Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-verktygspaletten
Läst 17469 ggr
[IsabelleA]
3

Virtuella minnet fullt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter just nu och redigerar bilder i mitt PS3 och då kom det upp en ruta som säger att mitt virtuella minne är fullt?! Vad innebär detta och vad kan jag göra åt det?
Det händer då jag försöker öppna bilder i photoshop och då jag försöker lägga till nya lager.
Ps, jag viste inte i vilken kategori jag skulle lägga inlägget …

AndersT
1

Troligen att du har för många processer/program igång samtidigt… stäng ner i såna fall…

annars vet jag inte

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

MichaelE
1

En fråga, hur många pixlar är bilden på? För ifall bilden är FÖR stor så orkar inte Photoshop med att beräkna om lagret och skapa ett nytt. Då blir man tvungen att förmiska bilden för att skapa mer utrymme.

[IsabelleA]
0

Den är 900 pixlar bred. Den bilden jag bifogade är alltså i normal storlek.

MichaelE
0

Hmm, hur mycket i ram har du?

[IsabelleA]
0

I ram? Obestämd

MichaelE
0

Hur mycket RAM-minne har du? 1 GB, 2 GB? eller mer?

Datorns arbetsminne. Om du högerklickar på Datorn under startmenyn och väljer egenskaper så får du upp en ruta där under Minne står det hur mycket RAM du har.

MichaelE
0

2-postat

[IsabelleA]
0

2 GB har jag.

MichaelE
1

Då borde det inte vara några problem…

Annars gå in på (i Photoshop) redigera > inställningar > prestanda och kolla vad det står under tillgängligt RAM och Låt photoshop använda. Om du skriver dem siffrorna så kanske hittar problemet.

pellepiano
2

Photoshop använder hårddisken som virtuellt minne om RAM är för litet för tillfället. Då kan hårdisken vara för full och det kan löna sig att rensa den lite.

[IsabelleA]
0

Jag hade för tillfället 23 000 bilder på datorn, jag tog bort 3000 bilder, så nu fungerar det! ;)
Jag ska nog köpa en extern hårdisk och lägga över några bilder ….

Tack så mycket för hjälpen!

MichaelE
0

#11 det kan vara klokt.