Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettshow-off-före-efter
Läst 679 ggr
AndersT
2009-11-01 14:27
0

Mattepaint

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett försök att göra en mattepaintbild. Inte helt nöjd, men vill gärna höra vad ni tycker….

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

AndersT
2009-11-01 14:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden före…

Anders
digitaldarkroom

piahs
2009-11-01 14:39
0

kan inte förstå varför du inte är helt nöjd, tycker det blev en av dom finaste bilder jag har sett. Tycker du har fått fram en härligt kuslig stämmning över bilden, jätteläckert gjort. Så en fråga bara vad är mattepaint för något! har jag aldrig hört talas om den tekniken :)

AndersT
2009-11-01 14:50
0

#2 Tack! :)

Är inte helt nöjd med några detaljer, men är jag som ser dem mer också kanske…

Mattepaint - ett sätt att skapa bilder i en särskild sorts färgton, finns nog inget svenskt ord. Dels går det att pyssla med gamla bilder och göra om dem. Sedan finns det de som målar hela verk på detta sätt på fri hand.

Det finns många som är duktiga, bl a en svensk kille som jag inte hittar länken till nu, men ska försöka hitta den…

Här är en länk iaf till en guide

Och här är googles svar

Anders
digitaldarkroom

heliotropes
2009-11-01 18:32
0

Jag tycker i det stora hela att du har fått till den snyggt. Som jag ser det är det väl mest smaksaker :) men själv skulle jag ha försökt att göra dimman mer transparent eller något som fått vattentunnlarna att framträda bättre, och färgtonerna i fönster och moln skulle jag ha ändrat, men det är ju som sagt en smaksak.

Här är en annan länk med lite mattepaint , det är kanske denna du menade.?

Eva // medarbetare på Perser

AndersT
2009-11-01 18:55
0

#4 Tack! :)

Länken till den jag menade är denna

Tack för din länk, vackra bilder och som inspirerar…

Anders
digitaldarkroom

Cindy-
2009-11-02 10:16
0

Snyggt Anders!!! Tycker du gjort det superbra!!!! Skrattande

pellepiano
2009-11-02 11:34
0

Ja det blev väldigt snyggt. Bra med fåglarna också. Det enda är att jag inte såg att det var tunnlar ( jag trodde det vara fönster, tills jag såg originalet ) och jag missförstod också reflektionerna i vattnet, men det tror jag beror uteslutande på det gula skenet ( dimman ).

AndersT
2009-11-03 18:28
0

# 6 och 7 Tack! :)

Dimman ska egentligen vara ljussken som kommer ut, därav det gula :)

Kanske det inte funkar så bra på just denna bilden, men jag gillade effekten när man mörkade ner bilden.

Om det skulle varit dimma hade den mer legat över vattnet/framför slottet också och haft annan färg…

Anders
digitaldarkroom