traktor
Här kommer en idolbild från en veterantraktorplöjardag i Fole på Gotland hösten 2008.
Eftersom jag tröttnat på det eviga meklandet med justeringslager i photoshop cs2, har jag under mellandagarna testat en del av niksoftwares plugginprodukter till pscs2.
Den redigerade bilden är justerad med colorefexpro. Ni som gillar att prova ngt nytt som är lite av en utmaning rekommenderar jag att ta en titt på länken.

Jag tycker det är en bra bild och det är bra redigerat med färgerna. Himlen kan vara ljusare upptill tycker jag, bilden blir väl nörk p g a det.
Ett billigare alternativ till colorefexpro är Topaz Adjust, det kostar halva pengen jämfört med colorefex, Det är också väl jämförbart med Photomatix (men det är inte lika bra) då det gäller att få till HDR-liknande bilder.
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Hej
Tack för kommentarerna Anders.
Min tanke med länken är att niksoftware erbjuder en 15 dagars provtid på sina produkter kostnadsfritt vad jag kan förstå. Topaz adjust har 30 dagar men i trialversionen kan du inte spara dina provalster. Kanske går det på ngt vis men jag har inte hittat det. Fördelen med Nik är att de även har en fin trial för svart/vit konvertering som kan vara kul att testa.
En annan mycket stor fördel är att de har inte en massa hyss för sig som gör att man inte kan spara sina redigerade bilder eller att det när man sparar läggs till en vattenstämpel över hela bilden. Vill man testa hur det kan vara att jobba i ett sådant här program är det ju mycket trevligt att kunna spara sina resultat också. Det finns ju inget köptvång och är man lite sugen på att testa ngt nytt så varför inte prova.
Det finns som du själv säger en hel del programvara på marknaden som kostar betydligt mindre än NIK.