Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 844 ggr
Mariaairam
2009-10-23 00:55
0

Hästredigering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Redigerade en gamal bild precis nyss. Lite kloning och annat! Vad tycker ni? :)

bättre eller sämre? Oh bilden finns ju större uppe i hörnet som vanligt ;)

WinterPrince
2009-10-23 14:08
0

Jag tycker du har gjort en mycket bra och noggrann friläggning!

Mariaairam
2009-10-23 15:48
0

Tack så mycket! :)

Lillmassa
2009-10-23 16:45
0

Noggrann separering mellan färg och svartvitt, svagt, svagt färgändrad eller kontrasterad, klonad från flugor och rep etc. Rep-kloningen syns dock lite.  Svartvit bakgrund "blurrad" samt vinjettering, vilket framhäver fokus på hästen. Bra.

Det lutande bakgrunden stör mig lite dock. varför är jag lite osäker på. Min tanke är att om hästen haft en "flygande man", skulle känslan av rörelse i bilden uppnåtts. Som det nu är ser hästen lugn och trygg ut medan bakgrunden antyder något annat.

Mycket bra utfört tycker jag.

Mariaairam
2009-10-23 17:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mkt :)  Jo faktiskt ett fotofilter som gjorde bilden varmare + lite kontraster. När jag kollade närmare där repet varit såg jag också det, så har pillat lite extra med det nu :)  Ja, tyckte också att det blev mycket bättre så :)  Vad menas med vinjettering?

Sant. Det där med flygande man vet jag dock inte hur jag skulle ändr asåhär i efterhand, däremot gjorde jag ett försök att få bort lutningen.. Bättre? :)

Tack igen :D

Lillmassa
2009-10-24 00:01
0

Ber om ursäkt, Jag tyckte att du hade vinjetterat (mörkat bilden runtom i hörnen) för att öka fokus på hästen. Jag ser nu att de mörka hörnen uppe och nere  till vänster existerar även på färgbilden. Tittade tydligen lite slarvigt. I och med att man mörkar hörnen ökar man blickens ledning in mot centrum av bilden. Vinjettering brukar oftast vara mörka men man vinjetterar även i andra färger, vitt. blått, etc.

Jag menade inte att du skulle förändra hästens man. I mitt tycke gjorde du helt rätt som korrigerade bakgrundens lutning för en mer harmonisk upplevelse av bilden. Det jag menade var att två element ställdes mot varandra i bildkompositonen genom att bilden lutade. Kontrasten av den trygga, lugna, stabila hästen kontra den lutande händelseantydande bakgrunden (någt har nyss hänt, något kommer att hända). Hade hästen t. ex. sprungit med en "flygande man" samtidigt som bakgrunden var lutande hade din bild upplevts som händelserik…

Förlåt, jag uttryckte mig luddigt. Hoppas du nu förstår hur jag menade.

Repets kloning är mycket bättre, bakgrundens ("händelsehorisont") är mycket bättre till denna bild (i mitt tycke). Bra gjort!

AndersT
2009-10-24 15:05
0

Snyggt gjort!

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Mariaairam
2009-10-24 20:22
0

#5 Okej :) Brukar göra så ibland, men dock inte på denna bild.
Jo men då förstår jag vad du menar ;) Tack :)

#6 Tack så mkt :D