Ny forumgrupp - 3D
På begäran har vi skapat en ny grupp i forumet som handlar om 3D.
Välkomna attt posta bilder, frågor, eller presentera program i tråden…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Tackar så mycket, har saknat denna kategori
Jaha du, mss-Michael - nu kommer du inte undan längre. Nu är det bara till att rendera och börja posta 3D-verk så det ryker om det !
Visserligen gick tråden om Avatar + Adobe "en aning" överstyr på slutet, men det kan väl inte ha påverkat beslutet .. ? :)
--- dkj ---
överlycklig är jag… (jag frågade om detta till AndersT… han lyssnade
) Så visst kommer det upp bilder med tiden, lite nya och gamla bilder.
Nja, det vet jag inte riktigt… Men vi hade ne intressant diskussion där.
AndersT en fråga, vet inte om jag är blind, men borde inte 3D dyka upp som en inläggskategori i spalten till vänster? Jag hittar inte den

Den ligger överst bland alla kategorier - här
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Anders T lyssnar och hör mer än man tror… :)
Kategorin finns där nu
.
Finns väl kanske inte så många 3D-are här just nu - mer än du och i viss mån Pelle Piano som använder Strata (om jag inte minns helt fel) för att skapa miljöer och rekvisita till sina bilder bl a.
Så där har du en uppgift. Dra hit folk som är intresserade av både 3D och Photoshop/Bildredigering. :)
Men i vilket fall som helst så kan jag naturligtvis fortsätta diskutera utifrån dom - nu förlegade - kunskaper jag har. Det kan bli riktigt intressant.
I slutet av Avatar + Adobe-tråden, som vi väl får lämna nu, så nämnde du att du gärna skulle vilja animera ZBrush-modeller som du gör. Nu har jag tappat bort vart "Z-borsten" står någonstans i övergången från 2.0 till 2.1. Har det tillkommit animation nu eller måste man fortfarande animera i ett annat paket? Jag menar - lite knöligt att sätta upp en importerad modell i MAX Biped och applicera Physique och allt annat. Även om nu det är bekvämare än att sätta upp en Bones Rig från scratch ..
--- dkj ---
Tack Anders, jag ser den nu 
Jo, vi är inte så pass många så att man skulle skapa Bildgrafik.iFokus. Tror att i viss mån skulle Photoshop hamna där men endast i grafiskt sammanhang.
Det kan jag inte svara på om borsten, men jag tänker mig mer att skapa modellen/figuren/monstret/missfostret i ZBrush och importera det sedan i Poser där jag bygger upp dess "Bones" och på så sätt kan jag skapa poseringar. Vet att det gör göra så med figurer skapta i Shade så det borde fungera med andra figurer som inte är skapta i samma program från samma bolag. (SmithMicro står för både Poser och Shade)
Du - det går både mycket väl och mycket bra att t ex använda ZBrush för att göra morphs till Poserfigurer. Tror att du ska först importera modellen från Poser till ZBrush så att Vertex-antalet stämmer. Sedan kan du morpha, derformera och go crazy med ZBrush - så länge du inte ändrar Vertex-antalet.
Det är i alla fall en metod som jag känner till och som jag vet fungerar. Hur det funkar med nå't som är skapat från scratch i ett annat progg känner jag tyvärr inte till.
Men det borde väl någon på ZBrush's commuity känna till - eller också någon på Renderosity's ZBrush Forum
Och appropå: "Tror att i viss mån skulle Photoshop hamna där men endast i grafiskt sammanhang."
Det finns 3D i Photoshop också numera sedan CS3 - och bättre i CS4 - men då bara i Extended Version. Sett från en mer utvecklad 3D-artists synvinkel så är det ännu så länge bara ett löfte om eventuellt bättre och mer intressant. Inget som man skulle ge sig på att 3D:a med på mer allvar - men det finns där och förhoppningsvis utvecklas det. Det var väl mer eller mindre oundvikligt med tanke på Collada-pluggarna.
--- dkj ---
Ok, tack för tipset. Men vad jag vet ska det fungera från scratcch i och med att SMithMicro har tutorial om det på sin sida - dock importerar dem från Shade.
CS3 kan smått, men CS4 kan importera och rendera 3D bilder. Samt att du kan skapa ett texturlager som du importerar en 3D modell till och därmed hamnar texturlagret på självaste modellen. Jag har provat det men det blir så minneskrävande att jag föredrar att arbeta med 3D i "riktiga" 3D-program
haha asså. tänk att den kom tillslut :P
funderade ett tag på att starta 3d.ifokus :P
kul iaf.
inte för att det är bildredigering direkt, men kul är det.
Faktum är, ifall intresset är stort kanske man skulle skippa den här kategorin och skapa BildGrafik.iFokus - detta inkluderar även grafiska bilder man har gjort i Photoshop men utesluter manupilationer och redigeringar. Detta skedde med Dator och Hemsidor forumen. S ådet kan ske här, ifall intresset är tillräckligt stort och ifall någon är villig att starta den.