lite tips
jag vill gjärna komma vidare i mitt utvecklande inom bildredigering. Nu till sånt som jag inte kan klara av själv, tyvärr. nu måste jag ha hjälp av andra för att komma vidare.
skulle någon kunna hjälpa mig med at tlära mig tillexempel, hur man målar bilder. man manipulerar bilderna. tex, en häst som springer till stilla stående.
och kanske kunna måla päls, elller kunna göra så att det blir som en tavla. helt enkelt rita i photoshop.
om någon kan hjälpa mig så blir jag glad :D tack så mycket på förhand.
eller helt enkla tips för att bilderna ska se mer vekrliga ut osv. uppskattas också :)

Mitt bästa tips är att du lär dig knep och trix via olika guider på nätet och utvecklar din teknik successivt. Genom detta lär man sig ibland också hur andra gjort sina bilder och kan även utveckla egna tekniker/spinna vidare på gamla.
Om vanlig bildredigering och manipulationer finns det en hel del under våra egna resurser
På moderskeppet finns det också en hel del resurser på ovanstående teman, bl a deras web-tv avsnitt
Onmedia har en hel del filmer också på svenska
På engelska finns det hur mycket som helst. Här är tre samlingssidor med tutorials
Hur man målar i Photoshop har Cindy bättre koll på än vad jag har, men deviantart har en hel del guider vad jag vet omkring målande
Återkom gärna om du inte hittar vad du söker eller om du letar efter något särskilt så kanske det går att hitta…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
#2 tack så mycket för hjälpen
idag har jag inte ås mycket tid, då ska jag shoppa julklappar, sen imorgon ska man baka och allt sånt. så jag kommer nog testa de där sidrna efter jul., har jag tur så hinner jag på kvällen. hehe.
Men tack så mycket igen.. xD :D
men gud, jag har fel photshop…
jag har ju fått en ny dator och den har inte photoshop cs2.. som på den förra så nu använde rjag photoshop elements och jag kan typ inte göra nånting då det inte finns någon lagermask…
hur ska man göra då?…
#4 Har du inte CS2 programvara kvar så du kan installera den på din nya dator?
#4 nej, jag vet inte hur vi fick det på den nadra datorn, för det var inte min. jag tror vi fick med det eller så fick vi låna det av någon. jag har ingen aning.
sen får jag ju inte röra den datorn, eftersom de tror att det var jag som pajade den så vi fick lämna in på lagning. "/

Lagermsker för PSE finns inte, men det går att simulera den effekten om du gör så här:
1. Gör eventuellt en kopia av originalbilden om du arbetar bara med en enda bild.
2. Skapa ett justeringslager "Solid Color" (spelar ingen roll vilken färg) och flytta det under kopian
3. Ställ dig där den gröna linjen finns på bilden. Håll ner "Alt"-tangenten och klicka mittemellan de två lagren . Detta skapar en "Clippingmask" som kopplar samman de två lagren.
4. Nu kan du måla på lagermasken på justeringslagret och det påverkar lagret ovanför.
Anders
digitaldarkroom

Så här ser det ut när jag testat i Photoshop (det funkar där också altså…)
Anders
digitaldarkroom
#7 + 8 tack så mycket. då kan jag iallafall klara mig till när jag får tag i ett CS-photoshop :D

Anders
digitaldarkroom
#10 gud va dcoolt! nu ska ska jag ägna hela nyårsafton till att sitta och öva.