Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etiketttävlingar
Läst 2115 ggr
MaGi67
0

RETUSCHUTMANING # 17

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild från http://www.photoxperss

Regler

1. * Fri redigering av bilden.

* Om bilden är ett porträtt eller ett enskilt föremål är det tillåtet att frilägga objektet och byta bakgrund.

* Ingen manipulation i form av att lägga till saker i bilden. Det är tillåtet att använda sig av Photoshops egna verktyg för attt retuschera/ändra bilden - men inte tillåtet att tillföra något till bilden från andra källor.

* Max en bild per deltagare

2. Enbart stockbilder får användas som är tillåtna i detta sammanhang.

3. Slutdatum för inlämning är Söndag 09-12-27 kl.22.00. Vinnaren i varje omgång utser de tre bilder han/hon gillar bäst. Därefter skapar vinnaren en ny utmaning med en annan bild som löper på i en vecka o s v. Vinnaren presenteras dagen efter.

heliotropes
0

En bugg..jag kunde inte skriva med vanlig textstorlek.

Jag har bytt bakgrund som är hämtad här bakgrund bilden gick snabbt att göra då jag såg senariet framför mejSkrattande

Eva // medarbetare på Perser

LeoL
0

hahahah …. mitt …

AndersT
0

Både bidrag ett och två bryter mot reglerna då de förändrar bildinnehållet och deltar inte i tävlingen, men kan vara kvar eftersom det finns ett värde i dem som bildupplevelser.

#1 Det är svårt att få fram klart och tydligt med ord vad som menas med manipulation respektive retsuchering när det gäller att byta bakgrund. Men skillnaden ligger någonstans där det handlar om att förändra bildupplevelsen utan att ändra detaljer/tillföra något till bilden som ändrar bildinnehållet och tillför bilden en helt ny mening. Jag tycker detta är en manipulation.

#2 Bilden faller under manipulationsregeln

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

MaGi67
0

Bra Anders att du tog upp det. Blev lite osäker där.

Bilderna i sig är riktigt bra o komiska! Men som du skriver utom tävlan tyvärr.

heliotropes
0

Ok!

Eva // medarbetare på Perser

piahs
0

men ni får jättegärna testa och göra nån ny bild istället tycker jag :-) då dessa inte är med i tävlingen då.

AndersT
0

#6 Bra Pia! jag skulle just in och skriva detsamma som du gjorde…

Anders
digitaldarkroom

LeoL
0

jag har inget imot att jag bli kickad från tävlingen  :)

men jag förstår inte varför jag blev kickad ?

kan non förklarar lite mer … och vad menas med  "manipulationsregeln" ?

LeoL
0

och jag fattar inte !! … vad då man inte får ändrar bildinnehållet! .. betyder det att man inte får ändra NÅT ….

Det är ju en kille med sitt spö … får man inte ändra själva killen och hans spö häller ? … Betyder det att man får bara "lägga till " men inte "ta Bort" ?

AndersT
0

#7 Du har förändrat bildinnehållet, betydelsen av bilden till något helt annat än vad den ursprungligen var genom att byta ut huvudet på killen. I reglerna under punkt två framgår detta.

Gör gärna en vanlig retuschering av bilden och lämna in

Anders
digitaldarkroom

AndersT
0

#9 Det gäller att skilja mellan retuschering och manipulation av bilden. Retuschering innebär att ändra bildupplevelsen genom justera färgen, ljus och kontrast i bilden och andra saker åt det hållet man kan komma på. Även bakgrunden går att byta, men liksom inte ändra att bilden får en helt annan betydelse.

Det kanske inte framgår en tydlig skillnad mellan retusch och manipulering i reglerna, men jag tog för givet att skillnaden är relativt välkänd. Är det inte så så vill jag att ni skriver det i tråden och så får jag slipa till reglerna mer…

Problemet med regler uppstår titt som tätt. Är allt tillåtet som inte är förbjudet? Är allt förbjudet som inte är tillåtet?  och sedan snurrar hjärnan igång. Det uppstår ibland en gråzon, men lägga till och ta bort saker står att det är förbjudet och hoppas det kan respekteras.

Anders
digitaldarkroom

Chevalena
0

När jag läst funderingarna kring reglerna så blir min undran: Bilden på pojken kan väl tolkas som ett porträtt! Då blir det ju okej att frilägga honom och klistra in honom på en annan bakgrund,föreställande vilken miljö som helst t ex en gatubild.Om man sen inte gör något mer än kanske ändrar ljus och liknande har man då följt reglerna för retuchering? Själv tycker jag att jag ändrat bildupplevelsen om man gör så,men då förstår jag inte vad som menas med att det är okej att byta bakgrund! Krånglade kanske till det hela ännu mer nu?

AndersT
0

#12 Nej du krånglade inte till det. Kanske det är reglerna som inte är helt helt tydliga. Men byta bakgrund så det lyfter in en miljö är inte tillåtet.

Men för att nu tråden istället ska handla om bilden istället för regler, så ska jag försöka förtydliga och skriva rent reglerna så de blir tydligare (risken är att de blir ngt längre och jag försökte hålla det kort för att det inte skulle bli för mkt att läsa igenom från början)

Anders
digitaldarkroom

Cindy-
0

Reglerna kan vara kännas lite flummiga ibland. Jag har full förståelse för det.

Just det här med att det är okey att byta bakgrund å ena sidan. Men å andra sidan så diskas man om man byter till en icke tillåten bakgrund.

Det är nog där som det är svårt att tolka regeln.

Jag tror vi tidigare faktiskt lagt in vilken bakgrund vi själva vill. Alltså om det är ett porträtt så har vi bytt bakgrund så att personen hamnat i en omgivning. Jag kanske har fel, men jag har för mig att vi gjort så.

Enligt tråden med regler som Anders skrivit nu, så har jag gjort ett exempel på vad som inte är tillåtet när vi byter bakgrund.

Jag är osäker på himlen. Men det kan Anders kommentera om det är tillåtet eller inte.

Men de övriga är då inte tillåtna eftersom pojken hamnar i en omgivning.

Så vad som är tillåtet är i stort sett bara textur eller byte av färg på bakgrunden.

Emmy
0

Dåligtm exempel… :P

God jul och gott nytt åt från Rudolfs bästa vän, Rödmannen. :)

MaGi67
0

Intressant diskussion! Hade jag vetat bättre hade jag nog valt en annan bild men o andra sidan är det nog bra att detta "problem" togs upp.

Gränsen är nog inte så klar som man kan tro då skillnaden är hårfin när det gäller retuschering o manipulering.

"Retuschera: göra små förändringar av (bild) i förskönande syfte. - NationalEncyklopedin"

Att försköna en bild för mig är manipulering, i viss mån, men vart går gränsen?! Svårt att svara på:)

Jag är iaf glad över att Emmy tog tjuren vid hornen o lade in fint bidrag till tävlingenSkrattande ´

God Jul till Rödmannen:))

Emmy
0

Tack så mycket MaGi567! Jag har aldrig fått en fin kommentar om mina manipulerade/fixade/ändrade bilder. Tack så mycket! God jul!

PS! Rödmannen hälsar tillbaka, tillsammans med Rudolf och hans fanclub. :) DS!

AndersT
0

Det finns en definition på fotosidan vad som är en icke manipulerad bild respektive manipulerad bild enligt deras policy. Och jag tycker personligen det är den bästa definitionen jag hittils läst.

Det finns även ngt som heter trustimage.org som har regler, men tyvärr ligger deras sida nere och jag kan inte hitta reglerna någon annanstans för tillfället.

Om vi ska köra på de nya/tydligare reglerna som jag skrivit om i denna tråden så är det inte samma regler som fotosidan har, men beroende på vad det är för bild som läggs upp så är det rimligt  att t ex skönhetsretusch är tillåtet vid en porträttbild utan att det i detta sammanhang ska diskvalificera en bild.

Jag hoppas ni tycker till omkring de nya reglerna och inte bara skriver i denna tråden. Säg om de är okej eller inte. Är något (alltför) otydligt? Vad kan i såna fall förtydligas?

Anders
digitaldarkroom

fotokrafs
0

Jag hade svårt att hitta något direkt att "retuschera" på bilden, förutom den blå skjortan förstås..  Förstärkte fräknarna och lade till bakgrund, skärpa och kontrast.

Bättre än originalet? Nej, men det är ett bidrag i alla fall. Skrattande

#15 Söt jue. God jul och gott nytt år !

AndersT
0

Stängt för denna gången.

MaGi utser vinnaren, som lägger upp en ny utmaning.

Följande regler kommer att gälla i kommande tävlingar och ska klistras in i den nya utmaningen.

• Retuschering med färg, kontrast och skärpa (det är tillåtet att efterlikna analoga filmeffekter).

• Vid porträtt är också hudretusch tillåten.

• Beskärning av bilden är tillåten.

• Om bilden är ett porträtt eller ett enskilt föremål är det tillåtet att frilägga objektet och byta bakgrund. Med byta bakgrund menas att lägga in en bakgrund som har annan färg, bokeh, textur eller vinjettering.

• Ingen övrig manipulation få ske av bilden. Med manipulation menas att lägga till, ta bort detaljer eller förvränga den innehållsmässigt. Bilden ska i sig inte vara missvisande utifrån originalbilden (kloning är inte tillåtet i detta fallet, såvida det inte handlar om porträttretusch).

Anders
digitaldarkroom

Inlägget är låst för nya kommentarer