Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettoff-topic
Läst 1217 ggr
[JgraphNet]
0

Den mesta "buzz-movie" just nu är utan tvekan Avatar och att det har använts en massa otroliga 3D-pedutter och Blue Screen för att göra den är det ingen tvekan om.

Men vad hade Adobe-pedutter som Photoshop för roll i produktionen? Var verkligen det första som skaffades till produktionen Photo…. ?

Ok - en massa "Adobe-är-det-bästa-som-finns"-surr, naturligtvis - men kolla själv !

Adobe & Avatar

MichaelE
0

Nice Skrattande men de missade några viktiga detaljer - hur världen är uppbyggd samt det absolut viktigaste av allt - Na´vi är skapade via ZBrush.

Artikel 1

Artikel 2

Tyvärr kan jag inteh hitta vilket program som man skapade 3D miljöerna i men jag misstänker Vue pga följande bild:

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja hade en Avatar med i ''Retuschutmaning 1'' i aug - men då va ja nog för tidigt ute… Gråter

http://bildredigering.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6cdbccd2-7f8f-40fd-9517-07abb9dc40f9

/L

[JgraphNet]
0

Tackar för Heads Up, mss-Michael !

Jo, ZBrush vinner konstant ny mark efter att ha figurerat i såväl Ringen-trilogin som Pirates-trilogin, bland många andra filmer. Intressant progg eftersom det fungerar lite på sina egna villkor och onekligen gör ZB organsik modellering mer realistiskt än många andra - just på grund av det.

Skulle vara kul om Vue har använts för miljöerna. Annars brukar det vara Maya som är standard inom filmindustrin - oftast toppad med lite snygg In-House kodning av pluggar och andra specialskrivna funktioner. Vue har ju oslagbar Volumetrics för det pris det går för, så varför inte? Kommer faktiskt inte ihåg om Vue kan klara renderingar upp till den storlek och upplösning som Hollywood kräver…

Vad jag tyckte var/är upplysande med filmklippet är att oavsett hur många HiEnd-grunkor för miljontals kronor som används till en produktion av den här magnituden - och i alla liknande som gjorts och kommer att göras - så har alla en gemensam nämnare.

Nämligen Photoshop !!

Spelar ingen roll hur stort, hur mycket eller i vilket sammanhang - Photoshop finns alltid där.

Så det är välan bara att Photoshopa vidare, än en gång med bekräftelse att man har valt rätt !!

Cool

--- dkj ---

MichaelE
0

Vue har använts i följande filmer:

Terminator Salvation

Australia

Pirates of Caribbean 2

Indiana Jones 4

Spiderwick Chronicles

m.fl.

Tyvärr så finns alla filmer inte listade på hemsidan Rynkar på näsan

[JgraphNet]
0

Där ser man.

Det var visst ett tag sedan man hade koll på Vue .. Skäms … så det är bara att gratulera e-onsoftware. Gör ju inte ont alls att ha bl a Industrial Light & Magic i kundkretsen.

Fibblade ett tag med Vue och Bryce i forntiden, men det blev att Photoshop vann till slut.

MichaelE
0

De program som används främst för filmer idag är just Photoshop Suite, Vue, Maya, ZBrush samt Cinema4D.

Cinema4D används mestadels inom reklamgrafik (nästan all reklam som innehåller specialeffekter är skapad med det programmet och/eller Photoshop)

[JgraphNet]
0

Ok - vill ha för mig att C4D var med på några hörn i Terminator 2, men det förvånar mig inte att det har hamnat inom området "Reklamgrafik". I och för sig ingen dålig position …

Och 3DS MAX ? Är det fullständigt förpassat till speldesign numera ?

MichaelE
0

Både Vue och 3DS Max (vilket det tillsammans med Maya är de dyraste programmen) används till speldesign. 3DS max Design däremot används mycket inom arkitektur vilket även Vue och Cinema4D används till. Dock används Vue bara till för att rendera atmosfärer/miljöer och används inte till att bygga upp såvida det inte handlar om landskapsarkitektur. Puh jobbigt ord. Skulle kunna skriva hur mycket som helst av alla dessa program även om TrueSpace (tror ToyStory var skapat i det) är en utav de allra äldsta programmen men också en av de svårare.

[JgraphNet]
0

Det är inte utan att jag märker att du har kommit igång här .. he-he.. och även jag, måste jag erkänna..

Caligari trueSpace var jag på en sväng i ver 4, men höll på att få ett bryt på alla dessa (jädrans) widgets som var ivägen överallt…  Sedan dess blev det inget mer.

Men alltså - vad gör du med 3D? Är det "bara" bilder eller är det också animationer ? Frågar eftersom rendering i många fall av enbart stillbilder i sig kan bli rätt häftigt systemkrävande. Släng in några 10 000-tals polygoner (quads) och några Volumetric Lights med Atmospherics så börjar det bli tungt för dom flesta konsumentmaskiner.

Och vad anser du som Poser-användare om DAZ Studio ? Jag tänker nu mest på pluggen aniMate som visst följer med i lite-version i ver 3 PRO. Det var en intressant grunka när det dök upp och Studio fortfarande var helt gratis, men nu verkar det som om aniMate har tappat farten och det händer ingenting…

En kille som jag känner som jobbar med MAX (och V-Ray)  - Jimmy Jansson - sitter på ett ställe som heter Transmit-Recieve i Söderhamn. Du kan titta på "3D-visualisering" och "Animation":

Tranc-Rec

Och du - hur länge tror du vi kan hålla igång den här tråden innan Anders låser den för oss ? Tror vi har driftat ev en hel del från både Avatar och Adobe nu…

Cool

--- dkj ---

MichaelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo faktiskt, börjar bli intressant det här men det är som du säger. I värsta fall får vi starta en egen tråd om just 3D-program…

Håller men om TrueSpace widgetarna - de var ivägen, allt i programmet var i vägen.

Det jag skapar är mestadels 3D-bilder, har en stark Asus så det går ganska bra - dock tog en bild 48 timmar för att få den utskriftvändlig (5MP)… Har däremot inte gjort några nya bilder på ett halvår. Arbetar mestadels med programmering och PSE7 just nu, men jag kommer tillbaka till 3D snart.

Ratar DAZ Studio. Visst det är bra med en gratisversion men jag lyckades inte installera flera gubbar så jag… "hitta" Poser 7 istället (notera detta skedde innan det blev olagligt att ladda ned…)

Så för at göra en lista komplett över de program jag använder (alla som hittils har nämnts har jag testat)

Poser 7

Vue8

3DS Max

ZBrush

Bilden som medföljer är en miniatyr utav den som tog 48 timmar. Kör dock mestadels med Pioner samt PLE versionerna eftersom jag är medlem med på Cornucopia.

[JgraphNet]
0

För att återknyta till Avatar & Adobe:  Avatar Avatar Avatar Avatar Avatar Avatar Adobe Adobe Adobe Adobe..

Ok - nu kan vi fortsätta 3D Skrattande

Nja, det är nog ingen idé att jag sätter igång med 3D diskussioner igen. Det är för långt borta nu och jag har full huggning med att göra mina kurser, videotutorials och personliga experiment med video,ljud och bild.

I alla fall så tyckte jag att True Space var ivägen bara för att det överhuvudtaget var installerat .. :)

DAZ Studio är visserligen fortfarande gratis, men då låst till en lite-version. Vill man ha hela smöret så får man vackert pynta. Jag har inte helt avskrivit Studio ännu och det är just för aniMate-pluggen. Studios egen keyframe-animation i Timeline är fruktansvärt hopplöst, men aniMate Pro har möjligheten att gå in i aniBlocks och redigera enskilda keyframes. Tanken som finns någonstans i bakgrunden är att kunna kombinera renderade animationer med Adobe After Effects - men det är bara en tanke. Man vet aldrig vad som händer framöver .. :)

En som använder Studio "professonellt" är Waldemar Belwon - "Walle" (inte Wall-e nu *S*) - på Dreamlights utanför Uppsala. Det var väl i stort sett han som fick mig intresserad av aniMate-möjligheten, för en sak som vi har gemensamt är att vi båda redigerar video i Sony Vegas.

Det här gjorde han med den första versionen av aniMate - alltså innan Pro:

Runway Walk

… och ja - det är han som har gjort hela back-droppen och alla andra kulisser (i Lightwave).

En annan sak som gör skillnad för mig mellan Studio och Poser är att jag tycker att jag har bättre kontroll över ljusen i Studio. Det går ju att göra en camera view genom ljusen och det har jag saknat i Poser. Vet inte om dom har ändrat det i P8, för jag använder inte Poser till nå't alls numera.

Men det är kanske inget problem för dig eftersom du kan ta in gubbarna i både Vue och MAX.

//Herrejävl….  nu är jag där och snackar 3D igen !! Inte bra … inte bra alls … !! *asg* //

--- dkj ---

ps/ Å när vi ändå är på det - den här från Walle är inte dum den heller:

Dreamlights "Love"

MichaelE
0

Är inte mycket för Daz, men jag har ju Vue och Poser fungerar ju där speciellt med SkinVue vilket gör att huden ser mer verklig ut än vad det gör från början i Poser. Enda problemet är att det kräver så mycket minne.

Gillar videon Love, ruggigt bra gjort - 636 renderingstimmar! Förvånad

Jag skulle aldrig klara av att vänta så länge även om det var uppdelat på två datorer. Gjorde en 20 sek animering en gång under vatten i Vue - ruggigt snyggt samt att det tog 24 timmar att rendera… men det fanns en enorm miss i animeringen som jag inte hade lagt märke till tidigare så jag kastade det projektet.

Har länge velat animera, men helst skulle det vara en ZBrush figur som jag ska bygga upp först.

Här har du en grymt duktig konstnär som jag har pratat med över MSN för ett tag sedan, han fick mig 3D inspirerad.

Marcel De'Jong