Hjälp med hundbild
Du har inte de rätta programmen….? Menar du att du inte har något bildredigeringsprogram?

Jag har bara paint men hade ett mycket bättre förut minns inte vad det hette men det var mycket lättare och blev snyggare resultat än "sudda och måla" med paint
#3 I vilket program och hur gör du det?
#4 I Photoshop om jag känner Cindy rätt. Det finns flera sätt att frilägga i Photoshop, ett är Filter/Extract. Då markerar man randen hos objektet som skall friläggas med en bred pensel.
OT: Jag såg att CS5 har ny funktion för att frilägga hår:
http://www.youtube.com/watch?v=vUIcQ1nXkWk&feature=player_embedded
När det gäller att frilägga människor så gör jag det alltid för hand. Då har jag mest kontroll över hårdhet och mjukhet när det gäller kanterna. Plus att det då blir en perfekt friläggning på en gång.
När det gäller djur med päls brukar jag använda mig av Topaz när jag frilägger.
Objekt brukar jag frilägga med "Markera färgområde" (om bakgrunden tillåter det)
Men just den här hundbilden där det inte fanns någon päls som stack ut någonstans så frilade jag den för hand.
Med att frilägga för hand menar jag alltså att jag frilägger med penseln. Jag lägger en enfärgad bild bakom och frilägger med olika hård och mjukhet på penseln.

Tusen tack :D
Blev snyggt!
Cindy, du gör detta då i Photoshop med olika hårdhet o storlek på penseln, om jag förstått det rätt?
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
#8 Ja jag frilägger allt i photoshop. Men för att frilägga djur med päls så använder jag ett filter. Topas. Jag tycker det funkar bra just för pälsen.
Men annars är det oftast att jag frilägger med penseln. Personligen tycker jag att det blir snyggast. Och jag får kanterna precis som jag vill ha dom.
Jag frilägger hela bilden med samma pensel. Sen går jag över bilden och softar där bilden är mer oskarp.
Jag trodde att jag var en av få som frilade på detta sättet. Men till min förvåning så visade det sig att även Anders Jensen arbetade likadant.
Här är en superbra DVD där han går igenom massor med bra saker.