Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 1716 ggr
BlackieSixx
0

Retouch , Ge Kritik!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Igen..

Nu har jag sutte & pillat lite i Photoshop & denna gång med det som jag tycker är roligast, retouching..
Ladda upp orginalbilden & färdiga bilden efter.. Ge gärna kritik på vad som kan bättras & vad som är bra? Om nått nu är det.. Har inte hållt på länge med photoshop så.

// Cissy

Bild lånad från:
http://www.freedigitalphotos.net/images/Women_g57-Beautiful_Woman_p981.html

MVH
// Cissy - BlackieSixx.blogg.se

BlackieSixx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den färdiga bilden…

MVH

Metinia
0

Jag tycker att de flesta redigeringarna ser bra ut, du har på ett snyggt sätt förändrat färgerna i hud och här m.m.

Men tyvärr tycker jag inte alls om det du har gjort. Att ändra färger i hud och hår tycker jag är okej men så fort jag öppnade innan-bilden tyckte jag att den såg ut som en efter-bild för att den kändes färdigtredigerad.

Det jag menar är att jag inte gillar att du har försökt få den väldigt vackra modellen till att bli någon plastig barbiedocka. Jag tycker absolut inte att hon behöver varken mindre näsa och mun eller större bröst, jag stödjer inte på något sätt sådana redigeringar, tyvärr. Och jag tycker att du har tagit bort väldigt mycket utav "rynkorna" under ögonen, ger lite plastig känsla det med, även fast jag brukar tycka att det är helt okej att redigera bort "rynkor" under ögonen, men i lagom mängd.

Att du har sminkat modellen ser jag som etiskt okej, men tyvärr stärker det min känsla för att det har blivit en barbie, eller kanske snarare en vuxen fjortis.

Jag vet inte riktigt vad det är du vill uppnå med din redigering, och om du verkligen tycker att modellen behövde redigeras på ett sånt här sätt. Själva redigeringen är bra gjort, kanske att håret ser lite konstigt ut precis där handen är, men annars är det snyggt gjort. Men som sagt, tänk på vad det är du redigerar och varför.

Förstå mig inte fel nu, är du nöjd med de förändringarna du har gjort så ska du fortsätta att vara nöjd. Jag vill bara att du ska fundera själv över varför du redigerar på ett visst sätt. Tycker du att det är ett bra sätt ska du inte låta mig eller någon annan att hindra dig på något sätt. Jag är inte ute efter att trycka ner eller vara elak, bara ge dig en liten tankeställare. (Är själv något trött på medias bild av perfekta kvinnan och alla fjortisar som springer omkring med säkert kilo av smink för att se perfekta ut…)

BlackieSixx
0

#3: Tack så mycket för kritiken & den bra beskrivningen på varför du inte gillar den..

Javisst, jag tycker hon är vacker innan men jag gillar även att köra en redigering som är, ja vad man man säga.. "modell" - redigering.
Jag gillar & redigera så dom ser perfekkt ut, men även när folk ser naturliga ut.. Det är olika gånger, men jag vill kunna uppnå att redigera folk på olika sätt beroende på hur folk vill ha det & då vill jag kunna göra folk "perfekta" om dom vill ha en sån bild eller om dom vill ha en vacker "natulig" bild så ska jag även kunna fixa det & de kan jag redan..
Men denna bild ville jag inte få & se överredigerad ut utan vill även att de ska kunna se äkta ut så det inte är ditkladdad massa färg om du förstår vad jag menar?

Är så sjukt dålig på att förklara tankarna jag har i huvudet.
Men jag är ganska nöjd med bilden av vad jag ville komma fram till med denna bild.

MVH

BlackieSixx
0

#2: var det ovan till…

MVH

Cindy-
0

Jag tycker att du har fått en snygg ton på huden. Och även håret tycker jag är snyggt.

Kinderna känns dock lite för röda.

Personligen så tycker jag att originalbilden ser blaskig ut i färgerna. Och du har fått lite mer sting i bilden.

Så jag tycker att bilden blev bättre frånsett att kinderna och munnen kunde softas ner lite.

Sen behåller man mer den naturliga känslan om man inte slätar ut ansiktet 100%

Retusch är inte lätt. Men med övning blir man bättre och bättre. Skrattande

BlackieSixx
0

#5: Okej, får tänka på att tona ner det till nästa gång isåfall och behålla iallafall lite av det "naturliga" rynkorna & så ,så inte hela ansiktet blir slätt..

Jo, har inte hållt på med det så länge men ja fortsätter öva (Y)

Tack för kritiken :D

MVH

Cindy-
0

Absolut att du ska fortsätta träna på retusch. Och kom ihåg. Det är svårt, åtminstone tycker jag att det är svårt att få till det riktigt snyggt, och samtidigt naturligt.

Även om man gör en riktig modell retusch så ska porer finnas kvar i ansiktet. Men färgen i ansiktet ska vara jämn och snygg. Alltså inte flammig. Då ser man att det är ett proffs som gjort retuschen.

En som jag tycker är otroligt duktig på detta är PellePiano. Han har lagt in en hel del helt fantastiska retuscher här.

När det gäller att tona ner färgerna, så är det ju också så att alla har olika smak.

Om du känner att bilden är bra i färger så ska du behålla det. Det finns nästan lika många åsikter som det finns människor Skrattande