old stilleben före-efter
Åh så vackra bilder!!! Ja du lyckas få en mycket varm och gammaldags stil över bilderna. Verkligen vackert. 
Tack!
Jag har några gamla vykort liggande som hittades i en gammal bod och dom har jag alltid beundrat mycket,:) De är ju små konstverk.
En "nyare" *s* f.-39, skapare av vykort ifrån oljemålningar är Olle Eriksson och hans verk är bara sååå fina! främst de med vattendropparna och björkarna. Dem måste du väl ha sett? Annars kan du gå in här och titta på hans konstverk.
Jag tror att jag har alla hans verk med droppen i vykort. Jag måste återskapa den vägg jag hade förut (den togs bort i samband med renovering) Jag hade "oskalade råa" ca. 3-4 cm breda remsor av björknäver med dess naturliga knotor och mossa, björkremsorna skarvade jag sedan ihop ganska osynligt och skapade ett rutmönster där alla vykorten fick sin egna björkram. Det var en härlig vägg att titta på.
Wow…nej jag hade faktiskt inte sett hans bilder förr. Gud så vackert. Och så himla duktig han är.
Den där väggen du pratar om tycker jag absolut att du ska återskapa. Sen tar du en tjusig bild av väggen så vi får se 
På hans sida visas bara ett litet axplock, han har nog målat flera hundratal. Ett är säkert….han är expert på vattendroppar
Kommer jag att göra om väggen gör jag nog den på en stor lös skiva, då kan jag flytta på den om det behövs
Jobbet är ju att leta på fallna björkar med kraftigare "knotor", helt slät näver vill jag inte ha.

Tycker det är riktigt bra - det liknar gamla kort och färgerna är sådär härligt omättade.
Hur arbetar du fram dessa bilder?
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
*s* Jaadu! Hur gör jag *s* Det är ett väldigt dragande hit och dit i "spakarna". Jag använder mej av Shadow/Highlight. Selectiv color som jag ändrar mellan absolut/relative, Hue/Suturation där jag ändrar mättnader och ljus/mörker beroende på bildens färger, jag använder mej även av Color Balancen. Jag går även tillbaks till vissa moment.
När bilden sedan har fått de färger och mättnader jag vill kan vissa fält ha blivit ihopklumpade i sina färger, då använder jag mej av smudge toolen i lämplig strengtläge och "drar ihop och jämnar till" färgerna. Detta verktyg är super :) (fungerar tex. jättebra till eget omfärjade moln.;))
Och skulle det vara så att det behövs så kan jag använda mej av svampen och ljus/skugga för mindre korrigeringar.
Som du ser så finns det ingen direkt beskrivning då varje bild har sin möjlighet. Man får helt enkelt jobba mycket med färgblicken, ibland så får man testa sig fram och backa tillbaks ifall inte resultatet blev bra.