Bildredigering iFokus

Bildredigering

Etikettphotoshop-nybörjare
Läst 1117 ggr
Stephanie
0

Gradient tool på text i photoshop?

Försöker använda gradient tool på en text på en bild, men jag lyckas inte få bara själva texten att få den effekten, utan den läggs över hela bilden istället.

Är det någon som förstår vad jag menar, och kan förklara för mig hur man gör? Skäms det är photoshop cs5 jag använder förresten.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

AndersT
0

1. Lägg på en lagermask

2. Markera texten

3. Dra gradienten/övertoningen - och du påverkar bara det som är inuti markeringen. Beroende på hur du vill effekten ska framträda får du kanske laborera lite.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

pellepiano
0

Eller gör en markering av texten, och sen ett nytt tomt lager och dra med gradientverktyget i markeringen.

Stephanie
0

Vad menar ni med markering av texten?

MichaelE
0

Varför använder du inte stileffekt på texten och väljer gradient där? (fx)

AndersT
0

När du skrivit en text, ställ dig på/i lagerikonen och klicka med musen - då ska du få en markering, som du sedan kan tillämpa ngn av de föreslagna lösningarna.

Som #4 påpekar funkar det att använda sig av lagerstilar också och då slipepr du använda dig av de första nämna metoderna.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

Stephanie
0

#4 Men hjälp… Skäms Det är ju så jag har gjort jämt, inte konstigt att jag inte kom på alls hur jag skulle göra! Så går det när man använder photoshop så sällan… Skäms

Tack för hjälpen alla!