Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 485 ggr
MartinO
0

Exifhjälp

Då var det bara att kika över till grannen och försöka få lite hjälp. Flört

På foto har bi problem med att få exifdata med i bilderna vid normalt sparad bild (ej för webb)

Vi tror oss ha lokaliserat två problem. Det ena är iFokus nedskalningsmotor för stora bildfiler. De filer jag lagt upp med 800 pixel på största sidan bibehåller exif.

Det andra problemet gäller vissa versioner av PSE, som verkar undanhålla exif. Vet ej om det beror på mellansparning som medlemmar gjort (kör inte PSE själv).

Jag har även lagt upp frågan på supportsajten, men ännu inte fått svar.

Någon här som har idéer?

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

DavidG
0

Menar du att Metadata/Exif inte sparas vid Spara som/Save as, men sparas vid Spara för web och enheter/Save for web and devices?

Enda jag isf kan tänka mig är att man inte sparat Metadata/Exif vid import från minneskortet. Aldrig hört om detta problem tidigare nämligen.

//D

MartinO
0

Nej. Vid spara för web tas metadata bort, vilket jag nogsamt förklarat för medlemmarna.

Exifdatan finns i filen innan den överförs till iFokus och det är här jag misstänker att iFokus nedskalningsmotor strular när man har för stora bildfiler. I fallet med PSE har jag ingen aning. De som kör med PS verkar inte stöta på problem.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

DavidG
0

Jag vet inte annat än att Elements sparar Metadata vid Save as, låter mycket konstigt om det inte skulle göra det. Save for web and devices sparar Metadata om man vill göra det.

Hur iFokus nedskalningsmotor fungerar vet jag inte, men om den tar bort Metadata från filerna så borde det åtgärdas direkt då det faktiskt är ett lagbrott att ändra/ta bort (lägga till får man göra om man vill) Metadata ur en bild.

//D