RETUSCHUTMANING 9
Den här bilden kan redigeras till att bli så mycket bättre, så gör det bästa av den.:)
Bilden är ifrån http://www.imageafter.com
Regler
1.
* Fri redigering av bilden.
* Om bilden är ett porträtt eller ett enskilt föremål är det tillåtet att frilägga objektet och byta bakgrund.
* Ingen manipulation i form av att lägga till saker i bilden. Det är tillåtet att använda sig av Photoshops egna verktyg för attt retuschera/ändra bilden - men inte tillåtet att tillföra något till bilden från andra källor.
* Max en bild per deltagare
2. Enbart stockbilder får användas som är tillåtna i detta sammanhang.
3. Slutdatum för inlämning är söndag 091025 klockan 22.00. Vinnaren i varje omgång utser de tre bilder han/hon gillar bäst. Därefter skapar vinnaren en ny utmaning med en annan bild som löper på i en vecka o s v. Vinnaren presenteras dagen efter.
den här kan bli intressant! :P haha

Ja hej! Undrade just det !Är det ok att byta himmel? Tyckte det var lite svårt att tolka!
kul annars!
Det känns som denna bilden är vald för att man mer eller mindre måste byta himmel ;P Så jag kan inte tänka mig att man inte skulle få det :)
Men som jag ser det så ska det inte vara nåt hinder med denna bilden då det är ett enskilt föremål och det står så här i reglerna
* Om bilden är ett porträtt eller ett enskilt föremål är det tillåtet att frilägga objektet och byta bakgrund.
och det är ju bilden nästan bara lite annat smått grejs i vägen som träd och en lada ….. haha nåja vi får väl se om Anders eller Cindy kan reda ut detta åt oss.

Mitt svar är nej, det är inte tillåtet byta himmel.
Min tanke är att redigera befintlig bild och endast byta om det är en person eller föremål. Föremålet kan ju vara väderkvarnen, men då får man lägga den mot en bakgrund.
Det finns moln i bilden att ta fram för den som vill göra det…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Gott då fick vi ett svar på vår fråga ! Hoppas att få se en massa trevliga bidrag nu .

Okej! Klart besked! Då får vi se om man kan lyckas med något! Ska i alla fall prova!
men ååh, det här sög ju :P
bilderna kan bli så mycket bättre om man byter himmel. himlen är ju nästan bara enfärgad, tråkigt >.<
tycker verkligen man ska få byta, men men.
men man fick sätta kvarnen mot ett annan bakgrund alltså?
Men inte byta himmel? ;S
Tyckte denna var klurig att få till som jag ville ha den, så gjorde något helt annat.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Redan 4 bidrag och 5 dar kvar! (inkl idag) :D och alla är helt olika. va roligt!
Jag återkommer med mitt bidrag ;) haha.

#7 ack du förstörde det för mitt bidrag då himmel inte får bytas ut - såvida inte föremålet är ett porträtt… Nåja, orkar inte hålla på med det så jag skickar mitt bidrag ändå även om jag vet att jag är diskad redan.
Det som har gjorts är att göra himlen mer blå och lagt till moln (där blev jag diskad
) utöver detta har jag rätat upp bilden samt lagt till lite gaussisk oskärpa.
ser #13 har gjort himlen till blå så jag vet inte om min bild verkligen skulle bli diskad eller ej. Men det är en svår bild, fast jag vet iofs hur man skulle kunna få fram det lilla blå som faktiskt finns i bilden med hjälp av övertoningsverktyg… Får se vad kommande bidrag kommer se ut.
#19 Har du använt dej av adobs egna moln? eller en annan bild av himmeln? Är det en annan bild är den klart diskad.
Inte för att jag vet om det gör skillnad men en av utmaningarna består ju i att kunna använda och utnyttja sig av adobe. Är det så att det är adobe moln måste Anders få göra bedömningen.
#20 Det är Adobes egna moln, skapade över hela bilden som ett eget lager som jag sedan ändrade storlek på genom perspektiv. Så det är en ändrad bakgrund men ändå inte tagen från någon bild.

Frågor om regeltolkningar dyker upp i alla tävlingstrådar och jag kanske inte har varit tillräckligt tydlig - att det står tillräckligt tydligt i första inlägget och blir öppet för tolkning.
Jag ska förtydliga där en del - försöka få med tanken bakom tråden.
För att svara här, så innebär bild #18 att den diskas eftersom man lagt till något som inte fanns där från början. Läs gärna första inlägget igen med förtydligandet under punkten 1.
Anders
digitaldarkroom
#22 ok, då vet jag det till näst tävling, detta var mitt första bidrag någonsin då jag är ny här. Jag är nöjd över den fast den blev diskad.

UPDATE:
Jag fick bassning för att jag diskade bidrag 18 och ändrar mig…
Bidraget är med i tävlingen.
Nya regeln under punkt ett i första inlägget kommer heta att det är tillåtet använda photoshops egna verktyg - men inte tillföra något till bilden från andra källor.
Anders
digitaldarkroom
Kram Anders 
#24 #25 Jag tackar för att jag fick vara med i tävlingen igen
, det känns skönt att inte vara diskad och jag är glad för att regelerna har ändrats lite. Tackar så mycket för det
#26 Tävlingen är öppen till Söndag kl.22, så då är du väl med 
#24 Det tycker jag låter som bra regler 
Oups! 7 bidrag, jag får att göra *s* men jag hoppas på fler bidrag *s*
Innan jag valde den här bilden till tävlingen så retuscherade jag den själv, jag kan visa den när tävlingen är över.:) Ingen har ännu lagt in någon liknande bild, få se om det kommer någon 

Vad bra det blev med förtydligandet till reglerna! Känns riktigt tydligt!
#24 Helt rätt beslut. Skulle vi inte få använda verktygen i PS till vår hjälp vore det inte mycket vi kunde göra… Svårt att förstärka med hjälp av bild-delar via lager etc. Så länge de interna verktygen används (gradienten t. ex) borde det vara ok. Att tillföra delar från externa källor (bilder) är en annan sak.
Bra beslut.

Tråden är låst. Heliotrpes presenterar vinnaren i morgon, som i sin tur skapar en ny utmaning.
Anders
digitaldarkroom