Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 3218 ggr
Cindy-
2009-09-01 12:05
0

Fusk HDR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite fusk HDR samt justeringar i Photoshop.

Söt liten tjej från Photoxpress

[Wriiist]
2009-09-01 14:33
0

snyggt gjort!

har bara en fråga, vad är HDR? har sett flera bilder så jag har sett själva effekten men vad står det för och hur gör man det?

Skulle man kunna göra en sån effekt i photoshop cs3?

AndersT
2009-09-01 14:57
0

Om du har en särskild metod för att lyckas med fuskHDR är detta en riktigt bra metod :) Fina färger, bra retuscherar/justerat. Gillar väldigt mycket helhetsintrycket av bilden. Kanon helt enkelt!!

HDR - High Dynamic Range. Ökat/stort färgomfång är de orden som kommer till mig på svenska. Kamerans sensor fångar upp fler färger än vad som återges på en "vanlig" bild. Det finns dels program som man kan skapa HDR-bilder med under förutsättning att man har olika exponeringar av bilden. Dels kan man fuska fram HDR genom ett antal tekniker (mer eller mindre lyckade). Jag har inte hittat ngn som funakr riktigt bra generellt på flera bilder, utan jag har mest fått anpassa metoden till bilden. När jag kommit på en metod kommer jag skriva en guide, hoppas jag… :)

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
2009-09-01 15:41
0

Tack, kul att den gillas. Skrattande

Nej, jag tror inte jag har någon speciell metod. Jag fuskar ju som sagt haha.

Och det är precis som du säger Anders, att det funkar inte likadant på alla bilder.

När det gäller den här bilden så var min tanke från början enbart att göra en så naturlig retusch som möjligt. Det är ju en liten flicka och då vill jag vara försiktig. Så jag började plocka bort allt hår hon hade över ögonen, justerade färgerna och lite sånt som man gör vid en vanlig retusch.

Det var först senare jag kom på att jag skulle testa HDR grejen. Så då fuskade jag fram 4 olika exponeringar i Camera RAW.

Sen har jag ett HDR program HDR som jag i och för sig inte är så bra på. Men jag brukar bara testa fram det jag tycker ser okey ut.

Ofta, väldigt ofta räcker det inte med det. Utan jag måste fortsätta i Photoshop med andra justeringar.

Och jag brukar för det mesta ha själva originalet i lagerpaletten under själva HDR bilden. Det gör att jag kan justera lite mer om det blivit för mycket på vissa ställen. Alltså jag lägger en lagermask på HDR bilden.

Jag har också provat med att även lägga en bild till över. Och då har jag tagit HDR bilden och lagt på oskarp mask.

Och sen en lagermask på den också, och målat bort - ändrat opacitet osv.

Då har jag alltså 3 likadana bilder ovanför varann. Original - HDR - Och en HDR med oskarp mask.

Ja, lite så brukar jag leka. Ibland kommer jag knappt ihåg hur jag har gjort *s*

heliotropes
2009-09-02 01:17
0

Det blev riktigt snyggt. Jag känner väl igen det du skriver……..

- Ja, lite så brukar jag leka. Ibland kommer jag knappt ihåg hur jag har gjort *s*

Så är det oftast för mejSkrattande

Eva // medarbetare på Perser

[Wriiist]
2009-09-02 13:00
0

det finns ingen artikel om hur man kan göra fusk hdr?

AndersT
2009-09-02 13:49
0

#5 Moderskeppet har någon film om fusk-HDR. Jag har annars inte sett ngn på svenska (och inte letat). På engelska finns en hel del "fake-HDR - sök på de orden på google.

Jag kanske skriver ihop en om jag hittar ngn metod som funkar/som jag gillar bättre.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Metinia
2009-09-02 18:02
0

Snyggt! Jag bara äslkar färgerna i den redigerade varianten! Och ögonen är fantastiska! Bra jobbat (som vanligt, ;) )

[Wriiist]
2009-09-02 18:14
0

#6 ok, tack så mycket :)