HDR teknik
Jag skulle vilja lära mig hur man gör HDR bilder. Men går det i PSE 6? Någon som vet och i så fall kan förklara hur man gör?

HDR görs inte bäst i Photoshop eller Photoshop Elements, utan man använder ett särskilt program till att skapa effekten för att sedan slutjustera den i PS/PSE.
Photomatix heter det bästa programmet för att skapa effekten.
Ett gratisalternativ är Picturenaut som är ganska bra men fungerar lite annorlunda.
Här är annars en guide om HDR i PS.Jag vet inte om det funkar i Elements, men tror inte det.
Här finns en del länkar om hur man skapar HDR-bilder.
Sedan finns möjligheten att skapa liknande effekter där det bl a finns en guide här.
Andra program som skapar liknande effekter är Lucis Art och Topaz Adjust.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Tack för tipsen! Jag har försökt med programmet Hugin, men jag fattade inte ett skvatt
Hoppas de andra programmen är enklare. Jag känner mig inte redo att köpa ett program ännu eftsom jag inget kan, utan vill prova på först och se om det är något jag kommer att fortsätta med. Såg att photomatrix har en provversion. Ska testa den. Lite konstigt om man inte kan göra det här i PS, det är ju trots allt en vanlig teknik idag.

Jag skulle uttryckt mig lite tydligare - det går att göra i PS, men det är inte lika bra justeringsmöjligheter som i Photomatix
Anders
digitaldarkroom
Men kanske inte i PSE?

Nej, såvitt jag förstått det. det finns något plug in som ska funka liknande, men inte är riktig HDR.
Mina tips ligger på picturenaut (som är ett hdr-program) eller topaz adjust om du villskapa liknande effekter med program. Alternativt att följa någon guide för att skapa en liknande effekt av bilder med en enda exponering
Anders
digitaldarkroom
Först hade jag tänkt lära mig att sätta ihop flera olika exponeringar. Effekterna blir nästa steg
Nu har jag faktiskt hittat en guide i DigitalFoto som visar att det går att göra HDR i Elements

OK. Bra ju!
Finns den på nätet?
Anders
digitaldarkroom
Det ska finnas en videoguide i filarkivet, men jag har inte tittat på den än. Däremot har jag försökt få till bilden som var i tidningen och till slut lyckades jag, men det blev inte exakt som originalet, fast ganska likt. Vet inte om man kan publicera tidningens bild, men här är min redigering av bilden!