Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 1921 ggr
piahs
0

Sherwood skogen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kände att det var längesen jag gjorde nån bild så jag tänkte att nu e det väl ändå dax igen så här kommer en jag har pysslat med idag.

Bakgrunden är från www.sxc.hu http://www.sxc.hu/photo/1213118

Texturerna jag har använt i bilden är från Mattias www.moderskeppet.se

Penslarna har jag laddat ner för länge sen när jag googlade på free brushes så dom kan jag tyvärr inte länka till.

Övriga bilder är mina egna.

här kommer förebilderna

piahs
1

Och här kommer då version ett av efterbilden

piahs
0

och version två

AndersT
0

En bild med fantasydrag om jag får tolka den :) Underbart ljus i den som fångar en direkt, drömskt och som har en historia att berätta för den som vill stanna upp en stund.  Jag gillar version ett bäst utan "lullullet". Enda lilla anmärkningen jag har är att hästen och kvinnan ser något inklippta ut vid hovarna respektive hennes fötter, men jag tror det kan vara lätt fixat med lite mer oskarpa kanter runtom.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Cindy-
0

Underbar bild Pia!!! Jag gillar bild nummer 1 bäst.

Det har vackert ljus och en skön stämning.

Ska jag vara kritiskt så är det kontakten med marken. Det ser lite ut som att hästen och personen i rött svävar i luften. Fötterna har ingen kontakt med marken.

Men jag tycker mycket om bilden. Du är bra på färger som ger en skön värme Skrattande

Sen tycker jag att det är jättekul att du ger dig på en manipulation. Det är en del att tänka på när man gör sådana bilder, och jag tycker att du gjort din mycket bra!!!!

piahs
0

Tack Cindy och Anders. Ja ni har helt rätt, tänkte inte själv på det med fötterna på hästen o kvinnan, hmmmm vad gör jag nu hmmmm haha jaja det är bara på bilden igen och testa vidare jag får kanske försöka tilllverka lite gräs eller nåt att ha framför så man inte tänker på det så mycket.

Och så ska jag testa ditt tips Anders! kommer en ny bild så småningom -)

Pia

Cindy-
0

Det finns olika sätt att få det att funka. Skuggor tex….

I det här fallet kan du prova att lägga på en lagermask, ta en pensel som ser ut som grässtrån och dra lite lodrätt vid mannens fötter så att det ser ut lite som det kommer upp några grässtrån vid sidan om foten.

Sen kan du ta en rund mjuk pensel med låg opacitet och sudda bort hela undre kanten på skon lite försiktigt. Du får prova och se hur det ser  ut.

Testa om du kan göra likadant på hästen.

Om du tillåter så kan jag lägga en en bild och visa hur jag menar.

piahs
0

oja klart att du får göra det Cindy ! Det skulle jag uppskatta mycket !

pellepiano
0

Jättefin bild.

Problemet med fötterna är att bakgrundsbildens fokus ( skärpa ) ligger längre bak i bilden än där du placerat de inklippta elementen. Du ser att från trädet och framåt mot kameran blir det suddigare och suddigare.

Så det kommer förmodligen att se konstigt ut med skarpa grässtrån ( om man inte suddar dem lite ), tror Anders förslag kan fungera.

Skuggor kan hjälpa också om de är svaga, fast de inklippta figurerna är ju i skugga redan ( enligt markens belysning ).

Cindy-
0

Ja vad jag menade var något sånt här……..

Naturligtvis måste man se till att det stämmer överrens med allt annat vad det gäller skarphet och/eller softning.

Jag är inget proffs på detta…..men sitter man och pillar lite så brukar det bli acceptabelt i allafall *asg*

piahs
0

aaa okej ja men det ska jag testa.  typ nu medesamma haha.

tack Cindy

Cindy-
0

#10 Ja gör det. Och tänk på att det som är närmast marken inte är så skarpt, utan lite mer softat. Och att det är lite mörkare i tonen.

heliotropes
0

Jättefin och stämmningsfull bild!! Glad de tekniska detaljerna är ju redan nämda ovan..

Eva // medarbetare på Perser

wildamatte
0

Älskar bilden, väldigt vacker :D

piahs
0

Tack vad kul att ni gillar bilden. jag skulle fixat lite mer med den men men jag har ju råkas slänga psfilen och bara sparat den i jpg sååå hmmmm jag orkar inte göra om hela och den hade kanske inte blivit lika dan då haha med mitt minne så den får vara som den är nu hehe

Cindy-
0

Men lilla Pia!!! slänger du den viktigaste filen? *s* Skrattande

piahs
0

*asgarv* jopp den ligger nånstans i papperskorgen och skräpar nu :-) blir så när man är förvirrad haha

Cindy-
0

haha okey, ja du verkar ju inte så ledsen i allafall *s*

Det är tur det Skrattande

piahs
0

o nej abosolut inte lessen för det :-) funderar bara på vad jag ska göra härnest istället !

Cindy-
0

Okey, ja du kommer säkert på nåt skoj Skrattande

Annars får du kolla i Inspirationstråden :)