Konstig bild
Har en fråga.
Skulle redigera en svartvit bild och gjorde om den till en riktigt bra bild att förstora upp på canvasduk, tills jag såg att måtten är helt konstiga.
Kollade nämligen på Imagesize i Photoshop och den visade detta resultat:
Bredd 2448 pixlar
Höjd 3264 pixlar
och så långt är ju allt bra, men sen visar det sig att bilden i cm bara är
Bredd 12,95 cm
Höjd 17,27 cm
trots att den har en Resolution på 480 pixels/inch
Hur är detta möjligt?
Tack på förhand för svar.
(Visste inte under vilken grupp jag skulle lägga frågan, men ni som kan mycket om Photoshop lär kanske veta svaret, så därför la jag den i den här gruppen).
Eftersom upplösningen är så hög som 480 så blir cm-måtten färre.
Om du öppnar ett nytt dokument i photoshop 1000 x 1000 pix och upplösning 72 så blir den i cm räknat 35,28 cm
Ta upp en likadan storlek men välj 300 i upplösning istället. då får du måtten 8,47 cm
En fråga, varför har du så hög upplösning som 480??
För en utskrift räcker det med 240 och för tryck 300
Cindy- Allt jag har gjort med den är att förbättra kontrasten och lagt ett filter på den. Så den hade dessa mått redan innan jag började jobba med den.
Jag själv har alltså inte ändrat några mått eller upplösning på bilden, utan den var så orginal och det är det jag tycker är konstigt, att den kan vara så orginal direkt från kameran.
Cindy- Förresten, himla snygga bilder du gör, älskar dom! Önskar jag själv var lika duktig.

Det skiljer mellan vad du ser på dataskärmen och vad som är möjligt att skriva ut…
En högre upplösning ger alltid en mindre utskrift. Högre upplösning innebär bättre kvalitet utskriften och lägre ger sämre kvalitet på utskriften.
Länk till förklaring omkring detta.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
#2 - 3
Okey, ja jag har också ibland fått fatt på verkligen konstiga upplösningar. Jag förstår inte heller varför…
Varför har en bild typ 600 i upplösning? Ja det har hänt mig….jag förstår inte riktigt det där, eller vitsen med det.
Men det finns säkert någon här som kan förklara varför man har så hög upplösning………..till vilken nytta frågar jag mig själ i allafall.
Och tack snälla du, kul att du tycker om mina bilder. Det ger inspiration att höra sånt. 
#1 Välj Image/Bild>Image Size/Bildstorlek och ändra upplösningen till vad du vill. Sålänge den nedersta av de tre "bockrutorna", Resample image/Ändra bildupplösning, är urkryssad så interpoleras filen inte om utan det enda som händer är att utskriftsmåtten ändras.
DavidG - Ok, ska testa det och se vad som händer. Tack så jättemycket för informationen.
Cindy - Varsego!
En som är duktig ska få höra det också tycker jag. Är väldigt nyfiken också på hur du gör. Måste ligga många, många timmar bakom dina bilder.
AndersT - Tack för länken, ska kika igenom den i lugn och ro när jag får tid och då lusläsa för just nu är det sängdags, men tittade igenom lite snabbt just nu och det verkar finnas mycket bra förklaringar och information där, så tack än en gång.
#7 Jo det är sant att det ligger många timmar bakom. Men jag har inga hemligheter så det är bara att fråga om det är nåt speciellt du undrar över. 
Cindy- Hehehe, ok, då ska jag fråga ut dig sen om det är något speciellt jag undrar över. 
haha ja det får du så gärna göra