Problem med fotostorlek.
Hej, är fullständigt "rudis" på photoshop men måste fixa till ett 10 tal bilder så att de blir exakt 10x15 cm. Idag är de ju otroligt stora, en del i jpg och en del bmp. Image size, jo visst men de blir ju inte lika stora när jag skriver ut dem.
Hjälp mig snälla.
Image size is the way to go.
Så länge du fyller i rätt mått under Document Size/Dokumentstorlek, alltså 10x15cm, så ska de komma ut i den storleken. Kvalitén kommer självklart variera utefter hur många pixlar bilderna innehåller, men 10x15cm blir de.
//D

Bilderna är ju jättestora och när jag säger image size till 15x10 och gör en utskrift så varierar storleken från 8 till 14.99 i storlek.
tack snälla för svaren men jag får dem inte rätt. En del foto är ju 50-60 cm stora och en del är 30 cm, men… säger jag 10x15 så var det ju sjutton att de inte blir lika stora. Jag skall inte ändra något på pixlar el.dyl?

Tack men hur gör jag det, skalar alltså, jag sa att jag är fullständigt novis, skall försöka ta en kurs i photoshop, verkar ju jätteroligt, när man kan det alltså
Kolla på bilden i #2. Du hittar den under Bild -> Bildstorlek (Alt+Ctrl+I)
Bocka ur "Behåll proportioner" så blir bilden den storleken du väljer.

Jag är för dum helt enkelt, jag har photoshop på engelska och jag hittar ingenting som liknar bild 2
sorry
prova tangentbordskombinationen som jag skrev. Alt+Ctrl+I
Om proportionerna inte stämmer så får man ta ett beslut om man vill att bilden ska hålla de exakta måtten (10x15cm), och då måste man beskära dem eller om det är ok att de blir olika stora så länge längsta sidan är lika lång (ex 8x15cm eller 12x15cm)
Om det är många bilder så kan du använda Image Processor (File>Scripts>Image Processor), men då måste du veta pixeldimensionerna på slutbilden. Ska de skrivas ut på inkjet så rekommenderar jag för enkelhets skull 10x15cm i 300ppi vilket blir 1772x1181px.
I Image Processor väljer du i första steget att använda de bilder du har öppna i PS, alternativt den mapp de ligger i.
I andra steget väljer du vart de ska sparas. Samma mapp som de redan finns i eller på ett nytt ställe.
I tredje steget väljer du vilket format du vill spara dem (förslagsvis JPG, kvalité 12). Kryssa även i "Resize to Fit" och i rutan "W" skriver du 1772, och i rutan "H" 1772 (vilket betyder att alla bilder kommer skalas ner så den längsta sidan på alla bilder är 1772px lång/hög). Här kan du med även konvertera bilderna till sRGB om du använder Image Processor för att skala om bilder för skärm/web.
I fjärde och sista steget kan du välja om du vill köra något action (om du har något passande) t ex för uppskärpning eller någon form av effekt. Däremot så tycker jag att du kan hoppa över fjärde steget helt eftersom du, som du själv säger, är helt nybörjare och säkerligen inte hunnit skapa några finfina actions än.
Hur som helst. Image Processor är ett alternativ för att skala om många bilder samtidigt.
//D

Ja det gjorde jag, haha, då blev bilen brun för det är väl ett I som i Inga, testade alt+control+1 siffran och då blev bilden "rastad, småflimrig. som om jag lagt på ett raster. du ser jag kan inte hm…
#11 kanske skiljer sig mellan språken då!!??
Kolla på #10 förslag. Jag använder den funktionen vid flera bilder.

Tack DavidG, det lät väldigt proffsigt, vad är Image Processor?? Har man det automatiskt.??
Ni tröttnar nog på en sådan novis som mig
#12 - Kortkommandon skiljer sig inte om man inte aktivt ändrat dem.
Kommandot för Image Size/Bildstorlek är som du tidigare skrev cmd/ctrl+alt/opt+I
//D
#13 - I mitt tidigare inlägg så står det hur du finner Image Processor.
Välj File > Scripts > Image Processor.
//D

Tack snälla ni, jag får väl sitta och träna i natt hihi, eller i morgon för klockan drar iväg och jag har åldern inne för sängen.
Kanske skiljer det sig på mer än språken, min version är 7,0 finns kanske mycket nyare versioner.
Tack i alla fall för att ni svarat mig.
#16 - Version 7 alltså, ja det var en stund sen det. Nu är vi uppe i version 11 med ca 18 månader mellan versionerna.
Kommer faktiskt inte helt ihåg hur 7:an såg ut men den funktion som du och Janne64 snackar om har du ju redan använt dig av… Image Size.
//D

Ja du ser, inte bara jag utan även versionen är gammal, jag lär mig mer och mer jag är novis men väldigt envis, datorn är ju en fantastisk uppfinnelse, kontakt världen över, barnbarnens krav till mormor. Nu vill jag ju lära mig ta hand om fotona jag laddar i men vill ju ha dem i samma storlek till albumet.
Jaja, jag ber att få återkomma.

Vill bara säga att jag hittat rätt, tack snälla, jag var/är kanske inte helt novis eller? Nu får jag jobb, huuuu.

Lycka till!
//D