Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettfotomanipulation
Läst 784 ggr
pellepiano
0

Elin ansiktsretusch ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och övade lite, och valde en oanvänd bild på Elin F. Nu ska jag gå och lägga is på min penn-hand =)

Cindy-
0

Åhhhhhhhhhhhhh jag blir sjuk när jag ser dina snygga retuscher!!!!! Gud så vackert!!!

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj tack. Försökte verkligen jämna ut huden, kanske lite väl till och med.Se lagermask här =)

heliotropes
0

Snyggt! Hon fick en ljus och romantisk framtoning som passade henne bra.

Eva // medarbetare på Perser

Cindy-
0

Ja du gjorde det fantastiskt snyggt. Nejdå inte alls för mycket. Men jisses vilket piller.

Jag måste få tid att träna lite på den där tekniken. Har ju bara testat två gånger.

Du får det så väldigt snyggt!!

werner
0

Så undrar folk varför man blir avundsjuk och fräser när man själv redigerar bara för det inte blir perfekt ^^ Sjukt proffsig tillslätning :)

AndersT
0

Det är ett gott hantverk!!! :)

En undran: Vilken utrustning har du haft när du tog bilden? Jag tänker mig att en bra förlaga (viss ljussättning?!) underlättar arbetet (även om det ligger mycket arbete bakom ändå). Med en del bilder är väl närmast "mission impossible" att uppnå detta resultat, eller?

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

pellepiano
0

En blixt, en träram och några tygstycken för belysningen =)  Jag kör lågbudget. För denna bild var det bara en ljuskälla jag behövde, en stor rakt framifrån, i detta fall en rumsdelare som jag tejpat tyg på. Sen la jag till en liten överstrålning i efterhand eftersom det verkar vara poppis bland modebilder nuförtiden, så Elin skulle bli glad.

Kamera var en Canon 40 d. OCh till den hade jag en IR sändare för 300 kr från Kaffebrus.

AndersT
0

#7  Tack! Det behövs ingen superutrustning för att få bra originalbilder att jobba med.

Håller på att försöka lära mig mer om D & B, men det är lite förvirrande. Dels går det jobba direkt på en bild, dels går det jobba med två olika kurvjusteringslager, dels går det jobba med ett lager 50% grått. Vilken metod använder du?

Jag tänker att det är en smaksak/metod man föredrar och bildens förutsättningar som bestämmer metod…

Anders
digitaldarkroom

Cindy-
0

#8 Jag vet inte… jag tror inte det har med bildens förutsättningar att göra vilken metod du använder.

Om du använder D&B eller om du jobbar med kurver…..eller 50 % grått och jobbar med vit resp svart förgrundsfärg, det har nog mer att göra vad du personligen föredrar.

Resultatet tor jag blir detsamma. Det handlar ju om att jämna ut färg och ojämnheter i huden. Och det gör man ju med alla tre sätten.

Själv föredrar jag att inte jobba med D&B eftersom jag inte gillar dom så mycket. Jag har svårt att få det jämnt.

Så jag föredrar att jobba med vit respektive svart förgrundsfärg.

Men vad menar du med att jobba direkt på en bild? Är inte det ganska dumt?

AndersT
0

#9 jobba direkt på bilden - säkert dumt om det blir fel, men det går :)  sen finns ju ctrl+z.

du har nog rätt när det gäller bildens förutsättningar, att det inte är avgörande

Anders
digitaldarkroom

Cindy-
0

joo visst går det att jobba direkt på bilden. Men det är vansinnigt dumt *s*

Ja du Anders, den här tekniken kräver en del övning. Önskar jag hade tid att sitta med lite mer retuscher.

Det är himla skoj faktiskt :)

pellepiano
0

Med ett 50% grått lager satt till Overlay kan man använda de riktiga Dodge and Burn verktygen ickedestruktivt ( de uppträder lite annorlunda dock )

Ibland är det bättre att måla bara med vit färg ( utan blandningläge ) då det kan bli färgstick, särskilt i rödfärgade rynkor.

AndersT
0

#12 Tack igen! Det är lite trial-and-error innan man hittar det som funkar för ens egen del. Gäller att testa sig fram…håller på lite, men det är ini bänken tidsödande….

Anders
digitaldarkroom

Cindy-
0

#12 Jo jag använder alltid grått lager när jag jobbar med Dodte & Burn. Men jag har lite svårt att få det snyggt.

Jag jobbar hellre med vit och svart färg på ett grått lager.

DavidG
0

AndersT>>

Jag har skrivit en ganska basic artikel om just "Dodge & Burn-tekniken".
Kan kanske vara något som intresserar?

Länk till artikel.

AndersT
0

Den lägger vi beslag på :) Grejt!

Jag lägger den bland våra resurser och länkar till din sida!

Om vi får för dig publicerar jag den gärna som en artikel på vår site?

Anders
digitaldarkroom

DavidG
0

bara att köra.

sidan är inte min däremot, utan en sida som en vän till mig driver om design, webbutveckling och photoshop.

AndersT
0

Då kör jag :) och länkar till och ger dig cred för artikeln!

Anders
digitaldarkroom

Trollis-
0

Jisses, vad duktig du är! :)
Får man se före- och efterbild?

pellepiano
0

#19  När det gäller modeller jag själv fotat, visar jag inte gärna upp Före-bilder, i alla fall inte utan deras medgivande. En retusch uppfattas ju som bättre ju sämre en förebild är. Så för modellen är det inte alltid kul.

Nu har Elin en väldigt bra och jämn hud från början iofs, men i alla fall.