Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-elements
Läst 2211 ggr
bummsan
2010-01-01 23:52
0

Hur gör man?

Jag vill lägga en bild bakom den andra , men den bakom ska lysa igenom. Så att båda synns. Hur gör man det?

O så vill ja vattenstämpla el ha copyright på mina bilder hur gör ma det? Har bärbardator med siffror i rad längst upp.

Har testat alla möjliga sätt o vis.

AndersT
2010-01-02 09:38
0

man kan kombinera bilder på något olika sätt utifrån det du beskriver. har du något exempel på effekten du är ute efter?

Annars kan du testa att justera apaciteten eller ändra blandningsläge (eller båda).

Ytterligare ett sätt är att skapa en lagermask i Elements och använda dig av "Gradient Tool" och tona in bilderna i varandra, Hur du gör en lagermask i Elements visar jag i denna tråden. Om du ska tona in två bilder i varandra kan du behöva  göra en lagermask till respektive bild, beroende på vad du är ute efter.

Copyrighttecknet

1. Håll ner "Alt"-tangenten samtidigt som du knappar in 0169

2. Tror det finns ett Copyrighttecken bland "Shapes" i Elements också

3. Kopiera ett från nätet och klistra in

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Moa-16
2010-01-02 16:30
0

Du kan ju bara kopiera, & sänka 'opacitet'. Om det är så du menar. Tycker jag är det enkla sättet iaf..

Hannybee
2010-01-02 21:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kanske menade mer än vad AndersT förklarade med att göra Copyright-stämpel på en bild… Hoppas att du fattar när jag förklarar! Glad

Ett enkelt sätt att göra en vattenstämpel på är att du först designar en logga (med t.ex. copyright-tecken och ditt namn, eller hur du nu vill att det ska se ut). Viktigt är att bakgrunden är vit och resten mörkt, man kan ha lite opacitet på om man vill. Sedan trycker du under "Redigera" i menyn på "Definiera Penselförinställning" och så kommer det upp en ruta där du får välja namn. Sedan trycker du "Ok" och så ligger din stämpel som en ny pensel bland de andra penslarna.

Det här lärde jag mig på Foto.ifokus. Väldigt lätt att använda, och så kan man ju ändra både färg och storlek i efterhand om man skulle vilja det.