Regler för retuschutmaningen
Kom med synpunkter på nedanstående. Är dessa regler något det går att enas omkring? Behöver något förtydligas?
Tanken med retuschutmaningen är att retuschera en bild och förändra bildupplevelsen utan att förändra innehållet i bilden.
Retuschering med färg, kontrast och skärpa (det är tillåtet att efterlikna analoga filmeffekter).
Vid porträtt är också hudretusch tillåten.
Beskärning av bilden är tillåten.
Om bilden är ett porträtt eller ett enskilt föremål är det tillåtet att frilägga objektet och byta bakgrund. Med byta bakgrund menas att lägga in en bakgrund som har annan färg, bokeh, textur eller vinjettering.
Ingen övrig manipulation få ske av bilden. Med manipulation menas att lägga till, ta bort detaljer eller förvränga den innehållsmässigt. Bilden ska i sig inte vara missvisande utifrån originalbilden (kloning är inte tillåtet i detta fallet, såvida det inte handlar om porträttretusch).
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Själv har jag tolkat reglerna bokstavligt.. förutom att jag inte använt PS utan GIMP.
Det är tillåtet att använda sig av Photoshops egna verktyg för att retuschera/ändra bilden - men inte tillåtet att tillföra något till bilden från andra källor.
Men sen har jag lekt hur mycket jag velat med bilden. Motivet har varit detsamma om än förvrängt. Den vinterbild jag vann med hade jag faktiskt även lagt till ett föremål: en stjärna i fönstret (gjord med penselverktyg).
Visst har du rätt det är ju en RETUSCH-utmaning och då är det kanske bara en retuschering som skall göras. Och en retuschering är påbättring av bild, typ bort med finnar och öppna upp ögon, förstärka färger… men inte ändra mer än att det ser naturligt ut? Tror att det blev svårare för mig nu, för nu måste jag fundera på hur mycket man vågar göra för att retuscheringen inte skall bli för manipulerad för att få kallas retusch.

#1 Det har säkert fuskats en del i tidigare utmaningar och inte blivit upptäckt :)
Som du skriver, ska man inte ändra mer än det ser naturligt ut
Dock - grundtanken när utmaningarna startades var att bara retuschera bilden på ett mer grundläggande sätt och det är rimligt att hålla fast vid det tycker jag. Alla bilder behöver inte manipuleras eller göras om hur mkt som helst.
För den som vill ha variation kommer det komma en tävling som håller på hela nästa år och där de flesta kommer att få utrymme för sina kunskaper…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Tycker reglerna är lättare att tolka nu,att det blir funderingar kring regelverket är ju ett bevis på att de som deltar är måna om att göra rätt! Kul med tävlingarna tycker jag,alltid intressant att se vad folk har för ideer!

Mycket tydligt o bra!
Gillar också att se vad alla har för ideér o tolkningar!
Keep up the good spirit people