Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-avancerad
Läst 1024 ggr
beem
0

Upplösning DPI Photoshop

Jag gör ett mönster i Photoshop  tex 1200x1200 pxl och 300 Dpi för att få en hög upplösning och skarp bild.

Om jag därefter ändrar bildstorleken i Photoshop till tex 500x500 pxl.

Behåller jag då den höga upplösningen i bilden ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

pellepiano
0

Det kan du välja själv om du vill minska pixelmåtten men behålla dpi ( under Image Size i Photoshop ).

Men dpi spelar ingen som helst roll så länge du inte ska trycka en bild på en bestämd yta.

beem
0

Du menar att jag kan jobba med tex bara 72 dpi så länge jag har arbetet i datorn och inte ska skriva ut det ?

Jag trodde att om jag tex gör egna penslar i Photoshop ska jag ha hög Dpi för att penseln ska bli skarp då jag använder den.

Sorgen är kärlekens pris

pellepiano
0

Det är bara pixelmåtten som betyder nåt.

Att ändra dpi förändrar inte bilden på något sätt. Är bara intressant vid utskrift.

Det finns iofs några program som förväntar sig att bilder ska vara i 72 dpi, som till exempel när man ska importera bilder i programmet Flash ( men det är det enda jag känner till, och är i dagsläget mer som en bugg =) ) .

DavidG
0

#3 speciellt dumt blir det ju eftersom det inte finns några skärmar som har 72 ppi upplösning. det är bara en myt (ok, ingen myt. de absolut första mac-datorerna hade en skärmupplösning på 72 ppi men de var även svart-vita), de flesta skärmar idag har en upplösning på 96-120 ppi.

beem
0

Då lärde jag mig något nytt….även idag.Skrattande

Tack för hjälpen.

Sorgen är kärlekens pris