Vad tycker Du...
är viktigt när det gäller bildkritik?
Jag har tidigare skrivit en artikel i ämnet som jag själv tycker är sådär. Jag funderar på vad jag kan lägga till och dra ifrån, eller om den alls behöver ändras. Jag länkar inte till den (men för den intresserade finns den bland artiklarna) utan önskar Dina synpunkter på vad som är viktigt för just Dig.
Om det blir en ny artikel kommer jag att försöka väga in relevanta sker i det som skrivs i tråden…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Jag gillar konstuktiv kritik, så att man får påpekat saker som man kanske inte sett själv, så att man har möjlighet att förbättras 
Typ om någon tycker att färgnyansen hade varit bättre på ett annat sätt… gärna att den personen visar med en bild precis hur de menar och gärna att de tar bilden man lagt upp och gör den ändringen, så att man själv får se med egna ögon hur det skulle bli.
Jag skulle personligen inte ta illa upp över en sådan sak.
Det kanske vore bra när man lägger upp en bild och vill ha konstruktiv kritik att man skriver det. Och att man ger tillåtelse till andra att visa eventuella ändringar på sin bild.
Har man inte gett tillåtelse så tycker jag INTE att man ska ha rätt att plocka hem bilden och göra ändringar.
Det kan vara mycket irriterande för bildskaparen.
Håller med Cindy.
Sen kan det vara bra att om man berättar vad felet på bilden är ska man också berätta varför, och kanske hur man gör någonting åt det eller hur man skulle gjort istället.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
All kritik tycker jag är välkommen, annars vore vitsen med att lägga upp bilder borta.
Positiv kritik piggar upp, och det blir mer stimulerande att fortsätta shoppingen. Den är väl behövd. 
Ren smak kritik ( jag tycker..) kan oxå vara lärande, det gör ju att man kan tänka till i andra banor….det är ju lätt att man fastnar i ett sätt att se på en bild.
Negativ kritik ( du har..) är ju oxå lärande, får man veta missar som skuggor, kantigheter etc. är det ju jättebra…då kan man ju rätta till det. Man stirrar så länge på en liten bild så man ser ju knappt något tillslut..*s*
Men påhoppande rent elaka kommentarer ser jag inte som kritik utan påhopp. Sådant vill vi ju inte ha, men jag tycker att den här sajten har klarat sig otroligt bra ifrån sådant om man ser till andra iFokus sajter.
Jag håller med dej Cindy vad gäller tillåtelse.

En kommentar jag fick till ovanstående bild.
"Du skulle inte ha highlight på den bild"

Ni har bra synpunkter, fortsätt kom med dem.
#1 bra att få med detaljen om att andra ser mer än vad man själv gör
#2 håller med dig sedan tidigare. folk kapar trådarna ibvland på det sättet. men jag tror att enklast då är att skriva ut om man tillåter/inte tillåter när man lägger upp sin bild. men kan ta med den synpunkten
#4 din synpunkt ska givetvis med (och jag har nog med den i min artikel sedan tidigare)
#4 Bra uppdelning, kommer nog att låna mig av den…kanske utveckla. Tänker att det finns två områden man kan utgå från 1. konstnärligt/idemässigt 2. tekniskt. positiv och negativ kritik hör hemma under båda, medans smak mer hör hemma under konstärligt/idemässigt
#5 Ser fram mot mer inläggg i frågan från dig… jag tror nämligen själv att mycket av kritiken kan växa fram ur hur man tolkar en bild - men inte nödvändigtvis utifrån skaparens syfte eftersom det kn vara svåert veta ngt om det ibland (eller oftast)
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom