Hjälp med tutorial
Nu har jag försökt fixa vatten splash. Men det funkar inte.
Jag hittade en tutorial och det gick åt skogen hela tiden. Jag fick inte alls till det som jag ville.
Nu undrar jag om någon här enkelt kan berätta eller länka till någon sådan tutorial.
Ni ser här på bilden. Jag har nu bara använt pensel. Men vill alltså lära mig göra sånt här vatten själv.
Så fort jag får lära mig det så ska jag ändra denna bilden.
Hoppas nån kan hjälpa.
Fisken på den här bilden är fotat av våran Medarbetare Pia. 
oj är den halleda , kände ju inte igen bilden :-) kul, hoppas du får rätt på ditt vatten splash haha
haha jo det är din fisk 
Den är bara så läcker den här firren. Härlig färg. :)

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Tack Anders. Ska kolla om denna är bättre. 
Kunde inte låta bli att testa singelfisk också *s*
Det är Pia som plåtat båda fiskarna

Den är på engelska, men går att lura ut tror jag om man kan en del photoshopska…
Annars är det bara fråga så försöker jag översätta
Anders
digitaldarkroom
Ja nu har jag testat. Men jag kan ju inte säga att jag fick till det så bra som han fick.
Nej, jag känner mig inte nöjd med det.

Vet du var det "gick fel"?
Anders
digitaldarkroom
Nej jag vet inte, men jag tycker inte att det blir som jag vill ha det.
Jag kan göra den där raka delen. Men när jag ska göra splashet så blir det inget snyggt alls.
Har du provat det någon gång?
Så här blev den mer raka delen…. men jag vet inte om det är bra.
Det blir liksom inget splash

jag har inte testat den, men kanske borde för att se…
återkommer i ärendet :)
Anders
digitaldarkroom
Men kanske… kolla här är den andra.
Det kanske inte är så tokigt ändå. Det är rätt snyggt när man ser att det är en färg under själva strecket, och en annan färg som tonar in ovanför.
Kanske är snyggt ändå… jag vet inte, vad tycks…?

vattenlinjen funkar - den ser jättebra ut - , men vill du ha splashet också så krävs det lite mer. håller på och testar nu :)
Anders
digitaldarkroom

Ja men sådär får jag också… det blir ju splash, men det ser inte ut så som jag vill ha det.
Jag tror du förstår hur jag menar även om jag inte kan förklara hahaha

det är nog guiden som inte funkar med den sista delen, det går inte göra realistisk splash på det sättet…vattenlinjen funkar bra, men det är att öva och hitta variationer på denna och/eller leta vidare efter ngn annan tutorial som funkar….
Anders
digitaldarkroom
Ja det är sant. Jag vet att jag kollat runt förut just efter splash. Men jag har aldrig hittat det jag sökt. Men jag vet ju att det funkar, jag har sett många sådana bilder.
Men det här var ju så himla kul alltså!!! haha. Jag gjorde en annan variant här. Och har testat lite olika färger. Jag kan liksom inte sluta *asg*
Tack Pia för fisken! Jag älskar den!!! haha

fast det kan också vara så att de använder bilder med riktigt vatten… det finns en hel del guider omkring det. har blivit ganska poppis med att göra olika bilder med splashade inslag i, och de guider jag läst så har de använt sig av vatten från bilder och inte fejkat det
Anders
digitaldarkroom
Okey, jo jag har också sett det. Ja jag vet inte, kanske är det så.
haha den sista bilden blev ju superhäftig med fisk och vatten och allt… Fisken är fotat i Röda havet, där fanns massor av härliga fiskar.. o vad jag längtar tillbaka nu när jag ser din härliga bild :-)
Wow Röda havet!! Så härligt det måste ha varit 
Ja jag har fyra olika variationer nu, denna höga, den långa och två fyrkantiga med endast en fisk, med de här två olika färgerna. Du vet att du får dom om du vill ha dom. 

Anders
digitaldarkroom

Här är en till med splash(liknande) effekt
Anders
digitaldarkroom
Tack Anders… ja jag ska kolla den.
Denna försökte jag mig på. Men jag fick det inte alla att funka. Jag vet inte vad jag gör för fel.
# 22 En katt tex 

#24 Fast det är fortfarande ingen splash…
Anders
digitaldarkroom
Näää jag vet. Inte direkt. Men jag tänkte att om man fick till såna här saker så kunde man ha bra användning för dom i allafall.
Det här med splash är ett mysterium haha… det finns ingen bra tutorial som jag hittat just för splash.

Jag har inte hittat ngn fungerande tutorial om just hur man skapar splash i PS och jag har letat. De som funkar är de som använder sig av riktigt vatten från bildersom man klistrar in. De filter man kan använda sig av är ungefär de som vi har kollat upp och inget fungerar som sagt tillräckligt braför att bli mer realistiskt…
Faktiskt en av de få grejer jag gått bet på att hitta och då undrar jag om det finns ngt bättreän guiden i post #3.
Någon annan som vet/har ideer?
Anders
digitaldarkroom
Ja Nina om du hittar nån så släng ut den här 

Jag tycker du har gjort det bra. Jag har oxå klurat om det finns några bra guider.