Pen tool - blommor
Undrar över hur man ritar (tex me pen tool) en blomma för att få tex "innehåll" i mitten att synas? Eller luft i mitten?
Här är exempel på va jag menar (ser man inte direkt va jag menar, spara bilden, öppna den i tex photoshop och förstora bilden).
Tack på förhand!

Om du menar att rita linjer och sen inte få någon "fyllning" så använd Stroke Path från Path paletten.
#1 ingen aning hur man gör det. Därför frågar jag här. Antog att man kan göra det med pen tool, men ingen aning.
Kan du förklara lite mer hur du menar man ska göra?
Nybörjare som jag är så vet jag inget om path… 

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
#3 tack för de länkarna. de var bra.
Två problem kom jag emot när jag prövade lite.
1) Muspilen blir mitt i allt en hand. Varför, hur få tillbaka pilen?
2) Jag har nu använt Pen Tool - path (inte shape layer). Jag har i övningen använt mig av en custom shape blomma som har hål i mitten. Har följt blomman och ritar även hålet/ringen i mitten.
När jag går till paths-fliken syns både blomman o hålet. MEN, när jag sen "load path as a selection" så blir det blomman som är vald och inte blomman OCH ringen. Varför? Va gör jag fel? CS3 har jag.

#4 varför muspekaren blir en hand har jag inget svar på. möjligtvis att det är något kommando som utförs, eller om det är fel på nåt sätt…
testa med "shift+ctrl+I" och invertera markeringen då ska det andra bli valt. men det har med hur banorna är gjorda från början och det är detta som är svårt att förklara i text - mycket handlar om trial-and-error.
försök hitta andra guider på nätet också och gör dem. Här är en textbaserad guide som går igenom nära nog allt om verktyget.
Anders
digitaldarkroom
äsch får de int att funka. har googlat men tyvärr hittar jag inget med mitt problem… måst försöka mer bara… heh!
Är det nåt annat jag borde kunna varför "handen" kommer fram, även när jag startar om ps?

lägg upp en bild8om det går) när du får upp handen och beskriv exakt vad du gör, så kanske vi kan klura ut vad som händer…
Anders
digitaldarkroom
hmm.. jag tror jag ska ta o kolla lite först. för det kommer o går att handen kommer, efter att ha startat om ps. startade just om ps och åhåå, handen var borta.
Tackar iaf!
hittade nåt om att det finns några som har haft samma problem, o ett sätt var "edit > purge > all" (länk till sidan). Om detta fortsätter så kan jag juh oxå pröva på att installera ps på nytt. suckar.
Det är pen tool problemet som jag är mera fundersam över…

Tydligen kan ett sätt vara detta:
"I had never heard anything so stupid, but nothing else worked so I tried banging the space bar. Sure enough, it worked!!! Thanks for the tip". :)
Om det är ett minnesproblem funkar det i regel med "Purge All".
Har du gjort övningen som finns i inlägg #5? man lär sig massor av det och även om det inte skulle lösa ditt problem kanske du lättare kan klura ut lösningen…
Anders
digitaldarkroom
hahah!
ska kolla lite va som händer.
mjaa… inte ännu. veet, borde sätta mig ner o göra den… 
Jag har nu prövat o mitt i allt funkar allting som de ska. Fattar inte varför de emellanåt funkar o emellanåt inte. Nåja, får va nöjd då de funkar.
Ett annat "problem" jag kommit emot.
När jag med pen tool "kopierar" en blom-bild så kommer allting (tex pistiller) med och inte bara konturerna? Får man bara konturerna eller kommer alltid allting med? Hur får man bara konturerna?
Om man gör en egen pensel av dessa blommor, är det nödvändigt (som jag läst här o där) att först laga blomman till svartvit? Va är skillnaden mot att göra svartvit pensel mot att inte göra bilden svartvit innan man "sparar penseln"?

#11. Om du med "bara konturerna" menar ytterlinjerna så:
1 ställ in lämplig storlek på penseln
2. högerklicka md banverktyget och välj "stroke path"
penslar:
svarta områden blir fullkomligt täckta när du skapar en pensel. vitt blir ingenting. alla färger däremellan blir olika mättade beroende på färg.
Anders
digitaldarkroom
Om du tex gör en pensel med en blomma - svarta kronblad och grå mitt.
Om du använder den penseln med en röd förgrundsfärg så blir kronbladen riktigt röda men mitten blir mer rosa.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Näee, jag blir tokig. nu funkar inte pen tool path igen åt mig.
Ritar först blommans yttre kant runt och sen en ring inuti. sen path och "selection". Bara yttre kanten kommer med inte inre ringen.
Är det skillnad på bilder o bilder månne?

#14 Du kan göra dem på varsitt lager och sedan slå ihop lagren. det borde fungera.
Anders
digitaldarkroom
Tackar! Det är ett sätt. Har inte tänkt på det.
För det är det jättestörande att inte få funktionen att funka, igen. 
Dessutom fattar jag inte hur man ska göra övningen du gav i #5. Har laddat ner zip-filen. Den innehåller juh bara allt som finns på sidan juh. Nåja…
#15 hmm.. blev o tänka på hur får jag paths o funka med två olika layers? hur gör jag om det är frågan om tex en kaffekopp, blomma med ring i mitten?

Film om pen tool. jag har inte kollat den själv, men Bert Monroys filmer brukar hålla hög kvalitet.
Färglägg ett lager när du är klar med det och högerklicka och ta bort banan (delete path). Skapa ett nytt lager och gör dina bana och färglägg, ta bort o s v…
Anders
digitaldarkroom