Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikett: photoshop-nybörjare
Läst 2055 ggr
Stephanie
0

Byta färg på ett objekt

Jag tänkte försöka byta färg på våran trapp i photoshop, för att se hur den skulle se ut i vitt. Tungan ute

Jag har provat använda snabbmaskläget, efter den här guiden. Men jag får det inte alls att se snyggt ut! Har provat på andra bilder och lyckas med ex. röd färg att få det att se bra och "äkta" ut. Men inte vitt!? Hur gör jag för att få trappen att se vit ut på riktigt? Rynkar på näsan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

AndersT
0

Det kan vara svårt att byta färg till just svart eller vitt… Beror också på vad för färg det är på trappan innan…

Men testa

1. Gör en kopia av bilden på ett nytt lager

2. Frilägg trappan

3. Om trappan är mörk kan du testa invertera den (ctrl+I) annars hoppar du över detta steg

4. Justera med "Hue/Satutration/Lightness" så trappan får en vit/ljusare nyans och se hur det blir…

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Stephanie
0

Ja, jag har märkt det vid det här laget Rynkar på näsan Jag hittade inte det du menade på fjärde punkten? Jag har på svenska…

AndersT
0

Nyans/Mättnad och sedan spaken längst ner i dialogrutan

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Zabbio
0

För att inte förlora detaljer kan du ljusa upp trappan i ''curves'' (image/bild -> justeringar -> kurvor) och sedan använda hue saturation/mättnad (bild -> justeringar -> nyans, mättnad) och dra ner mättnaden.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Stephanie
0

Tack så hemskt mycket! Skrattande Nu fick jag det att se någorlunda ut i alla fall!