Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 495 ggr
Searchingmoonwolf
0

Layout av bild - hur få tre bilder?

Jag vill ha en bild i tre sektioner på hemsidan (typ top, main, footer), men vet inte hur jag ska göra med just bilderna (här är ett exempel).

Är det en bild som jag sen "klyver" i tre bitar? Hur gör jag det?

Just i detta exempel finns det juh de vita kanterna, hur veta att alla kanter blir lika tjocka, osv.?

Samtidigt kan jag väl fråga, om nån vet, hur jag enklast skulle få i PS runda hörn (inte css) så som exemplet ovan (tex)?

DavidG
0

det här är väl snarare en programeringsfråga än en bildbehandlingsfråga.
jag kan ingenting om programering men exemplet du visade tror jag bygger på att man använt en enda bild som bakgrund… typ <body background=bildensnamn.jpg" men om du snackar med nån som kan lite om programering så kan de säkert hjälpa dig vidare.

//D

Searchingmoonwolf
0

Det är just det som det inte är. Man gör juh bilderna i PS, inte med koder. Sidan är juh uppbyggd med 3 olika bilder gjorda i eventuellt PS, vill veta PS-delen inte kodningen. Tungan ute

DavidG
0

då är det ju bara att dela upp bilden.
du gör designen i ps och väljer sedan markeringsverktyget och markerar den del av bakgrundsbilden som ska vara på vänster sida, skapar ett nytt dokument av den som du döper till typ "bgleft.jpg", markera toppdelen, spara och döp till "bgtopp.jpg" osv. sen får du programera så att de olika delarna på sidan läser in de olika bilderna.