Matcha textur?
Hallå!
Jag försöker att göra en affisch där det ser ut som fotspår i vatten på ett ställe. Jag har en bild med fotspår i sand och förstås en bild med små vågor i vatten. Jag skulle vilja ha förslag på hur jag kan göra detta snyggast? Hur jag kan överföra vattenbildens textur på fotspåren så att det ser realistiskt ut?
Tack på förhand.
Mvh
Johan
Jag förstår inte exakt hur du menar.
ska det alltså finnas fotspår i vattnet? Eller ska du ha vattenbryn, alltså en strand där man ser igenom vattnet att det är fotspår under?
När man gör sådana här saker så får man testa olika sätt och blandningslägen. Jag kan inte säga rakt av hur du ska göra.

Om du ska matcha vatten och fotspår så är det "Filter/Distort/Displacement" som gäller.
Här är en guide på svenska om filtret och hur det funkar.
det du kan behöva göra är att laborera en del för att få till effekten bra, men det borde funka…
Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom
Tack för hjälpen båda två. Jag kollade Moderskeppets guide och fick till det hyfsat tillslut. Har hållit på med PS i två veckor nu och här är resultatet en officiell övningsbok senare: http://img339.imageshack.us/i/beckis.jpg/
Lite för mycket av det mesta kanske, och jag borde gjort flötet lite mer framträdande kom jag på såhär i efterhand, efter att ha redigerat första halvan utan masker eller smarta objekt… 
Känns kul att vara på banan i alla fall. Nu är det bara nöta manualer och sen nöta lite till, så borde jag bli duktig tillslut.
Hoppas detta forumet kan vara till god hjälp, och det började onekligen bra!
Tack,
Johan
Ja jag tycker bilden blev bra. Och du lyckades bra med fotspåren 
Hygglig kommentar där Cindy! =)
Det är det första jag gör på eget bevåg i Photoshop så det kan nog bara bli bättre. Lite tragiskt tema bara kanske, haha, men jag valde det första som dök upp i skallen. :P
Till dig kan jag bara säga att jag beundrar din konstnärliga begåvning. Dessutom minns jag att du hjälpte mig med en sak för ett drygt år sen när jag behövde ersätta en färg i en bild. Så du är en sann eldsjäl vad det verkar!
Om du har några superviktiga tips att komma med till en som lärt sig behärska programmet (ja, du behöver t.ex. inte påminna om att använda masker och justeringslager istället för att redigera direkt på bilderna) så får du mer än gärna peppra mig med dessa.
Ha en bra dag!
#5 Ja först vill jag tacka för din snälla kommentar.
Och självklart kanske jag kan komma med nåt bra tips vad det gäller photoshop. Jag har ju själv massor kvar att lära. Men jag spenderar otroligt många timmar med photoshop. Mer än de flesta tror jag. Så lite har jag väl lärt mig i allafall.
Hur som helst så tror jag du kan bli hur duktig som helst bara du har intresset.