Glänsande ögon
Har försökt mig på att fixa sådär fint med glänsande ögon, så att bilder får mer liv. Ser är verkligen jättesnyggt och skulle vilja lära mig det!
Hittade en jättegammal artikel här inne, men inte ngn som kunde hjälpa mig när jag skrev där, och vet inte om den fortfarande går att göra, så gör ett nytt inlägg :)
Hur gör man nudå? Har photoshop 6.0 och cs4.
Båda är på svenska så skulle vara bra om ni kan beskriva på svenska, eller länka till ngn bra sida.
Tack på förhand /Nettan :)

Rita dit lite vitt med pensel med lite lägre spridning, och måla över vitt med mjukt eller strålljus. det brukar jag göra allafall. En lite större prick, och en lite mindre. Kom ihåg att måla dom i ett eget lager, så kan då ändra och flytta fläckarna lättare!
#1 förstod inte riktigt hur du menade..? blir det inte vitt på ögonen då eller? :)

Jo, glanset är ju vitt
#3 precis så menar jag! :)
Fårlåt glömde skriva in att det är en action till photoshop som heter Potrait Pop Den är gratis och du kan ladda ner den
#6 tack så jättemkt!! SKa testa den ikväll!! :)
Det fungerade alldeles utmärkt.! Tack så jättemkt! :)
Nu har jag kollat runt lite och degt blir ändå inte riiktigt som jag vill ha det. det är säkert jag som inte gör riktigt rätt..
Bifogar en bild för att se skillnaden. Min är den understa, och det blir lixom bara ljusare och så på ngt sätt. inte den där glanset.
När jag lagt på min action, sen målar jag med vitt där jag vill ha den, alltså på ögonen.. då blir det sådär. sen då? :)

Jag skulle satt det lite på sidan, kanske på kanten mella iris och pupil… Och lite större och ojämnare kant. Glans brukar ju inte hamna mitt i pupillen när man fotar

#10 Nu har jag bara använt min action. Inte satt dit nån vit prick, utan den var där från början och är speglad på riktigt..
Om man kollar på översta bilden är hela ögat glansigt och sen nästan ut som nått glasöga sådär fint :) det resultatet är det jag vill ha. hoppas du förstår :)

Det som syns i ögat är ju en reflektion av det rum hon befinner sig i, alltså som en spegel . Jag skulle först ta bort reflektionen av blixten som du har i ditt fotografi. Sen skulle jag välja en lämplig bild att använda som reflektion i hennes öga. Vanligt är ju tex att fönster syns i ögonen eftersom de är ljusa.

Jag tror det du är efter är en kontrasthöjning. Om du lägger en kurva med ganska hög kontrast i ögats färger som du sen maskar fram bara i ögonen så får du den effekten. LJusa även upp ögonvitan för att förstärka effekten. Dessutom så är ögonen skärpta. Så markera ögonen och använd oskarp mask för att få det lilla extra.
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus
#14 okej :) ska försöka!

#19 Du ska måla in det. Det är behandling i Photoshop,det ser du i kategorin.

#21 Det är en Action du laddat ned ( den är zippad så du får öppna den först ). Sen ska du öppna den ( en action har suffixet .atn efter finamnet ) från din Actionpanel så att den är tillgänglig i listan blan de övriga Actions. Sen kan du klcika igång den.
#25 Självklart behöver du inte ha actions. Jag använder mig aldrig av actions även om jag förstår att det är himla bra ibland.
Du kan med photoshops hjälp få underbara ögon. Du har ju fått länkar till hur du kan fixa ögonen. Och mer finns om du googlar på internet.
Vart hittar man Actions? Jag har Cs2 och hittar det ingenstans, fast mitt är på svenska? så det heter antagligen något helt annat

#27 Det heter "Makron" eller "Funktionsmakron" på svenska
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
#28 - Vart hittar man det? xD
)