Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 1381 ggr
Cindy-
2010-01-03 12:33
0

PROBLEM!

Helt plötsligt när jag startade min dator så hade det hänt något med färgerna.

Färgerna på skärmen har blivit väldigt starka, plus åt det gula hållet.

Om jag tex skriver ett mail så ser jag att bakgrunden ser gulaktig ut. Och mina bilder som jag gjort ser inte kloka ut.

Nåt har hänt…och jag har problem nu med att jobba eftersom jag har ingen aning om hur färgerna blir.

Är det någon som varit med om detta tidigare, eller någon som har en aning om vad det kan bero på, och om det är nåt jag kan fixa själv, så vore jag väldigt tacksam.

God fortsättning på er alla Skrattande

AndersT
2010-01-03 12:54
0

Jag vet inte, men min första gissning är att det handlar om färgprofilerna i datorn och om du kommit åt något där, eller nåpgon inställning som fått spelet. Jag har aldrig råkat ut för det…

datorn.ifokus är ett tips…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

MichaelE
2010-01-03 12:58
0

Kolla inställningar för grafik-kortet, oftast genom att högerklicka på skrivbordet och sedan klickar du på kontrollpanel för grafikkortet (syns oftast där). Sedan letar du reda på färginställningar och ändrar reglagen.

Om du har Asus och har Splendid Utility så öppna programmet och ställ tillbaka till Normal

Cindy-
2010-01-03 14:04
0

Alltså jag har inte kommit åt något. Detta hade hänt då jag startade datorn.

När jag högerklickar på skrivbordet kommer jag kan jag välja NIVIDAS kontrollpanel. Men inget "kontrollpanel för grafikkort"

Men det står inget om grafikkort. Jag vet inte var jag hittar det någonstans.

Cindy-
2010-01-03 14:29
0

Nu har jag kollat drivrutinerna för grafikkortet, och jag har tydligen de senaste.

Så då kan jag utesluta det i allafall.

Usch det är jobbigt när man är så dålig på datorer Skrattande

Lynxx
2010-01-03 14:30
0

1. Har du provat att starta om datorn - de kan vara ngn drivrutin som inte laddat upp på rätt sätt.

-----------

2. Kolla om de finns nyare drivrutiner att hämta hem t grafikkortet

Kontrollpanelen - Enhetshanteraren - Bildskärmskort.

Klicka på vita pilen - så att du ser namnet på kortet - högerklicka på namnet & välj Egenskaper. Där ser du om ''Den här enheten fungerar korrekt.''

Prova att ladda hem nyare drivrutin åxå (kolla flikarna i Egenskaper).

/L

Lynxx
2010-01-03 14:33
0

Då kan det vara Grafikkortet som fallerar - de går sönder de med - liksom allt annat.

/L

Cindy-
2010-01-03 14:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Ja jag har gjort det där. Och det står att enheten fungerar korrekt. Och jag använder redan de senaste drivrutinerna.

Om jag går in och kollar på NIVIDA så ser det ut så här när det gäller färgerna.

Det är förbockat att ett annat program sköter kontrollen av färgerna…….och jag fattar ingenting…. suck

Lynxx
2010-01-03 14:44
0

Du har ingen annan skärm att testa med? Kan vara kretskortet i den som e knäppt åxå.

Prova att stänga av PCn & rucka lite på alla kablar samt grafikkortet - de kan helt enkelt vara dålig kontakt ngnstanns. Inget ovanligt alls!

/L

Cindy-
2010-01-03 14:54
0

#8 Nej jag gav bort min andra skärm när jag köpte denna. Och den här är bara 6 månader gammal.

Är det nåt fel på själva skärmen så kommer dom hem med en ny, men för att få reda på vart felet är så måste jag nog låta någon som kan titta på den.

Själv är jag ju helt nollad när det gäller sånt här.

DavidG
2010-01-03 21:05
0

Tycker det låter som att grafikkortet läst in en annan profil än den du brukar använda.

Förutsätter att du som jobbar proffessionellt har kalibrerat sin skärm, så kolla i kalibreringsprogramet om skärmen använder fel skärmprofil än din kalibrerade profil.

//D

Mackan1000
2010-01-04 19:53
0

kollat så att VGA/DVI-sladden(bildskärmssladden) inte glidit ut liten bit ?

Cindy-
2010-01-05 01:35
0

Tack för att ni är så hjälpsamma.

jag har kollat allt, men jag hittar inget fel.

Min återförsäljare har stängt och öppnar nog inte igen förren på torsdag. Så jag får stå ut så länge.

DavidG
2010-01-05 12:57
0

är väl iof inte svårare än att kalibrera om.

//D

Cindy-
2010-01-05 13:59
0

Det tror jag inte att jag ska göra. För det är ju nåt som är fel, och jag köpte den här utrustningen för ett halvår sedan. Och har nåt pajat så får leverantören fixa det.

Åtminstone vill jag prata med dom först innan jag gör något. Dom har ju byggt den och kanske kan ana direkt var felet är.

Jag har kollat det jag kan kolla, nu får dom ta över.

Lynxx
2010-01-06 19:33
0

Hoppas du talar om vad som är/var orsaken - när du fått reda på det?

''Att fela är mänskligt - men för att verkligen strula till det behövs en dator''

/L

Cindy-
2010-01-06 22:17
0

#15 Ja jag har pratat med leverantören. Han säger att det är antingen skärmen det är fel på.

Eller så är det grafikkortet. Han sa att det finns bara dom två sakerna.

Så i morgon när dom har öppet så ska jag kolla vilket av det som strular.

heliotropes
2010-01-06 22:24
0

Jag har ju noll koll vad gäller datorer men när jag har fått ett problem som har uppkommit plötsligt och omstart inte hjälper, samt att virusskydd och brandvägg har fått sina uppdateringar gör jag en systemåterställning. Jag går tillbaks till den dagen allt var normalt med datorn…….jag har hittills fått bukt på olika problem…..tur eller inte …..vad vet jag..Skrattande Jag skulle iallafall göra ett försök.

Eva // medarbetare på Perser

DavidG
2010-01-06 22:38
0

Cindy> Spelar väl ingen roll om det är fel på grejerna eller inte, att kalibrera om skärmen gör ingen skada. Däremot vill du säkert byta ut den del (skärm eller grafikkort) som inte fungerar som den ska. Om kalibreringen hjälper så kan du ju iaf jobba på skärmen tills problemet är permanent löst, och om det inte hjälper så gör det ju inte saken värre iaf.

//D

Lynxx
2010-01-07 01:57
0

Jepp - grafikkortet e min gissning.

---------

& precis som #18 påstår:

Alla skärmar och projektorer behöver kalibreras, helst en gång i månaden.

Ngt som e bra, e ju en verktyg som håller koll på & mäter ljuset i rummet & varnar om det ändras för mycket. Ett par enklare varianter - men bättre än inget:

Colorvision Skärmkalibrering Spyder 3 Pro

Gretag Macbeth Eye-One Display II

-----------

Ett annant tips - om du vill ha hjälp att hålla kontinuerlig koll på om dina bilder anv. på nätet av ngn som inte har tillåtelse - kan du hålla koll via denna:

http://www.imagerights.com/gohome.action

…mot en mindre ersättning.

/L

Cindy-
2010-01-07 19:21
0

Tack för alla råd och tips. Och tack Lynxx för länkarna. Den sista var perfekt Skrattande

Det var alltså skärmen det var fel på. Så nu har jag fått pluggat in en gammal tjock skärm så länge. Och färgerna är perfekta igen.

En ny skärm är snart på väg. Skrattande

Lynxx
2010-01-07 23:23
0

OK - då löser det sig. Glad

Du får ha en reservskärm (precis som fallskärmshopparna har).

/L