Panorma
Är det någon som vet om det går och, isf hur man gör en panoramabild i PSE? Har två bilder jag vill sätta ihop.

Tror funktionen heter Photomerge äevn i PSE. Du skriver inte vilken version, så om du har en gammal kanske inte funktionen finns.
Kolla även Moderskepets sajt för Elements för mer info. Oj, hittade en tutorial där …
Tack pelle för info och länk! Tyvärr har jag inte tagit bilden rakt framifrån så det verkar inte gå så bra att sätta ihop. Det är på en bro så det gick ju inte att stå mitt i vattnet
Finns det några trix att fixa detta?

Du kan inte ändra perpektivet på en bild.
Ska man sätt ihop två bilder ( eller flera ) bör de ha tagits från exakt samma ställe med en liten vridning av kameran och ha en överlappning på ca 30%.
Jag stod på samma ställe, men det blev fel perpektiv när jag provade att sätta ihop dom. Den vänstra sidan blev utdragen och förlorade propotionerna. Bilden är helt oredigerad för övrigt. Inte någon speciellt bra bild, ville prova mest för att lära mig tekniken.

Tycker det ser lovande ut, förutom vänsterdelen. Kan du inte lägga upp bilderna här så kanske jag eller någon hittar en bra metod att sätta ihop dem.
Absolut! Kommer snart!
Spännande att se vad du kan göra

Går inte att få så bra tyvärr. Det skulle vara en bild till i mitten då hade det funnits tillräckligt med överlappning.
Du får pröva igen och ta lite fler bilder. Använd gärna stativ så det inte blir olika lutning på bilderna.
Tack att du gjorde ett försök! Jag ska göra ett nytt försök med fler bilder. Stativ använder jag alltid i mörker, även på dessa bilderna. Men det kanske är svårt att få till rätt lutning iaf när slutet på bron är såpass långt bort?
Jag testade att fota förra sommaren för att sedan sätta ihop till en panorama, här kunde jag stå i mitten så att säga, det är säkert enklare att få till det då. Det är på ett över 20 meter långt välvuxet stenparti :) Jag tog flera bilder på lite olika nivåer, sedan använde jag mej av minst tre, tror jag, minns inte riktigt.:) Det är en rolig effekt med panorama :)
Fint panorama av stenpartiet:) Det är en kul teknik när man får till det. Formatet passar ju bra till att göra personliga bokmärken, bl a!

#13 Problemet med mina bilder på bron är att bron blir rundad. För att få proportionerna rätt hade man behövt stå mitt i Göta Älv! Som pellepiano säger så behövs det fler bilder. Men bra försök!