Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 738 ggr
[JgraphNet]
0

Digitalt Regn i WMV

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag gjorde videoguiden för Digitalt Regn i Photoshop som komplement till Anders T:s eminenta PDF-guide om Väder (finns i Läsvärt), avslutade jag guiden med en kort bildvisning för att visa vad man kan göra med den tämligen enkla tekniken.

Upptäckte i efterhand att det hade smugit sig in en hel del religiösa undertoner i bilderna - vilket i sig inte alls var fel på något sätt.

Lyfte därför ut bildvisningen ur videon och renderade ner den som WMV-video (bättre bildkvalité). Hittade den perfekta sångrösten i Francesca Genko…

Bedöm själva:

Digital Rain

Janne64
0

Kusligt passande Foten i munnen

Janne64
0

Du vet väl att om du lägger med musik så måste du betala till STIM. Annars så bryter du mot upphovsrätten. (Men hur många gör det!!)

https://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/E911B4A3D8D009E4C1257163003E9CAD

[JgraphNet]
0

#1 - Tackar, Janne64 ! Jo, man kan säga att bitarna föll på plats av sig själva … Skrattande

#2 - Det beror på om bild eller musik är Royaltyfria eller inte. Hade jag lagt in Britney Spears (hemska tanke) och sedan lagt ut den på YouTube så hade dom tveklöst tagit bort ljudspåret.

Du kan ju kolla på t ex Partners in Rhyme och se vad deras avtal säger.

Dessutom säljer jag inte "verket" som sådant, så jag tjänar inga pengar på det - eller på det jag lägger ut på JTube.

En annan variant av Royaltyfri är om bild/musik/footage (video) är licencierad till en viss bestämd produktion.

Man ska naturligtvis alltid kolla vad avtalet säger med det ställe man köper sådant ifrån, men hur skulle annars t ex det här med stockbilder funka ?

Men visst - kommer det till ett ifrågasättande så finns alltid möjligheten att låta bli att lägga ut något här, lägga ner hela projektet och skapa ett slutet sällskap med personliga inbjudningar och urval.

Kanske skulle vara en bättre idé - egentligen ..

Cindy-
0

Dick det här är bara hur bra som helst Skrattande

Jag har ju haft äran att se och höra detta innan. Det är otroligt vackert. Och bilden är hur bra som helst…

Och ihop med musiken så får allt en stämning av härlig magi Skrattande

[JgraphNet]
0

Tack, Cindy !

Jag visste att den spirituella sidan skulle tilltala dig och det var därför jag jag ville höra vad du tyckte innan jag gick ut med guiden.

Tyvärr gör WMV-formatet bilden bättre, men "kapar" lite i ljudet istället …

Cindy-
0

#5 haha ja du visste det va? Skrattande Jo det är sant, det tilltalar mig mycket. :)