommor använder jag också pennan.
Men ska jag tex använda vattenpenslar så blir det musen. Och så maskar jag med pennan.
Ja jag tror att vi alla får våra sätt att arbeta. Och så länge vi själva är nöjda så är det bra :)
Ja jag är ju bara nybörjare så jag har inte gett mig på några stora grejer, målat lite träd i ett program där man använder sig av färger som beteer sig som oljefärg osv jätte kul eftersom jag målat med sånt när jag var yngre, dock har jag börjar använda pennan lite i photoshop men det är en total omställning så det tar ett tag.
Jag har köpt en wacom volito2 kostade bara 400 det var ett bra pris för någon som vill lära sig och ha kul mer än att vara proffisionell eftersom jag är är halvt amatör och frilans fotograf och pluggat photoshop och håller fortfarande på men har svårt att lära mig tex hår som Cindy- gett oss tutorials på men jag ska lära mig det med pennan nu :)
#8 okej, tycker det verkar lättare att måla med penna och maska med musen smaken är som baken får se vart jag hamnar :)
Jag har en Wacom Bamboo Fun. Den kostade kring 1.000:- och då ingick Photoshop Elements 5 och Art Rage.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Åfan, hur stor skillnad äre på photoshop cs3 och elements har bara användt PS 7,cs2,cs3 så vet inget om elements stucket (?)
Art Rage fick vi med här med, och det är jätte kul med att färgerna på oljefärg rör sig väldigt natur troget ^^
Förutom priset då……….elements är ju en förenkling av "stora" Photoshop.
Om jag i Elements tex vill lägga skugga på en bild trycker jag bara på knappar. Man har inte så många val här. I PS kan man göra det mer detaljerat och välja olika lägen.
Sen har ju PS många inställningar som inte alls finns i Elements.
Om du är intresserad så prova testa programmet 1 månad hos Adobe.
Elements är bra för nybörjare tror jag.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Kul att du har skaffat ritbräda! I början med min så svor jag och domederade för jag tyckte inte alls att det funka för mig! NU älskar jag min bräda och kan inte leva utan den.. Men du jättefin bild du visar oss. vi vill se flera :-)
#13 håller mig till mitt ps cs3, känns lite dumt att börja med elements om det är lite nybörjar version när jag pluggat med vanliga photoshop i 3 år ^^
#14 Jodu, jag ska bli bättre men just nu är jag inne i den här vemodiga tillståndet när man vill ta pennan och kasta ut genom fönstret eller ge till grannens hund ^^ Ska försöka få till något bra så lägger jag upp igen :)
haha ja den känslan känner jag igen! men det kommer snart att släppa så ge hunden ett ben istället :-)
hehe, synd att grannen med hunden flyttade bara ;)
Ska försöka måla illrar med penna någon dag, kommer bli KATASTROF :S
Åh vad fint! Tänk vad fint du kommer kunna rita om det där var det första du har gjort! :o
.