Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 23389 ggr
Searchingmoonwolf
1

Penslar; blommor

Vet att det finns dylika inlägg om detta, men jag är ute efter blommor som finns här. Jag har själv inte lagat denna bakgrund, därför frågar jag…

Om ni vet va för blommor eller varifrån man skulle kunna ladda ner blommor som dessa, skulle jag vara tacksam! Skrattande

Jag har själv ingen aning om va för slag av blommor det rör sig om, kommer ni på det? I så fall skulle jag kunna göra penslar av blommorna…

En annan sak oxå; hur gör man kvistar enklast?

Tackar o bockar!

Pssst. Har googlat nå grymt på "flower, floral, branches, etc." och inte hittat dessa…

fotokrafs
1

Du har sökt på deviantARTockså?

Searchingmoonwolf
0

#1 mjaa, de man inte behöver logga in för.

beem
0

Det är inte säkert att du hittar just detta. Bilden kan vara en kombination av flera penslar ---tex flowers och swirl (vet inte vad swirls heter på svenska)  Det finns något i den stilen här.

Måste man vara inloggad på Deviantart för att ladda ner penslar…jag tror inte det.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
0

Jag provade att ladda ner  på DA utan att vara inloggad och det gick bra.

Searchingmoonwolf
0

Är medveten om att det säkert inte är enbart en pensel det är frågan om.

Okej, ska leta lite omkring på DA då. Ett problem jag stött på är att DAs .abr-filer inte vill funka CS3, om de inte är sparade i zip-format. Nåt jag gör fel, eller va kan det bero på…?

Searchingmoonwolf
0

#3 tittade på ditt exempel, men tyvärr så hittar jag bara en bild när man vill ladda ner…

Cindy-
0

Ja, det finns jättebra penslar och även stockbilder på DA. Men kom ihåg att läsa reglerna för varje penselgrupp eller stockbild ni laddar ner.

Deviantart är inte en allmän sida att ladda hem stocks eller penslar från. Och det finns inte en regel för allt, utan alla har sina regler för sina stockbilder eller sina penslar.

Var noga med att läsa och respektera dom.

beem
0
#5 - jag får också upp bara en bild idag. I bilden finns en adress så du kan gå til hemsidan och där ladda ner.

Jag instämmer i att det är viktigt att läsa vad som gäller vid nedladdning.

En anna sak som jag tycker är viktig det är att veta var man tog tex penslarna. Om man sen lägger  ut bilder där man använt penslar  ska man  ge credit till den som gjorde penslarna.

fotokrafs
0

Håller med angående nedladdning. Visst.. det gör inget att ladda ner hej vilt men om du sen känner för att visa och ladda upp resultatet någonstans som här till exempel så är det en annan femma. Kolla upp med upphovsmakaren vad som är okej  Flört

AndersT
0

Den sortens blommor/ornament du är ute efter finns också som vektoriserade filer och är till Illustrator. Sök också på "illustrator vector ornaments"

Filerna heter eps, men funkar att öppna i Photoshop. Ofta är det ett helt paket med eps-fil, penslar till Photoshop och bilder.

Här är en site där jag hittat en del gratis. Bl a detta.

Annars kan du söka på "photoshop floral ornament"

En annan ide är ett program som heter Livebrush och där man själv kan göra den sortens ornament. Finns som gratisversion och som betalversion.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

beem
0

#11 - tack för de länkarna….wow.

Jag visste inte att man kan använda vektoriserade filer för Illustrator.

Searchingmoonwolf
0

Oj, det har kommit många bra idéer.

Är det nån som kan svara på varför inte abr-filerna funkar i Photoshop CS3?

Hur kan jag själv laga kvistarna till blommorna? Vad är enklast, vad är smartast?

Återkommer när jag hunnit läst lite mer på länkarna #11 gav. Skrattande

Searchingmoonwolf
0

Ingen som har några tips på mina frågor ovan (#13)?

Janne64
0

Förmodar att ni försöker få in penslarna så här

AndersT
0

Det finns äldre penslar som inte funkar till nyare versioner. Jag tror att penslar från PS 7.0 och uppåt funkar till nyare PS (CS).

Sedan tror jag att nyare penslar inte är kompatibla med äldre versioner av PS.

Kan detta vara problemet?

Anders
digitaldarkroom

Searchingmoonwolf
0

#16 det kan bra hända att problemet ligger där.

Underligt att ingen har några tips på hur man gör kvistar…

AndersT
0

Du använder "Pen Tool" för att göra vector baserade figurer. Googla "photoshop floral ornament tutorial" och liknande, borde hitta ngt då.

Här är en videoguide i ämnet

Anders
digitaldarkroom

Searchingmoonwolf
0

#har försökt hitta utan resultatRynkar på näsan (kanske sökt på fel ord…Tungan ute)

AndersT
0

#19 vad det i grunden handlar om är att använda "Pen Tool" och göra olika former utifrån hur man vill ha dem. Antingen kan man sedan spara dem som egna filer eller göra penslar av dem (om de är svarta mot vit bakgrund). Alternativet är att ladda hem färdiga former eller penslar.

Andra sökord kan vara "Photoshop Floral Swirls"

Den som söker han/hon finner :) Det finns guider på nätet, men för PS är de mindre till antalet än när det gäller Illustrator

Anders
digitaldarkroom

beem
0

Det är inte lätt att rita med mus. Det går liiite bättre om man har ritplatta.

Jag skulle gärna hjälpa dig men jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Man ritar ju med Pen tool men det är inte det du menar eller……?

Searchingmoonwolf
0

#20 hmm… har lite förstått att man kan rita med Pen Tool "kvistarna". Hur på sätt menar du att man kan spara dem som egna filer (gif, jpg elller)? Har juh laddat hem några penslar, men är inte nöjd med dem, och därför funderat på att göra egna blommor och dessutom kvistarna till dem. Va för färdiga former pratar du om?

Okej, ska se va jag hittar på för sökord. tihii. Har kanske mera sökt på enbart penslar, och inte ornaments, swirls.

Ahaa.. så egentligen borde man göra penslar (blommor och kvistar) i Illustrator?

Undrar bara när ovan pratats om att inte direkt kopiering av penslar, är det inte det just man gör i den videon du gav länken till? Tungan ute

#21 Tex blommorna som jag har i exemplet (#0). Jag har kommit underfund med hur man kan göra egna blom-penslar (inte rita, utan rita av en riktig blomma), men vet inte hur jag ska få/rita kvistar/kvistar till blommorna. Som jag skrev åt #20 så verkar det många som använder Pen Tool till detta - det du frågar om…Tungan ute

Hoppas ni förstår mina tankar ikväll.

Lynxx
0

Kanske ngt som går att anv bland dessa?

Flor | Dezignus.com

/L

beem
0

Nu känner jag mig riktigt dum men jag förstår fortfarande  inte vad du menar. Du vill rita stjälkarna till blommor. Det gör du med pennan. Men …..jag förstår inte vad du frågar om. Jag hoppas någon kan hjälpa dig.

Jag ritar ofta själv och gör penslar i Photoshop. Det är sååå roligt så jag hoppas du får hjälp av någon annan som är liiite smartare än jag är Skrattandeoch förstår vad du egentligen menar.

Searchingmoonwolf
0

#20 Tack för video-tipset, den var bra. Kom dock emot problem. För att lära mig använda pen tool har jag använt bildexemplet i inlägg #0. Dock fick jag inte enbart spara EN blomma som pensel. Hmm…

Frågan är nu: finns det nåt sätt att kopiera och få enbart tex EN blomma som pensel (om man använt pen tool på en existerande bild)?

#24 Jepp, vill rita stjälkar till blommorna. Det är inte så lätt när man aldrig gjort det förrut och inte använt sig av pen tool tidigare (är totalt nybörjare när det gäller photoshop). Vet juh inte hur på sätt det är bäst att börja rita (pen tool?) stjälkar. Hjälp?

Du kan juh förska berätta hur du gör dina penslar, från början till slut tex. heheh!

Vad för typ av penslar gör du?

beem
0

Jag hade inte tänkt på att du har CS 3 och att rita med pentool där är nog inte så lätt har jag förstått.  Jag har Photoshop Elements - svensk version -  och där är det mycket enklare att rita--i alla fall som nybörjare. Kanske du ska använda Pencil Tool i stället för det är nog lättare att rita med den.

I PSE kan man spara bara 1 pensel så det bör ju gå även i CS3.

Jag har bla gjort penslar - snöflingor, …inga problem.blommor, löv mm.

Nu är det så att jag har Photoshop Elements och det  skiljer säkert i hur man gör och hur man spararjämfört med   i CS 3 som du har, Men om du tror att det hjälper kan jag gärna förklara  hur jag gör i PSE 5 - hur jag sparar osv.

Searchingmoonwolf
0

Hmm… tror jag fick nåt sparat. Glad

OM du orkar kan du förklara båda. Mycket har juh ändrat sen PSE5an. Och jag har för nåt år sen börjat med Elements, men böt till CS3 när där fanns annorlunda funktioner jag då behövde. Tungan ute

Oj, du har gjort penslar du. Det verkar vara rätt kul när man kommit på grejen. Gör du dina penslar (tex blomma) från början på egen hand eller har du en blombild du "klipper ut" med tex pentool/magnet lasso tool och "sparar" sen (CSS3: Edit - Define brush preset)?

Så gör jag. Har börjat klara göra några penslar (av färdiga bilder), men klarar inte ännu av att använda min fantasi (=hurdana penslar jag vill ha (blommor, blad, stjälkar, swirls). Ingen aning om hur man tex får luft i mitten av blomman - kanske måste man göra blomman från början då…?

Kan du hjälpa med hur man "från början" gör tex snöflingor, blad, blommor, swirls, stjälkar? Hur kombinerar man dessa? Kanske för svår fråga, meeen… förlorar inget att fråga juh. Flört

beem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan bara förklara i Photoshop Elements för det är bara den jag har.

Då det gäller penslarna - snöflingor använder jag en plug in som heter Muras Meister Copies. Den är gratis att ladda ner. Finns på flera ställen bla här.http://scrappintutz.blogspot.com/2009/01/plugin-filters.html.

Tex så gör jag så här:

Använder textverktyget och skriver några  v i lodrät rad. Sen tar jag Muras Meister Copies.  Där kan jag välja att göra en cirkel.

Därefter tar jag pennan och förbinder alla V. Därefter sätter jag stjärnor längst ut - med en pensel. Därefter sparar jag den som en pensel….Redigera > Definiera Pensel.

Här finns en bra tut. i hur man sparar penslar i PSE..kanske den kan vara till hjälp.

http://mybluevillage-tutorials.blogspot.com/2009/10/brushes-how-to-install.html

Resultatet blir tex så här.---bilden till höger. Sen kan man ju förbinda alla armarna på olika sätt och då få olika bilder.

beem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en enkel blomma. Därefter sparar jag den som en pensel.

Jag ritar även själv - alltså ritar alla delar - men det är svårare att förklara hur jag gör.

Searchingmoonwolf
0

hmm.. hittar inte Muras Meister Copies på den sida du gav mig, blind eller? Vart ska man lägga den när man hittat den? Va göra sen…? Göra nåt i photoshop oxå eller?

jupp, alltid svårare förklara lite mer invecklat. heh!

beem
0

Jo de finns i den länken. Scrolla ner till Mura Meister Filters. I samma stycke finns download link.

Jag har ju inte CS3 men hittade detta för Windows XP.

C:\Program\Adobe\Adobe Photoshop CS3\Plug-ins\Filters

Läste du inte den andra länken…den är jättebra hur man installerar och använder penslar.

När du installerat klart måste du starta om Photoshop för att du ska se Muras.

Sen öppnar du ett nytt  dokument och ritar en bild eller om du använder dig av Custom Shape.  

Därefter Filter >Muras Meister

Searchingmoonwolf
0

eeh… jag hittade nu var jag ska ladda ner Muras, men länken hoppar till nån annan sida där jag inte hittar nånstans var jag ska ladda ner just muras.

hmm.. jag har tidigare ren sparat och tagit i bruk nya penslar jag laddat ner från webben. undrade/undrar bara om det är till samma ställe man ska sätta muras - tydligen inte enligt va du säger i senaste inlägget där man ska sätta in det i …/plug-ins/filters istället. hmm….FörvånadSkäms

beem
0

De har tydligen plockat bort den. Men här kommer en ny länk.

Muras Meister.

Muras Meister är en Plug in och ska läggas i mappen för Plug Ins / Filter som jag visade i förra inlägget.

Penslar lägger du i mappen penslar / brushes. Sökvägen kan vara lite olika men har du windows XP eller Vista ?

I länken jag gav dig kan du se både hur man lägger in penslar, filter (Plug in) mm -  Windows XP

Searchingmoonwolf
0

ahaa. såg lite ut att länken va borttagen. tackar för den nya.

har xp - så jag ska försöka få muras meister att funka nu.

Searchingmoonwolf
0

äsch får inte det att funka, ärligt sagt vet jag inte vart jag ska spara murei-filen. Av nån anledning sparar jag tex alla penslar på annat ställe än det sägs man ska göra. Här är en bild på vart jag tror jag borde spara filen, men det funkar inte. suckar.

AndersT
0

#35 C/Program/Adobe/Adobe Photoshop/Plug Ins

Inte där du placerat den nu, utan direkt i mappen "Plug Ins" - inte ngn av undermapparna

Anders
digitaldarkroom

Searchingmoonwolf
0

#36 Tackar. nu fick jag det att funka. Tydligen är det så att jag har penslarna på ett annat ställe..

#33 hmm… nu kommer frågan till hur jag ska dra nytta av detta program, i praktiken. SkämsJag prövade med ett löv från "custom shape", och lövet blev tripplerat när jag öppande Meister…(egentligen säger det meister - copies) öh, va hände? ska detta hända? finns det nånstans va de olika grejsen betyder?

Undrar över hur man ritar(tex me pen tool) tex en blomma för att få tex innehåll i mitten att synas? Här (exempel, samma bild som #0 men här med pil på va jag menar).

beem
0

Hur många av en bild - tex hur många löv -  du vill ha i tex en cirkel ställer du in längst upp till höger i Muras Meister. Någon manual om hur man använder de övriga delarna i programmet har jag inte sett. Du får prova dig fram och se hur det ändras. Men om du googlar på "Tutorials Muras Meister" eller bara "Muras Meister"  ska du se att det finns massor att hämta. Hemsidan av den som gjorde denna plugin finns inte kvar längre. Men filtret är väldigt populärt så det finns massor att se på nätet.

beem
0

Men - varför blev min text så stor ?

Searchingmoonwolf
0

tackar. ska googla lite. tänkte bara att det är nåt fel när det kommer "copies" och sen öppnas "rutan för inställningar". bra om det är så.

Har du några tips på hur jag ska göra blomman då?
(Har googlat men inte hittat nåt vettigt, kanske haft fel sökord..)

beem
0

Just det filtret hetes Copies och innehålelr bara just den effekten med kopior men med otaliga variationer.

Sen finns det ju fler filter av Muras Meister som gör andra grejer.

Det syns väldigt svagt på bilden du la in så jag har lite svårt att se vad du menar. Men mitten kan man ju bara göra med cirkelverktuget i PS.

Jag hoppas någon som kan pentool kan svara dig.

Men som jag sagt tidigare så är det lättare att rita i PSE. Om du har kvar det kan du ju rita där vissa saker och sen öppna dem i CS3 och göra klart där.

Searchingmoonwolf
0

Ahaa. brabra. då är allt bra med Muras Meister.

hmm.. du får bilden större om du tex sparar bilden o sen förstorar den (om int annat så i pse Tungan ute). Du pratade juh om att du lagar blommor med pen tool. Här är en enkel bild på va jag menar, undrar hur jag ska få med ringen i mitten?

Undrar bara om jag borde starta ny tråd om "att laga blommor med pen tool"?

beem
0

I PSE  använder jag   cirkelverktyget (eliptisk markering) eller en rund pensel på ett eget lager. När jag lagt färg eller vad man nu vill göra så lägegr jag därefter ihop lagren.

Searchingmoonwolf
0

hmm.. finns det nåt sätt att förklara hur man kan börja lära sig göra stjälkar, kvistar o dyl?